Best new game(s): decembrie 2020

Forum rules
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).

Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.
User avatar
rabesandratana
King Meeple
King Meeple
Posts: 1300
Joined: 29 Jun 2017, 13:05
Location: Bucuresti

Re: Best new game(s): decembrie 2020

Post: # 118070Post rabesandratana
04 Jan 2021, 16:55

emisanSB wrote:
04 Jan 2021, 16:51
Ovidiu, daca tin bine minte, tie ti-a placut At The Gates Of Loyang.
Daca da, sunt sanse sa iti placa Hallertau.
Da, Loyang e unul dintre preferatele mele. O sa caut un playthrough cu Hallertau. Pacat ca inca nu are Rahdo unul. Mai astept putin, poate o sa il urce

User avatar
DanielIndru
King Meeple
King Meeple
Posts: 7065
Joined: 20 Dec 2010, 09:32
Custom Rank: Going Cardboard
Location: Timisoara
Contact:

Re: Best new game(s): decembrie 2020

Post: # 118071Post DanielIndru
04 Jan 2021, 17:13

Cred ca Hallertau nu e un joc rau, doar ca cei care l-au jucat au preferat sa se intoarca la Odin sau Agricola sau Arle, care au multe similaritati.

User avatar
iuli212
King Meeple
King Meeple
Posts: 566
Joined: 13 Oct 2013, 20:43
Custom Rank: Dr. Meeple
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Best new game(s): decembrie 2020

Post: # 118085Post iuli212
05 Jan 2021, 12:28

Mie Hallertau nu mi se pare dezamagire, dar nici nu aveam asteptari mari la ceva inovativ. Mi se pare greu sa mai scoata ceva la concurenta cu jocurile lui consacrate.
In topul jocurilor incercate si detinute ramane detasat Agricola (nu am incercat Caverna), urmat de A Feast Of Odin. Dupa vin Le Havre = Ora&Labora = Fields of Arle, Nusfjord = Hallertau, Glass Road, ultimele At the Gates of Loyang = Reykholt (macar arata cartile bine).
La 2p le trec separat Patchwork si nou Robin of Locksley care mi-a placut ce a adus.
E posibil sa inchid lista de cumparaturi la Uwe, cam ajung, poate chiar sa dau 1-2.

User avatar
Corwin
King Meeple
King Meeple
Posts: 2115
Joined: 23 Nov 2012, 15:04
Custom Rank: Terraformer
Location: Cluj-Napoca

Re: Best new game(s): decembrie 2020

Post: # 118086Post Corwin
05 Jan 2021, 13:15

Deocamdata la mine in top sunt Feast, Agricola, Le Havre, Fields of Arle. Loyang mi se pare mediu, Nusfjord si Glass Road nu-mi plac. Iar Ora & Labora, Caverna, Hallertau, si Reykholt nu le-am jucat. Reykholt are asa putin buzz ca nici nu ma intereseaza sa-l joc.
BGG: Colectie | Jucate | Vreau sa incerc | Wishlist
Joc online pe Yucata și Board Game Arena.

User avatar
rabesandratana
King Meeple
King Meeple
Posts: 1300
Joined: 29 Jun 2017, 13:05
Location: Bucuresti

Re: Best new game(s): decembrie 2020

Post: # 118161Post rabesandratana
07 Jan 2021, 20:56

14 jocuri in luna Decembrie, multe dintre ele foarte bune. Pacat insa, ca unele jocuri vechi pe care mi le doream de mult, au ajuns in colectia mea in urma unei tragedii. Dar acelea, vor avea un loc de cinste in colectia mea si nu o vor parasi niciodata.


Image
Above and Below (2 partide in 3 juctori): Un hibrid intre un euro usurel si un storyteller. Plansa ta este un sat in care locuiesc 3 personaje la inceput si tu prin simple actiuni, incerci sa atragi (cumperi) alte personaje, sa construiesti diverse casute (ce aduc beneficii si puncte) si cel mai important, sa te duci in explorarea subteranului, loc in care incepe adevarata aventura.
Acolo, unul dintre jucatori va lua "cartea cu povesti" a jocului si va incepe sa interpreteze povestea indicata de aruncarea unui zar (si sunt peste 200 de povestioarea). La terminarea acelui fragment, tu, cel care ai avut curajul sa te bagi in asa ceva, o sa trebuiasca sa alegi una dintre variantele A sau B: gen A: te opresti sa discuti cu batranul sau B: nu il bagi in seama si continui explorarea vagaunii. In functie de alegere, o sa ai de indeplinit o anumita valoare de "curaj", prin aruncarea de zaruri, iar personajele tale au si ele niste skilluri, in sensul ca oricat ai arunca, nu pot depasi o anumita cifra de curaj. De asta si trebuie sa angajam personaje noi, cu skilluri mai bune. Daca ai atins valoarea ceruta de poveste, o sa primesti vrute si nevrute: peste, pietre pretioase, sfoara, mere in panere...
Si cam la asta se rezuma jocul: recruteaza, construieste, exploreaza, culege bunuri, ia 1 ban.

Ce nu mi-a placut: cartea cu povesti, ma asteptam la ceva mult mai palpitant si mai bine realizat, poate presarata cu ceva urme de umor pe ici pe colo. Dar fragmentele in sine sunt de fapt foarte seci si cam repetitive. Aproape mereu te intalnesti cu un mos cu barba alba sau cu o baba garbovita si trebuie sa ii ajuti sa gaseasca ceva iar ei o sa te rasplateasca. E adevarat si faptul ca inca nu am ajuns sa exploram nici macar jumatate dintre povestile din acel manual, dar pentru a aduce sarea si piperul in reteta acestui joc, a trebuit sa ne folosim noi un pic de imaginatie si sa inflorim acele povestioare, eventual cu niste glumite, incat toata lumea sa fie atrasa si sa se simta bine jucand acest joc. Si simt lipsa unor ilustratii din acea cartea de povesti, care arata precum cartea de telefoane, cu cifre in dreptul unui fragment, totul insirat unul dupa altul. Da, e util, dar dpdv vizual, arata foarte boring. Mai ales Laukat, care e un bun ilustrator, ar fi putut pune pe ici pe colo cateva desene frumoase, in nota cu unele povestioare.

