Best new game - februarie 2020

Forum rules
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).

Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.
User avatar
mendocino
Wizard Meeple
Wizard Meeple
Posts: 329
Joined: 16 Jun 2013, 09:13
Location: Cluj

Re: Best new game - februarie 2020

Post: # 108149Post mendocino
04 Mar 2020, 12:41

@sergiunastrut - cică top offender :D . Totuși cu ce te-am ofensat? :lol: Oricum eram cam prins în ultimele zile, dar azi am recuperat :)

User avatar
emisanSB
King Meeple
King Meeple
Posts: 976
Joined: 02 Apr 2016, 15:40
Custom Rank: Executioner
Location: Sibiu

Re: Best new game - februarie 2020

Post: # 108152Post emisanSB
04 Mar 2020, 13:17

Dupa cum ziceau toti mai sus .... 8-)
Daca vei vrea candva sa te muți in Sibiu, iti pot intermedia tranzactii imobiliare.
Te pot ajuta si sa urci jocurile in apartament 8-)

User avatar
Corwin
King Meeple
King Meeple
Posts: 2115
Joined: 23 Nov 2012, 15:04
Custom Rank: Terraformer
Location: Cluj-Napoca

Re: Best new game - februarie 2020

Post: # 108153Post Corwin
04 Mar 2020, 13:20

Clinic imi e deja pe radar, si-l are Proof, dar de Pathogenesis nu am auzit, si pare interesant. Nu cred sa fi fost foarte mare fanfara cand a iesit, nu?
BGG: Colectie | Jucate | Vreau sa incerc | Wishlist
Joc online pe Yucata și Board Game Arena.

User avatar
mendocino
Wizard Meeple
Wizard Meeple
Posts: 329
Joined: 16 Jun 2013, 09:13
Location: Cluj

Re: Best new game - februarie 2020

Post: # 108154Post mendocino
04 Mar 2020, 13:21

emisanSB wrote:
04 Mar 2020, 13:17
Dupa cum ziceau toti mai sus .... 8-)
Daca vei vrea candva sa te muți in Sibiu, iti pot intermedia tranzactii imobiliare.
Te pot ajuta si sa urci jocurile in apartament 8-)
:lol: :lol: :lol: :lol: sau te muți tu la Cluj :D

User avatar
mendocino
Wizard Meeple
Wizard Meeple
Posts: 329
Joined: 16 Jun 2013, 09:13
Location: Cluj

Re: Best new game - februarie 2020

Post: # 108155Post mendocino
04 Mar 2020, 13:21

Corwin wrote:
04 Mar 2020, 13:20
Clinic imi e deja pe radar, si-l are Proof, dar de Pathogenesis nu am auzit, si pare interesant. Nu cred sa fi fost foarte mare fanfara cand a iesit, nu?
Pe Pathogenesis întâmplător l-am găsit

User avatar
mendocino
Wizard Meeple
Wizard Meeple
Posts: 329
Joined: 16 Jun 2013, 09:13
Location: Cluj

Re: Best new game - februarie 2020

Post: # 108158Post mendocino
04 Mar 2020, 13:33

Corwin wrote:
04 Mar 2020, 13:20
Clinic imi e deja pe radar, si-l are Proof, dar de Pathogenesis nu am auzit, si pare interesant. Nu cred sa fi fost foarte mare fanfara cand a iesit, nu?
Eu sunt destul de mare fan al lui Alban Viard :) . Nici acest joc nu m-a dezamăgit :) Deși mi se parte că mini-extensiile complică prea mult jocul.

User avatar
Corwin
King Meeple
King Meeple
Posts: 2115
Joined: 23 Nov 2012, 15:04
Custom Rank: Terraformer
Location: Cluj-Napoca

Re: Best new game - februarie 2020

Post: # 108159Post Corwin
04 Mar 2020, 13:33

Oricum cred ca o sa-l incercam fara mini-extensii prima data, ca nimeni din trupa nu l-a mai jucat.
BGG: Colectie | Jucate | Vreau sa incerc | Wishlist
Joc online pe Yucata și Board Game Arena.

User avatar
ProfessorChaos
King Meeple
King Meeple
Posts: 1341
Joined: 23 Jul 2011, 23:30
Custom Rank: Miniature Painter
Location: Bucuresti

Re: Best new game - februarie 2020

Post: # 108163Post ProfessorChaos
04 Mar 2020, 13:53

1. Yellow & Yangtze - digital. Urmasul lui Tigris & Euphrates, dar cu hexagoane. Are destule elemente din primul, dar este si suficient de diferit ca sa fie alt joc. Ai 5 lideri in loc de 4, si atat tileurile cat si liderii au propriile puteri. Inca o diferenta este ca monumentele sunt mai usor de construit. In acelasi timp, numarul lor pe tabla e limitat, iar monumente vechi pot fi transformate inapoi in tileuri daca se atinge limita si se construieste un monument de acelasi fel, nou. Si conflictele au diferente, mai exact razboiul dintre orase. E interesant ca inclusiv castigatorul razboiului poate pierde cladiri daca nu a jucat suficiente tileuri in lupta - asta mai echilibreaza lucrurile si nu conduce la imperii indestructibile. Per total imi place mai mult decat Tigris, dar tot are izul unui joc de stil vechi. Oricum, recomand de incercat. 7/10

2. Keyflower Un euro surprinzator de interesant prin mecanicile pe care le-am gasit unice. Bidding pe tile-uri (folosind workeri) care apoi iti intra in oras. Dar tile-urile castigate le primesti la finalul rundei. In acelasi timp, poti activa tile-uri si pentru actiuni. Insa workerii cu care le-ai activat ajung tura viitoare la persoana care castiga bidul. Daca pe un tile s-a jucat un worker de o anumita culoare, tot ce se joaca acolo trebuie sa fie de aceeasi culoare. Deci e important sa ai workerii de culorile potrivite => alegeri interesante. Regulile sunt un pic complicate, si miscarea resurselor prin orasul tau mi s-a parut complicata si greoaie. De asemenea, mi s-au parut nenecesare drumurile de pe tile-uri - ar fi mers un streamlining acolo. Nu credeam c-o sa-mi placa, dar intra in topul jocurilor euro surpriza. 7/10

