Praga Caput Regni - Unul dintre cele mai bune jocuri pe care le-am jucat. Vreodată. Vladimir Suchy este un designer foarte interesant, iar ceea ce îmi place cel mai mult la titlurile sale este că folosesc mecanisme extrem de diferite. Praga Caput Regni excelează prin folosirea unui action wheel care dictează ce acțiuni poți face, ce beneficii / costuri ai în funcție de ce action tile alegi, totul trebuind să fie încadrat în 16 acțiuni pe care le vei întreprinde pe parcursul jocului. Dar asta nu e tot. Acțiunile de început pot să fie upgradate, prin plasarea altor tile-uri pe o planșă pe care fiecare jucător o primește la începutul jocului. Sunt atât de multe strategii de încercat încât nu te vei sătura prea curând de el.
Messina 1347 - Tot Suchy, tot Delicious Games, dar de această dată lucrurile iau o turnură ceva mai întunecată pe măsură ce încerci să salvezi o parte din populația orașului Messina - orașul portuar prin care ciuma bubonică a intrat în Europa - de Moartea Neagră. Jocul se concentrează pe salvarea unor tile-uri de cetățeni și plasarea lor pe o planșă personală, unde ai 3 sectoare diferite. Diverse acțiuni îți permit să îți muți unul dintre cei 3 supraveghetori și să activezi anumite cartonașe de cetățeni pentru diverse bonusuri. Jocul este extrem de tematic - cetățenii pe care îi salvezi din hex-uri pe care erau plasate cuburi de ciumă trebuie puși mai întâi în carantină, și vor trece 2 runde până când vor putea fi adăugați pe planșa personală. Dacă îl jucați, atenție mare la acțiunea de repopulare a orașului Messina. E principala sursă de puncte, și dacă doar unul dintre jucători se concentrează pe repopulare, e foarte probabil ca acela / aceea să fie cine câștigă și jocul. Sunt multe considerente de avut în vedere până să ajungi să poți face acțiunea respectivă, deci în ciuda aparențelor că aceasta ar fi strategia dominantă, ceea ce contează este cum reușești să pui această strategie în practică. Doar că este bine să știți asta de la început pentru a avea o experiență de joc plăcută.
Tabannusi Builders of Ur - O nebunie de joc, semnat de Daniele Tascini și David Spada, și publicat de Board and Dice. Dacă Messina era tematic, Tabannusi e o ”uscătură” - dar nu pentru temă vei juca acest titlu, ci pentru folosirea zarurilor ca resurse (unde contează doar culoarea zarului, în timp ce numărul zarului contează doar pentru că determină unde vei face o acțiune runda viitoare). Construcția clădirilor este cea mai interesantă parte a jocului - se realizează în 2 etape. Mai întâi trebuie să plasezi un tile de proiect (galben, alb sau maro). După care, orice jucător poate să înlocuiască proiectul respectiv cu clădiri 3d - plătind mai mult pentru fiecare tile care era plasat de el, în timp ce fiecare tile care fusese plasat de alt jucător îi aduce acelui jucător posibilitatea de a urca pe track-ul de culoarea corespunzătoare. Foarte, foarte bun joc. Ai și condiții de victorie variabile, ai și abilități speciale pe care le poți debloca pe parcursul jocului, cam tot ce trebuie pentru un joc excelent. Am scris o recenzie completă aici. .