Nu e deloc un joc rau, dar nu mi s-a parut nici ceva WOW. Cert e ca e diferit fata de tot ce am si asta e bine. O sa mai stea in colectie cel putin pana ce acele fragmente/povestioarea o sa inceapa sa se cam repete si o sa le cam invatam. Nota 8


Image
Activity Champions (vreo 7 partide in 5 jucatori): Acelasi joc de petrecere, cu cuvinte de mimat, interpretat verbal sau desenat, dar de data asta cu un twist. Cel care e la rand sa fie "povestitorul", are la dispozitie timpul alocat de clepsidra, ca sa incerce sa isi prezinte toate cele 4 cuvinte de pe cartea trasa si ceilalti sa le ghiceasca, astfel incat el sa faca maximum de punctaj. Daca pana acum, in Activity original, povestitorul lua "n" puncte, precum si cel care ghicea, acum, tu ca povestitor, trebuie sa faci o treaba excelenta incat oricare dintre adversari (preferabil diversi si nu mereu acelasi) sa iti ghiceasca tot, pentru ca tu o sa ajungi pe locul 1. Asa ca aici cele mai multe puncte o sa le faci nu prin ghicit cuvintele altora, ci prin cum te descurci cand iti vine randul sa interpretezi tot ce e pe carte si contracronometru.

Ce nu mi-a placut: Cel mai probabil jocul a fost tradus, iar unele cuvinte sunt total anapoda puse. Din pacate nu au fost adaptate, acolo unde era cazul. Cum naibii sa desenezi "indignare"? Si chiar daca faci tu acolo niste mazgalituri, sigur nimeni nu se va gandi la asta! E mult mai usor sa mimezi sau sa vorbesti despre acest cuvant, pentru a fi ghicit. Dar uneori, ei au ales sa puna cuvintele la categoria gresita si practic imposibil de realizat.

Chiar si cu aceste mici probleme, Activity ramane la noi in familie un mare hit, si indiferent de editie, toata lumea abia asteapta sa il jucam. Se lasa cu 4-5 partide consecutiv de obicei si e jocul care aduce cele mai multe rasete. Nota 8.9 pentru Activity Campionii


Image
Automania (3 partide in 3 jucatori): Un engine builder combinat cu worker placement, cu o tema bine implementata. Plansa ta e o uzina auto, loc in care o sa incerci sa plasezi pe banda rulanta, cat mai multe tile-uri "cerute" de piata auto. Iar piata e scindata in 2: Europa si America, fiecare avand de cele mai multe ori, doleanta diferite. Poate ca runda asta europenii vor masini rapide, cu siguranta mare, iar americanii vor masini eco si cu portbagaj foarte incapator.
Iar pe considerentele astea tu o sa iti plasezi muncitorii pe plansa mare, incercand sa aduci pe banda ta rulanta acele tile-uri, care iti vor echipa masinile corespunzator. Masinile scoase pe poarta unzinei, o sa primeasca imediat un anumit numar de stele, conform cu cerintele pietei si apoi trebuie sa decizi pe ce vapor le asezi: cel european sau cel american. Acolo o sa iei puncte, iar daca la final de runda, masina produsa de tine ocupa locul fruntas pe vapor, o sa ai prima alegere la vanzare. O dai pe multe puncte, o dai pe multi bani? Aici intervine strategia fiecaruia si modul cum vrea sa isi dezvolte uzina in rundele ce urmeaza, pentru ca banii aduc "fericirea", mai multe masini produse, mai multi angajati cu diverse bonusuri, dar punctele aduc victoria. Iar balanta dintre aceste 2 simple alegeri, joaca un rol foarte important in castigatorul jocului. Plus evident, ce tile-uri plasezi pe uzina ta, incat sa produci masini cu cat mai multe stele. Sistemul de worker placement este extrem de asemanator cu ceea ce am gasit in jocul Papa Paolo, pe langa tile-ul dorit de pe un rand sau o coloana, activand si o actiune.

Ce nu mi-a placut: E un joc un pic matematic, fapt ce uneori devine cam iritant. Cam in fiecare runda o sa produci cate o masina si mereu trebuie sa stabilesti imediat cate stele are, calculand fiecare sectie pe unde trece acea masina, cate stele ia din fiecare, daca are imbunatatiri instalate, care iar o sa aduca stele. Nu e vorba de ecuatii, dar e putin iritant sa stai sa faci acele calcule in fiecare runda si tu si adversarii tai. In special in ultima runda, calcularea acelor stele poate sa creasca vertiginos, trebuind sa treci prin vreo 4-5 tile-uri, apoi prin alte 3-4 imbunatairi si terminand cu diversi angajati ce aduc stele ca bonus. Alt punct oarecum negativ, ar fi stilul de grafica, care sa ne intelegem, nu imi displace, dar ma duce mai mult cu gandul la un joc pt copii. E un stil cartoonish, prea colorat, prea jucaus, tinand cont ca vorbim de un euro despre uzine auto. Si sa nu apara careva sa imi spuna ca asta e un joc family pe care il poate juca si ala micu de 6 ani! Ca nu e! A, de jucat il poate juca, nicio problema! Doar ca o sa il joace extrem de prost, si va fi masacrat de catre un adult. Nu e chiar Kanban, dar nici Sushi Go nu e.

In orice caz, jocul e unul foarte bun, cel mai bun joc cu tematica auto pe care l-am jucat pana acum (si cred ca le-am jucat pe toate 3, dintre cele importante). E mai simplu decat Kanban, ceea ce a atras pe toata lumea. Rundele mai liniare, mai putine reguli si per total mai elegant. Dar asta nu inseamna ca o sa dau Kanban, pentru ca ala e cu totul alta mancare de peste. Tematica e destul de puternica, desi acel stil de grafica ma cam scoate din stare uneori. Nota 8.6 pentru Automania


Image
Buna intrebare (2 partide in 4 si 5 jucatori): Cam asa ar arata Dixit, daca pe carti ar fi doar text cu diverse intrebari. Cand iti vine randul, alegi sa pui o intrebare unui adversar, iar intrebarile le alegi dintre variantele pe care le ai in mana. Exemplu: "Ce fel de persoana iti displace mai mult? A: Cineva care tuseste in public si nu pune mana la gura sau B: O persoana care se baga in fata altora la coada"? sau alta varianta: Ce ti-ar parea rau sa dispara de tot de pe planeta? A: cartofii prajiti sau B: pizza. Si in general o sa incerci sa pui in dificultate persoana pe care o intrebi, incat sa nu fie super evident raspunsul pentru toti cei de la masa. Pentru ca fiecare o sa voteze A sau B, inclusiv tu, care chiar daca ai ales intrebarea, e posibil sa nu stii chiar atat de bine preferintele celui interogat, pe cat te asteptai. El dezvaluie raspunsul si apoi tu iei puncte daca ai nimerit, dar si pentru fiecare adversar care a gresit raspunsul. Si in loc de iepuri, aici jocul vine cu veverite. Asa ca primul jeton veverita care va ajunge in varful muntelui de scor, devine castigator.