3. Extensie Inis - Seasons of Inis Inis e jocul meu favorit. Deci imi e greu sa fiu obiectiv cu extensia. Mi se pare o extensie light care adauga module si cateva mici reguli.
Modulele de la best la worst:
  • Mai multe carti rosii, mai multe teritorii - genial, perfect
  • Porturi si sea travel - dragut, o sa joc tot timpul cu ele. ajuta miscarea si introduce insule pe care nu se poate ajunge decat prin sea travel. - integrat usor si frumos.
  • Seasons - Fiecare runda e un alt anotimp, cu niste lucruri in plus in faza de assembly si poate o actiune speciala in timpul rundei de actiuni. - mi se pare ca adauga reguli in plus si lucruri de tinut minte in tura care in practica sunt uitate si nu sunt revolutionare. Nu imi displace, dar nici nu mi se pare nemaipomenit. Faptul ca uneori te poti misca mai mult sau mai primesti niste carti rosii poate sa mai echilibreze lucrurile sau sa creeze niste surprize. Deci e undeva la mijloc.
  • We need a king - daca se intampla un anumit lucru tura viitoare e ultima tura, si castiga brenn-ul daca nu indeplineste nimeni suficiente conditii. modul de joc e recomandat pt jocul in 5, dar cica ar merge si pt mai putini. Personal mi se pare ca scurteaza fortat jocul si nu prea ii vad sensul. Poate in 5 o fi vreo smecherie de el.
  • 5th player - n-am jucat in 5. Nu ma pot pronunta.
La cat au moșit extensia asta ma asteptam sa fie ceva mai bogata. Dar nu e rea. Mi-ar mai placea una care sa mai aduca si alte feluri de unitati sau monstri/zei. Cat despre extensia asta, daca-ti place Inis, ia-o. 8/10

4. Mezo Area control dudes on a map in antichitatea Americii de Sud - zei, intrigi si sacrificii umane. Settingul jocului e clar pe gustul meu. Cat despre cat se regaseste tematica in mecanici e discutabil. Dar e prezenta. Iti vei sacrifica unitati, iti vei imbuna zeii, ii vei aduce mortii din lumea de dincolo, vei construi piramide si vei face area control. Mecanicile folosite sunt destul de greu de explicat, dar pot spune ca-s destul de unice. Mi-e greu sa compar cu ceva. Nu ai o baza a unitatilor pe harta - unitatile care supravietuiesc ti se intorc pe plansa personala de joc. Pe langa lupte unde-ti pier oameni, intr-un teritoriu poti sa faci si un fel de bidding cu unitati unde castigi daca faci sacrificiul cel mai mare. Sacrificatii se duc in lumea mortilor de unde nu se intorc automat la finalul erei, ca in Blood Rage. Deci economia unitatilor tale vii este importanta, pentru ca daca nu ti recuperezi suficiente inapoi o sa-ti fie greu sa faci area control. Ai un erou, preoti si razboinici. Preotii si razboinicii conteaza mai mult pt area control si niste locatii unde-i poti trimite daca ai majoritati. Dupa fiecare lupta teoretic ti se intorc acasa toate unitatile supravietuitoare pe care incepi in era viitoare sa le readuci pe tabla. Insa exista trucuri prin care sa-ti pastrezi deja unitati pe harta ca sa ai un avantaj din start la area control. Zeul tau are carti speciale pe care le vei juca in timpul luptelor. Zeii au puteri si combinatii de puteri distincte - unii aduc unitati din morti, altii le muta mai usor, etc - multe detalii. Regulamentul nu e grozav si garantez c-o sa gresiti niste reguli la prima partida. Noi am sfeclit o regula destul de importanta. Dar mie tot mi-a placut. Intra in randul panteonului jocurilor dudes on a map epice - pentru ca l-am simtit foarte epic. Doar cu core boxul e cam mica diversitatea de zei. 8.5 - pentru curajul de a crea ceva diferit si original.

5. Treasure Island Cauti comoara ascunsa pe o harta pe care mazgalesti cu markere. Long John Silver da indicii (incerand sa dea cat mai putine informatii utile) in timp ce ceilalti pirati incearca sa-i gaseasca comoara. Insa castiga doar piratul care o gaseste. Ei pot face schimb de info, dar se pot induce in eroare intre ei. Desi in practica apare tendinta de a se ajuta intre ei. Harta e mare si pare imposibila misiunea, dar la inceput trebuie date niste clueuri care elimina bucati marisoare din harta, deci pana la finalul jcului Long John o sa transpire sigur. Exista riscul ca comoara sa fie gasita din intamplare. Este posibil si sa se termine jocul fara sa fie gasita comoara iar Long John sa castige. Cred ca e mai greu pt Long John - dar este genul de joc unde imi place sa ascund eu comoara - imi place stresul si inselatoria implicite. E ceva efort cu a traduce ce e pe harta mare pe harta mica personala - deci daca nu va place imprecizia probabil o sa va streseze. Pe mine nu m-a deranjat si mi-a creat un feeling de role playing. E pur si simplu un joc care ma distreaza. Mi-a placut mult mai mult decat ma asteptam si abia astept sa apara extensia. Vad ca tot dau peste jocuri de deductie distractive, si ma bucur. 9

Best of the month: Treasure Island
Last edited by ProfessorChaos on 04 Mar 2020, 14:15, edited 2 times in total.
Nothing to prove. I play to have fun.