Origins First Builders - Un alt titlu al celor de la Board and Dice, semnat de designerul Nemesis și Lords of Hellas / Ragnarok. Este un euro cu o temă dubioasă (ancient aliens), în care jucătorii plasează muncitori (zaruri sau miniatura Archon) în dreptul unor nave spațiale - plătind costuri suplimentare dacă muncitorii lor nu sunt suficient de experimentați, și obținând bonusuri dacă muncitorii au aceeași culoare ca nava spațială în dreptul căruia fac acțiunea respectivă. Mecanic, partea asta e foarte interesantă, și îmi place și că sunt 4 modalități distincte de declanșare a finalului jocului. Are și o parte importantă de city building, și de activare a anumitor clădiri pe măsură ce muncitorii tăi sunt plasați ca Seats of Power în mijlocul anumitor districte. Nu mi-a plăcut în schimb faptul că textul de pe tile-urile de clădiri este minuscul, componentele - în mare parte - sunt de mai slabă calitate decât ne-au obișnuit Board and Dice, resursele fiind niște cardboard chits foarte subțiri și ușor de confundat între ele. În plus, cel mai mare gripe este că, deși ai 3 track-uri pe care poți avansa, nu au deloc personalitate. Sigur, în funcție de cât de sus ești pe track poți fi cel care are acces la una din cele 3 cărți de Zodiac care îți dau abilități speciale, dar efectele cărților respective sunt cam anoste. Este un joc decent, care ar fi putut fi excelent cu puțin mai multă diversitate pe track-uri și cu ceva calitate mai bună a componentelor
Ascension: Curse of the Golden Isles - Primul joc din seria Ascension pe care îl încercăm. Ce aduce în plus față de celelalte jocuri din serie (din ce am înțeles) este că ai o nouă resursă - Echipajul - pe care îl poți folosi fie pentru a bate monștri, fie pentru a recruta cărți, dacă corabia ta este plasată în dreptul cărților respective. Această corabie e un aspect tot nou pentru seria Ascension, iar mutarea ei pe hartă e un aspect interesant. Cărțile au efecte interesante, îmi place modul în care sunt implementate Constructele - cărți care rămân în fața ta și se activează o dată pe tură, iar partea cu sfârșitul jocului declanșat în funcție de cât de repede se epuizează pool-ul de Honor Tokens e interesantă și ea. Nu știu încă ce să zic în legătură cu faptul că ai un singur pachet pentru cărțile de monștri și cele ale jucătorilor - aduce un plus de randomness, care e redus pe de altă parte de faptul că ai 3 teancuri de cărți mereu disponibile - inclusiv un Cultist pe care îl poți bate de câte ori vrei, dar care îți aduce doar un singur punct de victorie. Nu știu dacă e cel mai bun entry în seria Ascension, dar nouă ne-a plăcut. SIngurul motiv pentru care nu cred că îl vom juca constant este că avem deja Legendary, care ne place mai mult pentru că avem atât de multe extensii. Dar e un joc foarte bun, și nu cred că trebuie să îl depunctez prea tare doar pentru că suntem deja învățați / obsedați de alt deckbuilder.
Aeon's End: Legacy of Gravehold - Nu vreau să dau foarte multe spoilere, și încă nu am jucat suficiente misiuni încât să las niște impresii bine conturate. Ce am jucat până acum a fost....diferit față de ce mă așteptam. Noile cărți au efecte foarte mișto, și unele din cele pe care le-am deblocat vor fi adiții constante atunci când vom juca Aeon's End în mod ”normal” (adică nu campania). Se vede că au încercat să facă ceva complet nou cu scenariile - primul scenariu mai ales este unul complet neașteptat. Pentru mulți va fi frustrant, pentru alții va fi ceva super -
Obsession - Wow, cât de bun e jocul ăsta! Deckbuilding, worker placement atipic, planificare intensă a rundelor viitoare, o temă extrem de bine aleasă și implementată. Ai și o parte importantă de city-building, în care trebuie să adaugi tile-uri de activități la planșa personală. Pe fiecare rundă trebuie să organizezi un social event, la care să inviți cărți de oaspeți, cu mențiunea că fiecare tile și fiecare carte trebuie să aibă cel mult un nivel corespunzător reputației la care ai ajuns, dar și să ai meepleși-servitori pe care să îi plasezi pe componentele respective - de aici și importanța planificării. Am scris o recenzie completă aici. .
Zapotec - N-am prea știut la ce să mă aștept de la Zapotec. Este de la Board and Dice, dar n-are zaruri. Fabio Lopiano e un designer foarte popular, dar nu jucasem nimic de el. Nu pot să zic că recenziile pe care le citisem mă dăduseră pe spate.
Dar se dovedește că e un joc foarte bun. 5 runde foarte intense, în care ai de jucat o carte ce îți dictează ce resurse generezi (în funcție de cum ai plasat tile-uri pe parcursul jocului pe un grid 3x3), unde poți construi clădiri pe harta principală, precum și ordinea de joc (a la Gloomhaven). Ordinea de joc e foarte importantă pentru că nu doar locurile unde poți construi și care te interesează sunt limitate, ci și pentru că îți permite să fii primul cel care selectează una din cele 3 cărți din oferta de drafting - cartea neselectată de jucători fiind cea care va spune pentru ce se dau puncte de victorie runda viitoare.
Din 5 runde, 1-2 o să faci foarte puține, în timp ce în ultimele 2 o să fii surprins cam cât de multe lucruri poți face.
Mie mi-a plăcut foarte mult, și cred că tocmai am găsit un nou designer pe care o să îl urmăresc cu interes.
Jocul lunii: Praga Caput Regni (la ora asta, s-ar putea mai încolo să fie Obsession....sau chiar Tabannusi....).