Ce nu mi-a placut: Se simte de la un km ca e o copie de Dixit, cum multe altele au aparut si au incercat sa fure reteta castigatoare. "Buna intrebare" nu e un joc rau, dar conteaza grupul cu care il joci, cat de bine va cunoasteti intre voi, cat de bune sunt acele intrebari pentru grupul vostru... Si dupa 2 partide am simtit ca ii cam lipseste rejucabilitatea. L-am jucat cu 2 grupuri diferite dar niciodata nu au fost acele momente de extaz pe care ti le ofera un joc de petrecere.

Probabil o sa il mai jucam de 1-2 ori, pana ce trecem prin toate cartile si apoi, veveritele intrebatoare o sa iti caute o casa noua. Nota 7.4


Image
Chakra (o partida in 4 jucatori): drafting de pietre colorate, care sunt elementele noastre de energie si pe care incercam sa le asezam in cele 7 chakre de pe plansa, pentru a crea un echilibru total. Tematica? Lipita. Estetica? Placuta. Un abstract ce putea fi despre orice, dar care arata bine si te pune putin la munca, in incercarea de a maximiza cat mai bine mutarile de a duce energia in chakrele potrivite. Mutarile le faci cu ajutorul unor tokene pe care le asezi pe plansa ta, astfel pierzand oportunitatea sa repeti aceeasi miscare la infinit.

Ce nu mi-a placut: Faptul ca vine cu pietricele colorate. Cred ca alt gen de piese s-ar fi potrivit mult mai bine, eventual ceva din materialul pe care l-au folosit cei care au facut Azul. Asa, pare doar o varianta ieftina si la indemana, pentru a face rapid un joc mai colorat.

Fratele meu a fost extrem de plictisit pe perioada partidei, ceea ce a cam stricat atmosfera, dar ceilalti au privit cu ochi buni jocul si o sa il rejucam, evident, fara el. Uneori mi-a adus un mic vibe de Azul. Draftezi chestii colorate si le asezi pe plansa, loc unde le tot glisezi, pana ce ajung acolo unde trebuie. Nota 7.8


Image
Dream Home (2 partide in 4 jucatori): Cred ca daca ar fi sa recomand vreodata un joc de drafting pentru cei inca neinitiati, asta ar fi. Nu vad de ce Sushi Go ar merita sa isi pastrezi coroana de "jocul de drafting pentru familii". Le-am jucat pe ambele de curand si pot sa spun ca Dream Home da de pamant cu Sushi Go, de-i sare wasabi-ul. Un drafting de carti extrem de simplist si placut, ceea ce duce la construirea unei casute de vis. Plus ca si plansa proprie arata extrem de bine.

Ce nu mi-a placut: Cred ca o varietate mai mare de carti ar fi ajutat pentru rejucabilitate.

E greu sa te legi de jocul asta si sa ii reprosezi ceva. Gameplay simplu si elegant, artwork grozav, componente de calitate, reguli putine. Unul dintre jocurile perfecte de a fi jucat in familie, dar nu vad de ce nu ar putea fi si un filler pentru un grup de gameri. Nota 8.5


Image
A Fistful of Meepels (o partida in 3 jucatori): Jocul asta e pentru atunci cand vrei ceva asemanator cu Five Tribes, dar mai simplu in alegeri si cu tematica mai bine implementata. Zici ca e fratele mai mic a lu` Five Tribes. Exact aceeasi idee de luat o mana de omuleti colorati, pe care sa ii muti in stil mancala, pe o plansa de stil rondel. Pe fiecare o sa il duci intr-un salon din vestul salbatic si in functie de culoare/ocupatie, o sa fure aur, o sa mineze, o sa aresteze hotii, sau o sa construiasca saloane pt tine, ceea ce iti va creste scorul. Si pe langa toate astea, mai e prezenta si o dama de companie, care din cand in cand, viziteaza salonul unde sunt cat mai multi muncitori si se intoarce cu foarte mult aur. Si daca nu erau de ajuns toate astea, apar si duelurile specifice intre pistolari, indicate de 2 zaruri aruncate simultan si totul rezultand cu inca o sansa de aruncare pentru cel care se pricepe mai bine la manuirea armelor. (seriful fiind cel mai bun)

Ce nu mi-a placut: Cu toate ca are o cutie mica, tot e prea mare la cat de minuscule sunt toate componentele si mai ales plansa de joc. Ori au vrut sa faca economie, ori au crezut ca jocurile sunt doar pentru copii si mainile lor micute. Uneori sunt revoltat cand vad un joc cu "3" componente, sosit in cutie mare, dar de data asta, chiar era nevoie de o cutie medie si de niste componente de o marime "naturala". Nu de putine ori ne-au scapat omuletii aia printre degete, am daramat totul in cale, ca saloanele sunt prea inghesuite din cauza lipsei de spatiu pe asa plansa micuta.