Colecția mea
Wishlist
De încercat/luat prin trade

User avatar
ProfessorChaos
King Meeple
King Meeple
Posts: 1341
Joined: 23 Jul 2011, 23:30
Custom Rank: Miniature Painter
Location: Bucuresti

Re: Best new game - februarie 2020

Post: # 108164Post ProfessorChaos
04 Mar 2020, 13:57

emisanSB wrote:
01 Mar 2020, 12:08
:sy: :sy: :sy: Deus este un joc aparut prin 2014, de dificultate medie spre usoara, in care jucatorii construiesc o civilizatie proprie, constituita din diverse cladiri cu functiuni diferite, construite pe o plansa modulara. Deus e bazat in special pe hand management: joci o carte intr-un tablou propriu si primesti ceea ce scrie pe ea (cladiri noi pe harta, resurse, puncte, etc) iar dupa ce ai jucat cartea, exista posibilitatea sa activezi si alte carti din aceeasi categorie, jucate anterior, actiunile devenind tot mai puternice pe masura ce te apropii de finalul partidei.
Jocul are multa interactiune intre participanti, aceasta reflectandu-se in elemente de control zonal pentru obtinerea de puncte de pe harta, totodata existand si carti care iti permit sa iei resurse/puncte de la ceilalti.
Partidele par a fi relaxante si chiar amuzante, dar totusi cam lungi, in 4 jucatori. Grafica jocului nu este extraordinara iar rejucabilitatea cred ca e destul de limitata cu deck-ul de carti din jocul de baza. Nota 7.
Recomandare pentru cine vrea sa mai incerce Deus: Nu-l jucati in 4! E pacat sa va stricati prima impresie asa. Great with 2, best with 3 (daca jucatorii nu au AP).
Nothing to prove. I play to have fun.

Colecția mea
Wishlist
De încercat/luat prin trade

User avatar
Haddeo
King Meeple
King Meeple
Posts: 2343
Joined: 28 Dec 2015, 18:59
Location: Bucuresti

Re: Best new game - februarie 2020

Post: # 108166Post Haddeo
04 Mar 2020, 14:06

mendocino wrote:
04 Mar 2020, 12:38

18.CITY OF THE BIG SHOULDERS - este un joc economic din categoria very heavy. Idea de bază este că suntem personaje din Chicago-ul de la începutul anilor 1900 și încercăm să ne facem norocul prin înființarea de întreprinderi. Și cam asta și face jocul: inființăm companii, producem și vindem produse, vindem și cumpărăm acțiuni, investim în alte întreprinderi ca la final să avem cea mai mare avere personală. Jocul ține extrem de mult, mai ales din cauza calculelor dividendelor, care face să aibă un downtime serios. Plus activarea fiecărei întreprinderi în vederea producției ține la fel de mult. Deși bine realizat, și frumos, ține cam mult pentru gustul meu. 5/10 :sy:

Jocul lunii: CLINIC ;)
Trebuia sa printezi un revenue chart, gen :

https://boardgamegeek.com/filepage/1704 ... enue-chart
But what if they are creating the disaster within themselves?
Things are OK now but I never know when it's going to change.

User avatar
mendocino
Wizard Meeple
Wizard Meeple
Posts: 329
Joined: 16 Jun 2013, 09:13
Location: Cluj

Re: Best new game - februarie 2020

Post: # 108170Post mendocino
04 Mar 2020, 14:18

Haddeo wrote:
04 Mar 2020, 14:06
mendocino wrote:
04 Mar 2020, 12:38

18.CITY OF THE BIG SHOULDERS - este un joc economic din categoria very heavy. Idea de bază este că suntem personaje din Chicago-ul de la începutul anilor 1900 și încercăm să ne facem norocul prin înființarea de întreprinderi. Și cam asta și face jocul: inființăm companii, producem și vindem produse, vindem și cumpărăm acțiuni, investim în alte întreprinderi ca la final să avem cea mai mare avere personală. Jocul ține extrem de mult, mai ales din cauza calculelor dividendelor, care face să aibă un downtime serios. Plus activarea fiecărei întreprinderi în vederea producției ține la fel de mult. Deși bine realizat, și frumos, ține cam mult pentru gustul meu. 5/10 :sy:

Jocul lunii: CLINIC ;)
Trebuia sa printezi un revenue chart, gen :

https://boardgamegeek.com/filepage/1704 ... enue-chart
Am făcut un revenue chart ad-hoc. A redus din timp, că nu trebuiau împărțite bancnotele, dar totuși...

User avatar
Haddeo
King Meeple
King Meeple
Posts: 2343
Joined: 28 Dec 2015, 18:59
Location: Bucuresti

Re: Best new game - februarie 2020

Post: # 108177Post Haddeo
04 Mar 2020, 14:44

mendocino wrote:
04 Mar 2020, 14:18
împărțite bancnotele, dar totuși...
.. poker chips are a must have :). merge mult mai repede.
But what if they are creating the disaster within themselves?
Things are OK now but I never know when it's going to change.

User avatar
adelindumitru
Super Moderator
Super Moderator
Posts: 2062
Joined: 11 Sep 2016, 01:25

Re: Best new game - februarie 2020

Post: # 108181Post adelindumitru
04 Mar 2020, 14:53

Haddeo wrote:
04 Mar 2020, 14:44
mendocino wrote:
04 Mar 2020, 14:18
împărțite bancnotele, dar totuși...
.. poker chips are a must have :). merge mult mai repede.

Dar jocul ăsta vine cu ceva inclus sau trebuie să vii de acasă cu toate componentele?

User avatar
Haddeo
King Meeple
King Meeple
Posts: 2343
Joined: 28 Dec 2015, 18:59
Location: Bucuresti

Re: Best new game - februarie 2020

Post: # 108182Post Haddeo
04 Mar 2020, 14:56

adelindumitru wrote:
04 Mar 2020, 14:53
Dar jocul ăsta vine cu ceva inclus sau trebuie să vii de acasă cu toate componentele?
Nu cred ca ai fi dat inca vreo 600+ ron in plus pe joc ca sa aiba un set decent de chipsuri. :D
Probabil, cei care au scos jocul s-au gandit ca o buna parte din target deja joaca 18xx si au deja tot ce le trebuie :).
Jocul e functional si are toate componentele (chiar si banii sunt din carton decent) , eu doar am spus ce poti sa faci sa-l faci mai rapid :).
But what if they are creating the disaster within themselves?
Things are OK now but I never know when it's going to change.

User avatar
sergiunastrut
King Meeple
King Meeple
Posts: 484
Joined: 13 Nov 2018, 21:03
Custom Rank: Și...unde-i povestea?
Location: Iași

Re: Best new game - februarie 2020

Post: # 108221Post sergiunastrut
04 Mar 2020, 18:58

mendocino wrote:
04 Mar 2020, 12:41
@sergiunastrut - cică top offender :D . Totuși cu ce te-am ofensat? :lol: Oricum eram cam prins în ultimele zile, dar azi am recuperat :)
"Top offender" din cauză că joci ilegal de multe noutăți în mod constant, izolat, în Cluj, care în particular se întâmplă să fie în afara Iașului :lol: Congrats, keep 'em coming!
Kallax Display: Colțul meu de artă
Am încercat recent: Cotate subiectiv
Experiențele de joc le sumarizez aici: PLAY|STORY|SHORT

DukeMJ
Teen Meeple
Teen Meeple
Posts: 69
Joined: 04 Oct 2018, 17:42

Re: Best new game - februarie 2020

Post: # 108240Post DukeMJ
05 Mar 2020, 01:45

22 de jocuri noi jucate luna asta, o să împart în două postări, că o postare devine prea lungă altfel.

1. Anubixx
Un roll&write rapid și simpatic. Trebuie să completezi diverse clădiri (2 clădiri completate declanșează sfârșitul jocului), fiecare având propria regulă (de ex. piramida: poți să bifezi un dreptunghi doar dacă cele două dedesubtul lui sunt bifate). Ai două ajutoare: câteva wildcarduri, depinzând de numărul de jucători, și un șir de dreptunghiuri colorate, fiecare reprezentând un zar. Poți să te folosești de oricare, începând din dreapta ultimului folosit. În cazul ambelor ajutoare, primești puncte în plus la final pt. ce nu ai folosit. În anumite locații sunt desenate simboluri egiptene, dacă tu ești primul care bifează acel simbol, o să primești încă 3 puncte la final. Merge destul de repede, 20 de minute, și probabil o să apară destul de des pe masă ca un filler.
:sy: 7/10


2. Ankh'or
Un joc de management a resurselor, asemănător cu Splendor, dar adăugat și un aspect de tile-laying. Există 5 resurse de bază reprezentate de tokenuri ca cele din Splendor, doar mai mici. Al șaselea tip de token îți dă posibilitatea să faci niște acțiuni speciale înainte sau după acțiunea principală. Acțiunea principală poate să fie de două feluri: iei 3 tokens (poți să ai maxim 5 de bază și 2 speciale la tine) sau cumperi de pe piață un tile. Piața este alcătuită din 6 standuri (3 cu cost de 3 și 3 cu cost de 2), de-a lungul căreia sunt puse 6 tileuri. Aceste tileuri se tot schimbă pe parcursul jocului, dar costurile asociate fiecărui stand sunt stabilite aleatoriu la începutul jocului. De ex. un stand poate avea un cost de un token galben și unul albastru, un altul un token verde și 2 tokenuri roșii. Când cumperi un tile alocat la un stand, trebuie să plătești costul asociat. Tileurile cumpărate se pun alăturate conform anumitor reguli, în fața ta, ideea fiind să încerci să învecinezi cât mai multe tileuri ori de aceeași culoare, ori având același simbol egiptean. Sunt și tileuri mai speciale, de ex. unul care te lasă să stochezi pe el o resursă anume, astfel mărindu-ți limita, sau care îți dă încă o tură, etc. Tokenurile speciale se folosesc pt. a reumple piața sau pt. a mișca un tile care l-ai plasat într-o rundă anterioară. Mi s-a părut mai interesant decât Splendor, și cu o durată, în medie, de 35 de minute, o să mai apară pe masă.
:sy: 7/10


3. Endeavor: Age of Sail
Jocul, un euro la a doua iterație (varianta originală n-am jucat) este ca și reguli, destul de simplu. În fiecare rundă, sunt 5 faze.
1. Îți alegi o clădire. Cele care-ți sunt disponibile depind de punctul unde ai ajuns pe trackul de industrie.
2. Primești muncitori/populație, numărul lor depinzând de punctul unde ai ajuns pe trackul de cultură.
3. Eliberezi muncitori din clădirile ocupate, numărul muncitorilor depinzând de punctul unde ai ajuns pe trackul de bogăție.
4. Faci acțiuni, activându-ți clădirile. Acțunile posibile sunt: a. ocupă un oraș dintr-o regiune deschisă b. ocupă o zonă maritimă într-o regiune deschisă sau următorul spațiu pe un track aparținând unei regiuni încă închise. c. atacă și ocupă o poziție deținută de alt jucător în regiunile unde ai prezență d. eliberează un muncitor dintr-o clădire e. cumpără o carte dintr-o regiune unde nivelul tău de influență (adică câte discuri ai plasate în regiunea si trackul respectiv) atinge nivelul cărții (de la 1 la 5, parcă)
5. Cărțile menționate mai sus se adună pe boardul tău, iar în ultima fază a rundei trebuie verificat dacă ai depășit numărul și tipul cărților care sunt permise de trackul tău de influență, iar dacă da, trebuie să dai discard.
La finalul rundei 7, se punctează trackurile, locațiile ocupate pe hartă, cărțile și clădirile adunate, populația rămasă.
E interesant faptul că fiecare joc se va desfășura foarte diferit, din cauză că absolut toate locațiile și trackurile de pe hartă sunt umplute aleatoriu la începutul jocului cu niște discuri, iar dacă ocupi o locație care are un disc, primești automat ceea ce e pe el, ce de obicei te avansează un punct pe un track anume, dar poți primi și acțiuni în plus. Cu toate că jocul durează, timpii de așteptare nu mi s-au părut mari (am jucat 1:47 în 3 și 2:07 în 5). Cel puțin am rămas cu senzația că a trecut foarte repede, ceea ce consider un plus. ;)
Am remarcat totuși și niște aspecte negative (subliniate și de a doua partidă):
- mai rar găsesc un joc unde ordinea jucătorilor contează așa de mult. Sunt foarte multe cazuri în care acest lucru a influențat enorm jocul, de ex. în alegerea clădirilor, din pasul 1. Trackul de industrie e împărțit în 5 nivele, dacă atingi un anumit nivel, ai dreptul de a alege clădiri de nivelul respectiv. Problema e, că sunt 5x3 clădiri de nivelul 1 (adică câte 5 din 3 diferite tipuri), 4x3 de nivelul 2, 3x3 de 3, 2x3 de 2 și 1x3 de 1. În punctul în care ajungem să avem acces la clădiri de nivelul 4-5, este destul de clară valoarea lor relativ unul la celălalt. Dacă momentul respectiv te prinde stând de ex. în dreapta primului jucător, ai rămas cu o clădire pe care nu ai vrut-o.
- în afară de unul din cele 6 adăugate în cele două jocuri, nu am folosit deloc modulele. Păreau interesante la început, dar s-au dovedit să fie inutile, sau ca întotdeauna să existe opțiune mai bună pt. acțiunea care le-ar fi activat-o. Cel pe care l-am folosit la greu, în schimb, a fost unul care a accentuat și mai mult problema descrisă anterior cu ordinea jucătorilor, fiindcă a făcut și mai valoroasă clădirea care îți permite acțiune dublă de shipping.
Per total, mi-a plăcut, dar nu îndeajuns ca să-l cumpăr.
:sy: 7/10