Per total, o alternatica buna pentru Five Tribes, joc ce mie imi bloca efectiv creierul din cauza multitudinii de alegeri, si doar inspiratia proasta vis a vis de productie, ma face sa ii mai scad din nota. Ar fi putut fi un joc peste 8, dar o sa ia nota 7.9


Image
Fortuna (2 partide in 3 jucatori): O vechitura laudata doar de catre Rahdo, fapt ce mie mi-a fost indeajuns. Si s-a dovedit inca o data ca imi cam plac toate jocurile astea underrated pe care el le recomanda. Fortuna, e un joc din care nu lipseste norocul, dupa cum sugereaza si numele Zeitei Fortuna. Dar aruncarea zarului poate sa devina mult mai usoara, daca o sa cumperi 2 sau de ce nu, chiar 3. Pe scurt, e un euro cu strangere de resurse prin selectie de actiuni, imbinat cu un joc de racing, regasit si in Loyang-ul lui Uwe.
Ai un track (o carare ce duce catre cetate) si pentru a castiga, trebuie neaparat sa ajungi macar pana la intrarea in cetate. Fiecare pas e facut doar prin donatii/taxe (nu m-am prins) pe care le faci imparatului, iar donatia pe care ai voie sa o faci e determinata prin aruncarea unui zar. Asa ca poti sa ai tu tone de grane sau vin, daca zarul iti indica faptul ca tot ce poti dona e doar apa in aceasta tura, iar tu nu ai apa. Asa ca dai "amenda" 1 ban si stai pe loc. De asta e bine sa cumperi mai multe zaruri.

Ce nu mi-a placut: Componentele ar fi putut sa fie de o calitate mai buna, dar tinand cont ca vorbim de un joc din 2011, cred ca se intelege de ce are lacune.

Ne-a facut placere sa il jucam, mai ales ca are diverse cai spre a strange puncte si spre a prinde din urma pe cineva care "a luat-o la goana" spre cetate. E un hibrid interesant de euro cu racing game si primeste nota 8.4
L-as compara ca stil de joc cu Lewis and Clark, doar ca asta mi-a placut mai mult datorita modului de a face actiunile, plus durata mult mai mica a unei partide.


Image
Muza: Renasterea (o partida in 4 jucatori): Partea a doua a jocului Muza, un Dixit altoit cu Codenames. Joc bun de petrecere, cu ceva momente de AP si cu artwork foarte bun.
Totusi noi nu l-am gasit potrivit pentru a juca Dixit cu cartile sale. Nu au asa multe intelesuri precum sunt desenate in cele de la Dixit, unde imagiatia iti poate zburda in diverse locuri.

Ce nu mi-a placut: Cartile cu categorii de indicii se repeta. Sunt prezente toate cele din primul joc Muza, plus alte cateva adaugate. Ma asteptam sa avem o sumedenie de carti noi pentru indicii, iar asta m-a dezamagit.

Nu a mai fost la fel de bun ca primul si la fel de fresh, asa ca ia "doar" nota 8.4


Image
Alea Iacta Est (4 partide in 3 juctori): Da, stiu, inca un joc de la Alea in colectie! Si culmea, asta mi se pare ca arata bine. Chiar mai bine decat reimplementarea sa, numita "Order...ceva ceva si un compas :D " Aproape toate componentele arata bine, cu exceptia unor tile-uri "legi", care dau puncte bonus. Carton cam subtire, cum eram deja obisnuit de la Burgundy editia 1.
Jocul in sine, e un joc de tip dice rolling, in care ai diverse locatii unde asezi fie: suite, duble, triple si alte combinatii de zaruri, in speranta ca tu o sa castigi la final de runda acea zona si automat si "premiul". Extrem de simplu si la obiect. Dar cumva foarte sarmant si elegant. O locatie o sa iti aduca niste tile-uri cu obiective, alta o sa iti dea direct puncte ascunse ca intr-un fel de loz in plic, alta o sa iti aduca zone pe care sa le cuceresti (Macedonia, Britania, Hispania) si alta o sa iti aduca diversi consuli pe care sa ii trimiti apoi sa iti conduca zonele detinute, cu conditia sa fie de aceeasi culoare cu aceasta. Si mai e latrina, locul in care sunt trimise zarurile "cacacioase", care nu au fost bune la nimic, dar care iti vor aduce un token de reroll.

Ce nu mi-a placut: felul cum arata tile-urile cu obiective. Ca de obicei, cartonul mult prea subtire. Dar na, e un joc de prin 2012 cred, asa ca nu am ce comenta prea mult.

Una peste alta, au fost mult prea multe lucruri care mi-au placut la acest joc, incat sa ma mai inereseze acel carton prea subtirel, tras ca prin inel, iar momentele de exaltare, cand lumea arunca zarurile si fiecare are nevoie de o anumita cifra, iar ea chiar apare, sunt de neegalat. E clar unul dintre cele mai bune jocuri cu aruncare de zaruri pe care l-am jucat vreodata. Pacat ca e out of print. Exista totusi o reimplementare, in caz ca cineva vrea neaparat sa il joace. Alea Iacta Est primeste un 8,8


Image
Noctiluca (3 partide in 4 si 5 jucatori): Din categoria abstractelor cu zaruri multicolore, Noctiluca vine cu o tema lipita cu muuult Super glue. Cica prinzi ceva vieteti/meduze dintr-un lac si apoi le bagi in borcanul tau ca sa le studiezi probabil. Sau sa le halesti, daca ti se face foame pe drumul pana la laborator. Borcanul, e de fapt cartea pe care o ai in fata ta si care iti indica exact cate zaruri si ce culori ai nevoie pentru a-l umple si puncta. Iar zarurile le iei urmarind toate zarurile dintr-o linie trasata, mentionand o cifra si apoi colectand toate zarurile de cifra ceruta, indiferent de culoare. Problema apare atunci cand aduni prea multe si nu mai au loc la tine in "borcan", fapt ce duce la impartirea lor cu ceilalti jucatori de la masa, ca poate au ei nevoie pentru a-si umple borcanele si implicit sa apara si punctele. Si totul pe munca/neatentia ta. E foarte posibil ca ei sa nu iti intoarca serviciul si tu niciodata sa nu primesti vreun zar. In fapt, cel mai mult timp din acest joc, il petreci holbandu-te minute in sir la cate o linie de zaruri, cautand cu privirea ce cifra e mai bine sa ceri, incat sa iei toate zarurie de care ai nevoie, dar nici prea putine, dar nici prea multe, ca ii transformi in castigatori pe ceilalti. Dupa ce ai umplut o carte borcan, exact precum in Jaipur, primesti un token cu puncte, tokene asezate progresiv.

Ce nu mi-a placut: Jocul poate duce des la momente mari de AP, chiar si la jucatorii care nu sufera de sindromul "momentelor moarte". De fapt cam asta e jocul. O holbare tacuta la o plansa plina de zaruri colorate si incercarea de a zari cea mai buna varianta de umplere a borcanelor tale. Totusi nu e mai putin adevarat ca pana ce iti vine randul, iti poti face totusi 2 planuri pentru mutari, astfel incat ceilalti sa nu astepte dupa tine. Spun doua, pentru ca plansa e una "miscatoare", precum in Five Tribes si pana ce iti vine randul, multe lucruri se pot schimba.

Totusi, in ciuda faptului ca jocul e un AP total, ne-a placut tuturor. Te tine concentrat, te enerveaza cand altul ia exact linia de zaruri pe care o doreai tu si te face sa exulti, atunci cand unu ia prea multe zaruri si e nevoit sa iti dea si tie din ele. Il recomand doar celor carora le place Five Tribes, pentru ca ofera aceleasi momente de holbare la o plansa ce abunda de alegeri si celor care nu au mai probleme cu fenomenul AP. Un abstract foarte bun, asa ca primeste nota 8.8. Nu mi l-am dorit foarte mult, atunci cand a aparut, dar apoi mi-am amintit ca Luana mi l-a recomandat, si cum nici eu nu sunt strain de jocurile astea colorate, am zis: "De ce nu?"


Image
Plums aka Pi mal Pflaumen (vreo 5 partide in 3 jucatori): Un joc ce m-a dus imediat cu gandul la Arboretum, cand am vazut artworkul superb de pe acele carti. Dar jocul e de fapt un trick-taking game, mecanism care mie nu imi place deloc. Nu stiu de ce, dar asta a mers excelent. Poate pt ca nu e genul de trick taking game banal, in care fiecare trebuie sa joace fie o culoare aleasa de primul jucator, ori sa joace neaparat o culoare diferita. E un hand management foarte destept, unde fiecare joaca ce doreste, dar imediat ce ai pus cartea jos, ea devina publica. Apoi, cel care a pus cartea mai mare, alege dintre toate cartile etalate in acea runda, una, si o aseaza in fata sa, activand imediat si puterea sa. Unele carti au "contracte" pe ele, si incercam sa acumulam anumite fructe pentru a face un compot/salata de fructe, ceea ce ne va aduce punctele inscrise.
Problema e ca informatia e publica mereu, iar unele carti dau voie altor jucatori sa fure din "gradina" altuia, stricand retata celui in cauza. Sau daca nu o strica, macar reuseste sa mai amane completarea unui contract.
Exista insa alte carti care vin cu puterea "caine de paza", cel care iti va pazi cu strictete gradina si va musca mana oricarui adversar ce va incerca sa atenteze la fructele deja culese. Plus ca in jocul asta nu e deloc rau sa ai cifra cea mai mica, pentru ca mereu ultimul din faza de trick taking o sa se aleaga cu o carte pruna, ceea ce poate deveni foarte important pentru completarea de contracte. Cat despre valoarea Pi, ea este tot o putere de pe anumite carti, ceea ce iti va aduce temporar cateva carti cu valoare Pi, pe care sa le joci in faza de trick taking si sa te ajute sa castigi acele runde.

Ce nu mi-a placut: Ma asteptam la o calitata mai mare a cartilor, asemanatoare cu cea din prima editie Arboretum, care sunt de o calitate extraordinara. Astea sunt decente, dar material subtire. Si nu ma intrebati care e treaba cu tematica si numele jocului. Ce legatura au prunele cu valoare Pi? Numele jocului e ca bancurile alea cu: "o vaca mulgea un peste intr-un copac, cand deodata, aparu pe tricicleta, un crocodil cu blana roz..."

De departe cel mai bun joc de tip trick taking pe care l-am jucat vreodata, iar ca prezenta, e superb. Usor de jucat, fun, cu ceva elemente de take that. Un pachet de nota 8.7


Image
Raccoon Tycoon (3-4 partide in 3 jucatori): Am tanjit multa vreme dupa acest joc, dar cu ajutorul lui Daniel de la Pionul, a ajuns si la mine. Un joc economic, dar din categoria usurele, cu mecanism de a lua resurse, carora le va creste pretul si apoi sa te asiguri ca esti primul care le vinde la pretul corect. Daca astepti prea mult, e posibil ca pretul sa scada asa de tare, ca mai bine dai resursele pentru o carte ce iti va aduce direct cateva puncte. Probabil la prima privire, pare doar un alt joc, ia ieftin si vinde scump, dar mecanismul de joc e unul foarte interesant. Ceva asemanator cu ce regasim in Reef. Partea de jos a cartii pe care o joci, iti da voie sa alegi gratuit 3 bunuri din cele 4-5 desenate, iar partea de sus o sa creasca in mod automat pretul la bursa a anumitor resurse desenate pe carte. Asa ca uneori, chiar daca o carte iti da resursa mult dorita, e posibil sa eviti sa o mai joci, cand observi ce mult o sa creasca pretul resurselor ilustrate in partea de sus si adversarii au deja "tone" din respectiva resursa, si abia asteapta sa prinda momentul oportun ca sa le vanda.

Si asta nu e tot, pentru ca mai poti da la schimb resursele cerute de cartile de investitie in anumite orase, care indica mereu alt numar de puncte, poti licita niste carti cu animale dragute de iti vine sa le smotocesti, nu alta, care o sa aduca multe puncte pe baza de set collection si mai poti cumpara tile-uri cu cladiri, ce iti vor aduce puteri unice speciale, de genu: mereu cand cineva tine o licitatie, tu iei 5 bani. Mereu cand cineva vinde un anumit bun, tu iei bani. Poti lua de acum cate 4 bunuri gratuite de pe cartile jucate si nu doar 3. Si multe altele foarte interesante.

Ce nu mi-a placut: Destul de greu sa ii gasesc ceva probleme acestui joc minunat. Poate sa ma leg doar de markerul de prim jucator, care e o bucata de lemn cam cat mana mea de mare si care reprezinta o figurina raton. Absolut inutil! Iar calitatea cartonului putea fi mai buna, pentru ca din tile-uri curge mereu cate ceva din margini. Pare ca se mananca marginile si gasesc insertul plin de ele.