4. Trails of Tucana
Un flip&write cu route-building, a la Kokoro. Aduni puncte conectând diverse obiective cu un port, respectiv conectând două porturi cu același nume. E extrem de simplu și are o durată rezonabilă pt. un flip&write (30 de min.). E mai scurt decât un Cartographers, și mai ușor de învățat decât un Welcome To..., deci are și ăsta loc în colecție.
:sy: 7/10


5. 1987 - Channel Tunnel
Un alt joc reușit din seria 19xx, de data asta, 2p only. Jucătorii încearcă să își construiască porțiunea de tunel. Dacă unul din jucători a reușit acest lucru, se declanșează sfârșitul jocului (același lucru se întâmplă dacă vreun jucător a depășit devierea maximă permisă a mașinii de sfredelire). Acțiunile se iau folosind stackuri de discuri de diverse culori, extrase dintr-un sac la începutul fiecărei runde. O acțiune se activează folosind un teanc de discuri de același culoare, acțiunea respectivă fiind blocată, putând fii reactivată numai cu un teanc cu un număr mai mare de discuri. Pe lângă asta, discurile înlocuite vor fi luate de cel care a reactivat locația.
E un joc foarte interesant, balansând dorința de a-și dezvolta propriul board și lucrând la propriile obiective, cu încercările de a nu da discuri prețioase oponentului. Un joc de o oră, surprinzător de tactic și captivant, pe care o să-l mai joc.
:sy: 8/10


6. Aquatica
Unul din jocurile pe care așteptam cu nerăbdare să le încerc. Un amestec interesant de deck și tableau-building. În fiecare rundă ai la dispoziție o acțiune principală, folosind o carte din mână (reprezentând un personaj, decartându-l în discard deckul personal), și mai multe acțiuni opționale, folosindu-te de o combinație de tokens (mantas) și de locații proprii (din care poți avea maxim 5).
Acțunile disponibile sunt:
- cumpără un nou personaj
- cumpără o locație
- cucerește o locație
- resetează locațiile pe planșa principală
- ridică o locație
- punctează o locație
Astea două din urmă au legătură cu aspectul cel mai interesant al jocului, utilizarea locațiilor. Aceste locații au icoane desfășurate pe verticală, în stânga cărților, care reprezintă bonusuri sau acțiuni disponibile la diverse adâncimi. Când cumperi cartea, o glisezi într-o locație liberă pe boardul tău personal, lăsând adâncimea cea mai de sus vizibilă (prima). Adâncimea respectivă poate fi goală, caz în care poți să treci la următoarea adâncime doar printr-o acțiune de ridicare. Altfel, poate să reprezinte o acțiune, caz în care poți să exploatezi locația respectivă ca și acțiune secundară; sau poate să reprezinte bani sau putere de atac care poate fi folosită împreună cu o acțiune principală, mărind puterea acesteia. În ambele cazuri treci la adâncimea următoare. O locație poate fi punctată doar în cazul în care a fost ridicat de tot. Pornești și cu câteva tokens(mantas) proprii și poți primi altele în decursul jocului. Aceste mantas îți oferă la rândul lor resurse sau acțiuni în plus. Tokenurile proprii trebuie folosite și pt. a marca dacă ai atins unul din cele 4 targeturi din joc. De ex. să ai 10 cărți în mână, să ai 4 locații de același tip, etc. Dacă cineva a atins toate cele 4 targeturi, se declanșează sfârșitul jocului, și se punctează aceste goal-uri, în funcție de al câtelea ai fost care a atins respectivul țel, câte cărți ai în mână, câte locații ai punctat, respectiv câte mantas ai adunat (în afară de cele folosite pt. punctajul targeturilor). Un alt declanșator este dacă se epuizează deckul de personaje sau de locații.
Artworkul pe cărțile de locații mi s-a părut excelent.
Din nefericire am reușit să joc doar o singură partidă în 2 (cu durata de o oră), și din cauza indisponibilității jocului pe piață, nu mă aștept să mă joc din nou foarte curând. Apare o extensie în 2020, ceea ce sper că vine și cu un reprint. Pt. mine e un must-have în colecție.
Singurele puncte negative le știam înainte să-l joc: simbolurile pe mantas sunt cam greu de citit și locațiile nu cred că încap în planșa personală, sleeveuite.
:sy: 8.5/10