A devenit jocul meu economic preferat, alaturi de Clans of Caledonia, depasind in clasament Pret a Porter sau Power Grid. Si totul doar datorita flow-lui foarte curat pe care il are. Reguli simple si putine, durata mica, actiuni rapide si eficiente. Denota acea eleganta in design pe care o au jocurile bune si care se cer des la masa. Dar in ciuda regulilor simpliste, jocul e "hard to master" si cel putin eu momentan, nu am reusit sa castig nicio partida. Si cred ca e singurul joc cu bani de hartie care arata si se simt bine. Au pus hartie groasa glossy si nu e deloc deranjant. Nota 9


Image
Robin Hood and the Merry Men (o partida in 3 jucatori si 3 partide solo): un semi-cooperativ, in care facem parte din gasca lui Robin Hood, incercand sa jefuim bogatii si sa impartim la saraci, totul, fara a fi prinsi. Jocul e un worker placement, bazat pe hand management, pentru ca poti plasa doar dupa ce in prealabil ai jucat o carte care iti indica locul si actiunea pe care o iei. Ele sunt simple, de genul: ia metal, lemn, vin, etc, dar poti sa te abati de la acele carti, jucandu-le la modul pasiv, ceea ce iti va si aduce puncte multe pe final, cu conditia sa faci un set collection. Partea fun a sa e adusa si de zaruri, pentru ca sunt zone unde trebuie sa tragi cu arcul si sa reusesti din cateva incercari, daca nu, esti aruncat in temnita. Exista niste trasuri ce se indrapta spre palat, care transporta bani luati din taxe si pe care noi incercam sa le oprim pe drum, prin construirea de baricade si mai apoi sa le atacam cu "zaruri". La finalul unei faze, "autoritatile" o sa traga o carte actiune, ceea ce ne va aduce pe cap seriful, gardienii, sau pe cel care va darama baricadele facute de noi.
O sa pierdem cu totii jocul, daca prea multi gardieni sunt deodata pe plansa de joc, daca banii dintr-o anumita zona, pe care noi trebuie sa ii jefuim, sunt transportati fara probleme la palat, sau daca prea multi din gasca noastra sunt arestati si eventual spanzurati, pentru ca nu reusim sa ii ajutam sa evadeze.

Ce nu mi-a placut: Cum sa strici un joc bun, cu un regulament prost, dar si cu un designer care a pompat in jocul asta o mie de reguli si "regulite si regulisoare", de trebuie mereu sa stai sa rasfoiesti "carticica" aia, sa gasesti ceva. Fiecare chestie care se intampla in acest joc, are cate o chichita, ceva ce aproape sigur o sa uiti si o sa cam dai peste cap tot jocul din cauza asta. Daca esti prins de gardieni, nu uita sa dai spaga nu stiu ce bun, dar daca reusesti in faza eroului sa il scapi pe al tau, nu uita sa iei din camara serifului bunuri. Daca ai prins un gardian, nu uita sa iei puncte de reputatie, dar daca ai jefuit o trasura, nu uita sa pui puncte de reputatie dar si puncte, daca pe acea ruta se afla baricade construite de tine sau puncte pentru alt jucator, daca si el a ajutat cu baricadele. Daca ai jucat o carte pasiv, nu uita sa iei punctele inscrise pe ea in partea de jos dreapta, la final, dar daca ai mutat-o intre timp si a devenit activa, nu uita sa nu cumva sa pui acele puncte. Daca ai reusit vreodata sa golesti o zona de gardieni, nu uita sa iei bunuri drept rasplata. Daca ai prins gardieni in capcana, poti sa ii dai la schimb la final de runda pentru puncte sau bunuri, dar daca ai eliberat zona satului de gardieni, nu uita ca pe aia nu ai voie sa ii dai la schimb, dar trebuie sa iti amintesti totusi ca pentru aia iei puncte de victorie.
E o nebunie totala! O varza de reuli peste alte reguli si exceptii, lucruri pe care sigur o sa le uiti, pentru ca esti prins in febra jocului, in planificare si abia peste o runda o sa iti amintesti: "Aaaa, dar parca aici trebuia sa iau 1 ban si aici trebuia sa primesc 1 pct!"

Prima partida a fost in 3 jucatori si a durat peste 2 ore jumate, asta numai din cauza regulamentului prost scris si a chichitelor de care trebuie mereu sa iti amintesti. Mai mult am stat cu regulamentul in mana, decat sa il jucam. A fost o experienta nereusita, nimeni nu s-a bucurat de ea, toti au fost bulversati la final, dar am fost de acord ca jocul ar fi putut fi fun.
Am decis sa il dau, dar apoi am zis sa profit de faptul ca vine cu varianta solo si sa vad ce parere imi lasa. Prima partida a fost cam la fel de incalcita, dar de la a doua in colo, totul a inceput sa curga mai lin, deja mi-au intrat cumva in "sange" acele mici reguli si mi-am format reflexul de a le nota imediat dupa actiunea in cauza, plus ca vine cu cateva scenarii diferite. La partida cu numarul 3, am reusit sa si castig primul scenariu si sa depasesc binisor cele 120 puncte impuse. O sa il pastrez doar pentru ca e un joc bun solo si mai am inca 5 scenarii de incercat. Componentele din varianta deluxe sunt foarte frumoase. Plansa, chiar daca e un pic busy, arata foarte bine. Eroii au puteri diferite, iar asta te ajuta in a atinge obiectivul. Plansele din deluxe, sunt double-layer si totul sta fix asezat precum in Scythe, plus ca un spatiu odata eliberat/construit, o sa iti arate un anumit bonus. Nota 8.3 daca ai rabdare cu el si dupa ce urmaresti si playthrough incat sa reusesti sa il deslusesti mai usor (dar si cel in cauza urmarit de mine, a comis multe erori, ceea ce e de inteles).


Jocul lunii: Raccoon Tycoon

User avatar
VZQ
King Meeple
King Meeple
Posts: 467
Joined: 07 Oct 2017, 22:20

Re: Best new game(s): decembrie 2020

Post: # 118164Post VZQ
07 Jan 2021, 23:28

rabesandratana wrote:
07 Jan 2021, 20:56
Image
:tu: Incercati neaparat jocul cu extensie - adauga fix acel (mic) plus ce se simte lipsa la partidele jucate doar cu jocul de baza ;)

User avatar
ProfessorChaos
King Meeple
King Meeple
Posts: 1339
Joined: 23 Jul 2011, 23:30
Custom Rank: Miniature Painter
Location: Bucuresti

Re: Best new game(s): decembrie 2020

Post: # 118292Post ProfessorChaos
11 Jan 2021, 21:15

Luna asta am jucat nou doar Horrified. Grozav ca joc de familie. Se misca repede, implica pe toata lumea si e suficient de challenging pentru nivelul asta. E si surprinzator de tematic. Ar merge daca ar primi o extensie cu mai multi monstri si inca un strat de complexitate. Dupa cele 4 partide in care am incercat toti monstri as mai juca, dar simt ca am experimentat mare parte din ce are de oferit. Foarte bun pentru categoria lui. Nota 8
Nothing to prove. I play to have fun.

Colecția mea
Wishlist
De încercat/luat prin trade

User avatar
thenede
King Meeple
King Meeple
Posts: 578
Joined: 24 Aug 2012, 15:11

Re: Best new game(s): decembrie 2020

Post: # 118389Post thenede
14 Jan 2021, 10:19

Dupa o pauza in Noiembrie, ultima luna a anului a venit cu ceva mai mult timp liber.


Cateva care au plecat deja din colectie:

> Sushi Go - un card drafter simplut, in care cheia pare a fi anticiparea adversarilor - nu pare ideal in 2, asa ca l-am facut cadou.

> Koehandel Master - un set collector destul de interesant care combina licitatia cu bluffing-ul. Cu siguranta mai bun in mai mult de 2. Grafica simpatica pe carti si mecanícile simple l-au recomandat drept cadou.

> Linko - joc de carti cu numere marca Kramer & Kiesling. Colectionezi perechi de carti si incerci sa scapi cat mai repede de ele. Mai bun in mai mult de 2. Parade, Arboretum si No Thanks cam ocupa spatiul pe aceasta categorie - facut cadou.

> War of the Buttons - un joculet de la Andreas Steding cu o tematica literara. Gasti de copii se intrec in construirea unei cazemate. Dice worker placement cu ceva decizii interesante si cu ceva agresivitate. Nu e ideal in 2. Pleaca la Ovidiu.


Cateva care vor pleca:

> Patchwork Express - reimplementarea popularului joc de tip tetris. E intr-adevar mai scurt, dar parca se pierde un pic cam mult din complexitate. Probabil ca il voi face cadou - am rejucat si originalul de cateva ori si ramane excelent.

> Ceylon - industria simplificata a ceaiului intr-un area control game alimentat de multi use cards. Fiecare carte are 2 actiuni principale distincte si 2 actiuni secundare (bani si miscare pe harta). Ce nu alege jucatorul activ devine o optiune pentru toti ceilalti jucatori ca follow-up. Destul de multe de placut la joc - nu l-am gasit ideal in 2.

> Mechanica - un exercitiu de optimizare cu tematica de linii de productie. Modificam fluxul productiei prin plasarea unor tile-uri cu efecte destul de variate de redirectionare a fluxului, imbunatatire a produselor etc. Mecanici interesante, dar in final e un joc de conversie de resurse, si avem destul de multe in colectie din categorie.

> Tikal - un Kramer & Kiesling clasic care foloseste sistemul de alocare de puncte. Am jucat editia veche in 2 jucatori - varianta Mini-Tikal. Destul de strans jocul - te impinge la agresivitate. Un joc bun, dar spatiul limitat cere sacrificii :)

> The Boldest - un joc de licitatii si hand management cu tematica fantasy. Trimiti grupuri de trupe pentru a castiga puncte/ recruta alte trupe. Cu cat trimiti mai multe cu atat ai sanse mai mari sa castigi licitatia. In acelasi timp cu atat vei avea o mana mai slaba in runda urmatoare - expeditiile castigatoare se odihnesc o runda. In 2 jucatori trimiti un numar dublu de expeditii (2+2), si jocul devine foarte tactic. Ce trupe va trimite adversarul, cat de puternice si mai ales cand le va trimite. Anticiparea adversarului asigura victoria. Din nou, lipsa de spatiu.


De la mic la mare si cele care si-au gasit loc in colectie.

7s:

> Medici: The Card Game - un push your luck card game de la Knizia care vine intr-o cutie relativ mica dar parca prea mare pentru ce este. Doar ok.

> Lumens aka Glux - un abstract pozitional de la Queen. Jetoanele imita fete opozante de zaruri care reprezinta distanta de pozitionare pentru tokenurile viitoare. In 2 un duel interesant.


mid 7s:

> Asking for Trobils - un resource converter cu tema spatiala. Unul din putinele jocuri in care pick-up & deliver e tolerabil - tematica il ridica.

> Snow Tails - ne intrecem in sanii trase de Huskies la Polul Nord. Viteza si directia saniei este data de un sistem de 3 carti numerotate - simplu si destul de fresh. Traseele customizabile aduc rejucabilitate - o experienta foarte placuta.

> Cottage Garden - tetris cu polinoame marca Uwe. Prezenta buna pe masa, fun de jucat - cred ca prefer Spring Meadow cu o marja mica. Suficient de diferit sa ramana in colectie. Ramane sa incercam si Indian Summer.


8s:

> Pharaon - un joc de tip resource management cu o tematica foarte subire de Egipt antic. Variabiliatea este data de plansa modulara si o piata mobila sub forma de roata. Un alt joc family+ de la Catch Up Games si un alt succes dupa Fertility si Paper Tales. Sunt curios si de urmatoarele aparitii de la Catch Up: Wild Spce si The Loop.

> Honey Buzz - un worker placement cu albinute care se intrec in construirea stupului. Tile placement-ul este elementul distinctiv al jocului, dar este bine completat si de aspectul economic. Cele doua variante de joc ofera o alegere intre luck/memorie sau un mini joc de pozitionare. Un joc bine produs care arata foarte bine pe masa - componentele din varianta deluxe sunt si ele bine produse.

> Signorie - un dice drafter destul de accesibil pentru WYG. Destul de subtire tematic dar bun mecanic. Pedigree-ul italian se simte - un fel de Lorenzo ceva mai light. E un exercitiu bun de optimizare de puncte. Destul de stufos in iconografie dar dupa primul joc totul e clar - ramane de vazut dupa cateva luni pe raft cat de usor va fi de pus pe masa.