7. Blackout: Hong Kong
Considerând că îmi place foarte mult Isle of Skye, dar GWT și Maracaibo nu prea, eram foarte curios în ce categorie o să intre Blackout. Mă bucur că a ajuns în "jocuri de la Pfister care-mi plac". Fără a încerca să însumez regulile unui joc așa de complex, mi-au plăcut următoarele aspecte:
- dice mitigation cu ajutorul tokenurilor de transport
- planificarea necesară la plasamentul cărților din mână, știind că: a) cu cât întârzii să scapi de cărți, cu atât mai târziu o să faci refresh b) odată când poți și te decizi să faci refresh, trebuie să iei în mână neapărat teancul cel mai numeros
- că primești puncte și dacă altcineva consolidează un district, dacă ești prezent
- obiectivele variate
A durat destul de mult, aproape 3 ore (2:57) în 3 persoane, dar datorită faptului că fiecare rundă e împărțită în etape, și în fiecare etapă jucătorii își fac acțiunile pe rând, nu era așa de grav. Numărul rundelor este variabil, fiindcă depinde de cum se cumpără noile cărți (voluntari și obiective) într-o anumită fază a jocului.
Per ansamblu, foarte plăcut și strategic, aștept să-l rejoc și să încerc și alt joc Pfister, în mod special, Mombasa.
:sy: 8.5/10


8. Brass: Birmingham
Nu țineam neapărat să-l joc, datorită renumelui că e destul de neiertător, dar l-am jucat la Biertan, și nu-mi pare rău. Partea cea mai dificilă a jocului (dar ține doar câteva ture) este să te obișnuiești cu conceptul de rețea personală, și să vezi conexiunile între orașe, cruciale pt. multe aspecte din joc. Jocul e împărțit în două ere (declanșate de epuizarea teancului de cărți). La sfârșitul primei ere se calculează niște puncte, dispar toate linkurile de pe hartă, respectiv industriile de nivel 1, iar la sfârșitul cele de-al doilea ere se calculează punctajul final. Fiecare eră e împărțită în runde. La sfârșitul fiecărei runde se decide noua ordine de jucători, în ordinea inversă a sumei de bani cheltuite. În fiecare rundă jucătorul are 2 acțiuni, care pot fi și aceleași, și se execută prin decartarea unor cărți (de regulă unul singur). Acțiunile sunt de construcție (industrii), de vânzare (bunuri produse de industriile respective), de construcția de rețele (canale - era 1 - sau cale ferată - era 2 -) care leagă orașele, de dezvoltare (ca industriile construite să fie de nivel cât mai mare), de recunoaștere (faci skip la tura ta, dar faci rost de cărți wild) respectiv de împrumut. Clădirile construite pe hartă, pe lângă faptul că îți dau puncte, îți măresc și venitul, în bani, pe care-l primești la începutul fiecărei runde. La sfârșitul erelor, ți se punctează rețeaua, respectiv industriile care au produs (adică, pe care le-ai putut întoarce, cu acțiunea de vânzare).
Din câte am înțeles, acțiunea de recunoaștere (scouting) a fost un element introdus de versiunea nouă și cred că e esențială; altminteri aș considera un mare negativ al jocului faptul că poți rămâne blocat cu anumite cărți și nu poți construi ce vrei. E destul de obositor să ții cont de toate industriile, rețeaua, aprovizionarea, etc. mereu schimbătoare. Din cauza asta mi s-a părut foarte lungă durata de 3:30. Asta, împreună cu tematica care nu mă atrage foarte mult și cu planșa de joc relativ întunecată, mă face să nu-l vreau neapărat în colecție, dar în zilele în care sunt mai odihnit :) , l-as juca cu plăcere.
:sy: 7/10


9. Brikks
Un roll&write simpluț, unde practic te joci tetris, desenând piese de tetris date de zaruri. Nu excelează cu nimic, iar conceptul de tetris pe hârtie e mult mai bine executat de Copenhagen R&W.
:sy: 5/10


10. Circadians: First Light
Era un must-have pt. mine, fiindcă publisherul e Garphill, designerul e codesignerul de la Architects și Paladins, mecanica de dice placement de obicei mi se pare interesant, iar grafica neobișnuită (nu sunt sigur a ce-mi amintește... poate de serialul Archer?) m-a atras. Jocul se desfășoară pe parcursul a 8 runde, fiecare rundă având următoarea structură: fiecare jucător dă cu zarurile disponibile lui (max. 5), pe care le aranjează în spatele paravanului său, pe planșa proprie, alocând zarurile ori unei zone de acțiuni (garaj) ori unei de producție (ferme). După acesta, pe rând, jucătorii își activează câte o acțiune, care înseamnă mutarea zarului respectiv pe una din 6 planșe comune de acțiune sau 2 planșe care (în mare parte) sunt pt. punctaj. Astea din urmă diferă de primele 6 prin faptul că un zar, odată alocat la acestea, rămâne acolo, nu-l primești înapoi la sfârșitul rundei. Planșele comune oferă upgradeuri la garaj (de ex. să modifice cu un pip sau două zarul pus acolo) sau ferme (de ex. dacă pui un zar de valoare 6, runda viitoare ai 2 zaruri în plus), oferă posibilitate de mișcare pe o hartă principală a unui harvester propriu, piață, producție de pietre prețioase, sau acces la mai multe zaruri.
Partea mai interesantă sunt planșele de scoring. Una se folosește ca un depozit de obiecte: plasând un zar pe el poți să construiești unul din cărțile din mână, care îți oferă endgame scoring sau abilități în decursul jocului, și primești și un bonus depinzând de locul unde ai pus zarul. Ideea e că, combinațiile de zaruri și bonusuri sunt unice, deci de ex. dacă ai pus un 3 în locația care îți dă un zar, aceea locație e blocată până la sfârșitul jocului. Cealaltă planșă, de negociere, are 3 rase, fiecare oferindu-ți o abilitate și puncte pt. un anumit tip de resursă. De ex. dacă plătești 12 alge pt. rasa Leyrien, primești 7 puncte și ai posibilitatea să schimbi un zar de pe planșa ta pe orice față. Totodată, primul jucător care folosește o anumită valoare a zarului își poate alege un bonus din 6 posibile, dar poți să declanșezi și efecte negative, dacă de ex. zarul pus de tine la o anumită rasă face ca suma zarurilor de la rasa respectivă să depășească 12.
Jocul a durat destul de mult, 1:49 chiar și în 3, dar a fost interesant în fiecare moment, toți trei urmând o strategie diferită, și din câte mi s-a părut, validă. Aștept să-l mai joc cât mai repede.
:sy: 8/10