> Dilluvia Project - un city builder in care construim un oras in nori. Jocul este destul de complex la o prima abordare si cu ceva potential de AP strategic. Dilluvia e probabil jocul cu cel mai mult "tracking" in existenta. Pe plansa principala ai 2 tokene - unul care contabilizeaza punctele si unul care activeaza scoringul, iar pe plansa personala 3 tokene care contabilizeaza 3 categorii de productie/resurse. Indimidant, dar in final un city builder solid.

> Empires of the North - un city builder/ civ light care ne-a suprins placut. Accesibil, asimetric si un sistem de activari care asigura ca nu ramai blocat. Take that-ul e optional - tine de jucatori - noi am jucat prieteneste si a mers foarte bine. Factiunile sunt relativ accesibile si par destul de echilibrate. Luck of the draw poate fi un factor decisiv in viteza de dezvoltare si implicit victorie - diferentele de scor au fost insa mici. Keeper.


high 8:

> Prêt-à-Porter - reprint-ul/2nd edition de la Portal. O simulare economica despre industria modei. Bine produs, tensionat, cu decizii interesante si suprinzator de accesibil. La negative, jocul nu arata rau dar puteau sa il faca ceva mai deluxe si intr-o cutie ceva mai mica/ patrata normala. Cred ca Portal au avut un pic de lipsa de incredere in potentialul jocului de a face bani, probabil din cauza temei sau experienta editiei anterioare. Cea mai buna experienta de joc a lunii.

User avatar
Corwin
King Meeple
King Meeple
Posts: 2115
Joined: 23 Nov 2012, 15:04
Custom Rank: Terraformer
Location: Cluj-Napoca

Re: Best new game(s): decembrie 2020

Post: # 118393Post Corwin
14 Jan 2021, 11:32

Dupa cate am auzit despre Honey Buzz in ultimul timp ma asteptam sa-l vad si mai sus. :D Nu ca 8 nu e o nota buna.
La Pret-a-Porter sper sa ajung si eu o data, ca mi se pare interesant gameplayul. Doar faptul ca am destule in colectie nejucate acum ma face sa nu-l cumpar.
BGG: Colectie | Jucate | Vreau sa incerc | Wishlist
Joc online pe Yucata și Board Game Arena.

User avatar
thenede
King Meeple
King Meeple
Posts: 578
Joined: 24 Aug 2012, 15:11

Re: Best new game(s): decembrie 2020

Post: # 118394Post thenede
14 Jan 2021, 11:57

8 e nota buna - mare parte din ce pastrez e intre 7 si 9 - peste 9 cred ca am notat mai putin de 10 jocuri - 10 curat inca nu am gasit :)

Din punct de vedere a productiei da, este cel mai bun joc al lunii. Pana la urma e totusi un family+ iar sistemul inovativ de constructie are varietate limitata; este posibil ca in mai multi tensiunea pe worker placement si market sa creasca simtitor, in 2 e doar ok. Nu e rau, dar nu poate concura mecanic cu mid-euros ceva mai complexe. Mai degraba as zice ca e un Micropolis transpus in mid-euro...

Si eu aveam retineri cu Pret a Porter, dar l-am gasit la pret bun prin afara ... e o simulare de business buna in care banii circula rapid, si daca nu esti un pic atent ai sanse sa dai faliment.

User avatar
Corwin
King Meeple
King Meeple
Posts: 2115
Joined: 23 Nov 2012, 15:04
Custom Rank: Terraformer
Location: Cluj-Napoca

Re: Best new game(s): decembrie 2020

Post: # 118397Post Corwin
14 Jan 2021, 14:39

thenede wrote:
14 Jan 2021, 11:57
Pana la urma e totusi un family+ iar sistemul inovativ de constructie are varietate limitata; este posibil ca in mai multi tensiunea pe worker placement si market sa creasca simtitor, in 2 e doar ok. Nu e rau, dar nu poate concura mecanic cu mid-euros ceva mai complexe. Mai degraba as zice ca e un Micropolis transpus in mid-euro...
Inteles, mersi. :)
BGG: Colectie | Jucate | Vreau sa incerc | Wishlist
Joc online pe Yucata și Board Game Arena.

User avatar
rabesandratana
King Meeple
King Meeple
Posts: 1300
Joined: 29 Jun 2017, 13:05
Location: Bucuresti

Re: Best new game(s): decembrie 2020

Post: # 118399Post rabesandratana
14 Jan 2021, 17:18

thenede wrote:
14 Jan 2021, 11:57

Pret a Porter- o simulare de business buna in care banii circula rapid, si daca nu esti un pic atent ai sanse sa dai faliment.
La noi in prima partida cineva a avut problema asta, ca a ajuns in colaps financiar si aproape la orice runda lua imprumuturi peste imprumuturi. Imi era foarte teama ca asta o sa cauzeze mult jocului si ca nu o sa mai fie cerut la masa. Dar am explicat ca jocul se vrea o simulare reala a unei afaceri si ca trebuie sa fii foarte atent cu banii si in ce investesti. Imediat am pornit o a doua partida si lumea a fost extrem de atenta la partea de finante si si-au chibzuit bine banii.

Dar asta imi place la el, chiar daca aunii ar spune ca jocul e neiertator. Daca ai luat decizii proaste inca din primele runde, e foarte greu sa te mai pui pe picioare. Si pana la urma cam asa e si in viata reala. Jocul asta te invata sa gandesti precum un manager.

nqq
King Meeple
King Meeple
Posts: 795
Joined: 25 Aug 2013, 17:05
Location: Bucuresti

Re: Best new game(s): decembrie 2020

Post: # 118411Post nqq
15 Jan 2021, 11:06

> Prêt-à-Porter - reprint-ul/2nd edition de la Portal. O simulare economica despre industria modei. Bine produs, tensionat, cu decizii interesante si suprinzator de accesibil. La negative, jocul nu arata rau dar puteau sa il faca ceva mai deluxe si intr-o cutie ceva mai mica/ patrata normala. Cred ca Portal au avut un pic de lipsa de incredere in potentialul jocului de a face bani, probabil din cauza temei sau experienta editiei anterioare. Cea mai buna experienta de joc a lunii.
[/quote]

Unul din cele mai bune jocuri. Place mult :tu:

Post Reply

Return to “Review-uri si impresii”