11. City of the Big Shoulders
Wow. Au fost mai multe jocuri chiar și luna asta care au depășit durata de 3 ore, dar la niciunul nu m-am simțit că îmi pierd timpul în așa hal ca la acesta. A durat 3:27 în 4 persoane, care în principiu nu e problemă. Marea problemă pt. mine era diferența enormă ca și timp între partea de worker (partner) placement și partea de producție/vânzare/calcul dividende ale companiilor. Aspecte negative:
1. alegeri foarte evidente la partner placement. Hmm, o acțiune care îmi dă 2 manageri pt. $30, sau alta care îmi dă una pt. $60? Merită să iau un anumit capital asset în ultima tură sau nu?
2. tileurile de clădiri te pot dezavantaja. Aveam un jucător al cărui clădiri au fost folosite o singură dată întreg jocul.
3. downtime imens la partea de producție, vânzare și calcul dividende. Cum ordinea în care se activează companiile e dată de appeal, și pot fi mai multe companii per jucător, se poate întâmpla (s-a și întâmplat), ca un jucător să trebuiască să aștepte până se termină procesarea la 5-6 companii, până să apuce să facă ceva. Asta, cuplat cu faptul că unii preferă să simuleze tot procesul de producție, respectiv calculează mai lent (sau cu calculatorul), a făcut să pară interminabil acest proces. Noroc că nu am folosit banii de hârtie din joc, ce ar mai fi adăugat încă 30 de minute. Și așa, cred că per ansamblu, 45-60 de minute maxim am petrecut făcând efectiv ceva, restul e așteptare.
Știam despre ce fel de joc e vorba, și mă așteptam să fie calcule, însă mă așteptam ca procesul respectiv să fie mult mai lin. Nu înțeleg nici de ce are jocul un weight de aproape 4 (3.91) pe bgg. În orice caz, e un joc pe care refuz să-l joc ... cu o anumită categorie de persoane.
Trebuie să-i dau un punctaj corespunzător experienței, dar jocul nu e rău, așa că o să-i mai dau o șansă, în alte condiții.
:sy: 5/10

User avatar
iuli212
King Meeple
King Meeple
Posts: 566
Joined: 13 Oct 2013, 20:43
Custom Rank: Dr. Meeple
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Best new game - februarie 2020

Post: # 108380Post iuli212
06 Mar 2020, 19:08

Haddeo wrote:
02 Mar 2020, 22:57
Pipeline
Pare ca designerul a vrut sa ia senzatia aia de frustrare (care mie imi place) cand vezi ca nu ai destule actiuni, resurse, mancare, etc si sa o transforme in chintesenta unui joc. Pipeline e un abstract in care trebuie sa faci un puzzle din tevi (partea jocului care nu ma atrage asa mult, optimizare de trasee din tile-uri cat mai putine) pe care sa-l eficientizezi astfel incat sa produci cu bani , bani si mai multi (cu actiuni cat mai putine) ca sa poti sa-ti cresti si mai mult motorul. L-as face un joc obligatoriu de jucat pentru cei care vor sa intre in afaceri :). E printre putinele jocuri care m-au facut sa imi doresc sa-l joc solo de vreo 4-5 ori inainte de a-l mai juca cu cineva :). Foarte bun, mi-a placut.

Pax Pamir
Imi place sa joc 18xx, pentru ca e genul de joc unde fiecare partida e modelata de jucatori. La fel e si Pax Pamir, un joc cu o tema interesanta unde trebuie sa joci pe multe planuri, sa-ti lasi destula felxibilitate sa actionezi tactic dar mereu sa ai in minte strategia pentru urmatoare carte de scoring. Aliante de scurta sau lunga durata, factiuni, spioni, armate, triburi , daruri, drumuri, conflict pe harta, conflict pe cartile etalate. Un joc de 10 si sper sa mai am ocazia sa-l joc foarte curand.
Daca iti explica cineva si mai bine Pipeline ii dadeai nota maxima. :lol:
La urmatorul Pax Pamir include-ma pe lista. Chiar mi-as dori sa il mai joc.

vladV
King Meeple
King Meeple
Posts: 491
Joined: 05 Feb 2013, 11:10

Re: Best new game - februarie 2020

Post: # 108403Post vladV
07 Mar 2020, 15:23

Doua jocuri scurte de doi jucatori pe care as vrea sa le mai joc inainte sa dau un verdict final.
Watergate - Un fel de route building and route interrupting (depinde de partea cui esti). Idee buna, merge repede, l-as mai incerca.
Robin of Locksley - Imi place ideea de a avansa pe un track in momentul in care indeplinesti anumite obiective intermediare. Mai rupe din monotonia punctelor brute, as vrea sa vad mai des abordarea asta. Asadar, m-a multumit.

Dreamscape - Te plimbi pe action spaces, colectezi resurse (discuri), pe care apoi le plasezi in propria "lume a viselor". Asta incercand sa formezi niste "patterns" (sa iti modelezi aceasta "lume a viselor") de pe niste carti ce le detii, ca sa iei punctele respective, resursele ramanand acolo sa te ajute pentru "patterns" viitoare. Mai colectezi puncte ici si colo. Rinse and repeat. Problema mea a fost ca aceste "patterns" sunt dificil de realizat, chiar si cu resursele ramanand pe loc si chiar alegand "patterns" mai usoare. Faci vreo 3-4 "patterns" tot jocul, total nesatisfacator, te astepti ca puzzle-urile sa fie mai multe si mai rewarding. Te mai chinui si pentru ceva obiective de final. Nu ma prea intereseaza tema de obicei, dar aici e zero, sa nu cadeti in capcana. Submediocru. 5/10

Egizia: Shifting Sands - Toti plasam barci pe "raul Nil" si facem actiunea corespondenta. Locurile sunt limitate si nu ai voie sa iti plasezi o barca decat mai jos decat cea pe care ai plasat-o anterior. Ca sa faci actiunile ce iti aduc majoritatea punctelor iti trebuie si resurse, dar si oameni avansati corespunzator. Deciziile sunt fun: ma misc incet si strang de toate, dar poate nu mai nimeresc la actiunile ce aduc puncte sau ma grabesc sa fac un power turn, dar raman fara resurse si cu oamenii slabi. Interactiune foarte mare, un joc bun. 7.5/10

Aquatica - Colectezi (cumparand cu bani sau cucerind cu putere militara) carti locatie pe care le pui in tablou. Fiecare carte are o "coada" de bonusuri/actiuni pe care le poti activa in ordine si o singura data. Cand ai epuizat-o, ai posibilitatea sa o scoti din tablou si sa iti aduca puncte la sfarsit. Mai sunt si 4 race-uri catre anumite obiective. Combo after bonus after combo, usor de invatat si de jucat. 8/10

Pipeline - Vrei sa construiesti o retea de conducte, in culori diferite, fiecare cu cat mai lunga, cu atat mai bine. Cumperi petrol ieftin, il procesezi in aceasta retea si incerci sa il vinzi cat mai scump. La inceput esti extrem de limitat la bani, pe la sfarsit te scalzi in ei. Neaparat trebuie sa iti cumperi o masinarie. Interactiunea e mare, jocul te pedepseste daca nu esti foarte atent. Cu jucatori noi, castigatorul se vede dupa jumatate din joc, iar diferentele la scorurile finale pot fi uriase. 8/10

Isle of Cats - Mie mi-a placut jocul asta. Drafting si obiective de final a la Bunny Kingdom, dar cu plasare de pisici tetrisoide pe o plansa/barca personala. Vrei sa ai pisici de aceeasi culoare una langa alta si sa iti si manance soarecii de pe barca. Rapid, nepretentios, mi se pare cel mai bun gateway game de la Azul incoace (exclud R&W). 8.5/10

On Mars - Euro epic si tematic in stilul Lacerda. Actiune principala plus actiune executiva. Daca esti pe orbita, poti aduna resurse, cerceta tehnologii sau proiecta cladiri. Daca esti pe planeta, poti construi cu robotii (daca ai resursele, tehnologia si proiectul), poti aduce colonisti si roboti sau te poti plimba cu rover-ul sa mai inveti despre planeta (aparent asta iti da boost la tehnologii) sau sa aduni cristale (debris ramas de la alte constructii?). E important in care zona te afli si sa te decizi daca vrei sa schimbi zona cand pleaca nava. Sper ca al doilea joc sa fie mai scurt si ceva mai "digerabil", stiu ca se poate. Pana atunci 8.5/10. Si jocul lunii.

User avatar
rabesandratana
King Meeple
King Meeple
Posts: 1304
Joined: 29 Jun 2017, 13:05
Location: Bucuresti

Re: Best new game - februarie 2020

Post: # 108404Post rabesandratana
07 Mar 2020, 16:00

DukeMJ wrote:
05 Mar 2020, 01:45
22 de jocuri noi jucate luna asta, o să împart în două postări, că o postare devine prea lungă altfel.




2. Ankh'or
Mi s-a părut mai interesant decât Splendor, și cu o durată, în medie, de 35 de minute, o să mai apară pe masă.
:sy: 7/10

... așteptare nu mi s-au părut mari (am jucat 1:47 în 3 și 2:07 în 5).

A durat destul de mult, aproape 3 ore (2:57)

A durat 3:27 în 4 persoane
Nu credeam ca o sa aud vreodata despre o copie mediocra de Splendor, ca e mai buna decat jocul original. :?
Oricum, e clar ca esti in minoritate, pt ca acest joculet nicioadata n-o sa ajunga la popularitatea lui Splendor si existenta sa va fi uitata in maximum 1 an.

Si sunt curios daca folosesti un cronometru cand joci, ca vad timpi foarte exacti despre cat a durat o partida. :?:

Si astept si "epsidoul 2" cu celelalte 11 jocuri :tu:

DukeMJ
Teen Meeple
Teen Meeple
Posts: 69
Joined: 04 Oct 2018, 17:42

Re: Best new game - februarie 2020

Post: # 108408Post DukeMJ
07 Mar 2020, 17:22

rabesandratana wrote:
07 Mar 2020, 16:00
DukeMJ wrote:
05 Mar 2020, 01:45
22 de jocuri noi jucate luna asta, o să împart în două postări, că o postare devine prea lungă altfel.




2. Ankh'or
Mi s-a părut mai interesant decât Splendor, și cu o durată, în medie, de 35 de minute, o să mai apară pe masă.
:sy: 7/10

... așteptare nu mi s-au părut mari (am jucat 1:47 în 3 și 2:07 în 5).

A durat destul de mult, aproape 3 ore (2:57)

A durat 3:27 în 4 persoane
Nu credeam ca o sa aud vreodata despre o copie mediocra de Splendor, ca e mai buna decat jocul original. :?
Oricum, e clar ca esti in minoritate, pt ca acest joculet nicioadata n-o sa ajunga la popularitatea lui Splendor si existenta sa va fi uitata in maximum 1 an.

Si sunt curios daca folosesti un cronometru cand joci, ca vad timpi foarte exacti despre cat a durat o partida. :?:

Si astept si "epsidoul 2" cu celelalte 11 jocuri :tu:
Clar că sunt în minoritate, nu mă deranjează. :) Și eu sunt nedumerit de multe ori de ce unora le place A și nu B, dar astea sunt opinii și important e ca oamenii să se simtă bine cu jocurile respective.
Mi se pare mai interesant din cauza tokenului special, dar mai ales aspectului de tile-laying. Persoanelor cu care l-am jucat, în general le-a plăcut mai mult decât Splendor, așa că probabil Splendor va fi înlocuit. Chiar dacă risc să supăr cu asta opinia publică și populară :)

Da, folosesc bgstats și cronometrul inclus.

O să scriu și ep. 2 în acest week-end, mersi de interes.

Post Reply

Return to “Review-uri si impresii”