Best new game - Martie 2023

Forum rules
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).

Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.
Post Reply
User avatar
Corwin
King Meeple
King Meeple
Posts: 2115
Joined: 23 Nov 2012, 15:04
Custom Rank: Terraformer
Location: Cluj-Napoca

Best new game - Martie 2023

Post: # 134444Post Corwin
01 Apr 2023, 13:38

Luna asta am jucat patru jocuri noi, dintre care trei au fost absolut superbe. Let's dive in.

:one: City of the Big Shoulders (online, BGA) - De mult imi doream sa incerc jocul asta, mai ales ca e disponibil si online. Am vazut parti dintr-un playthrough interesant pe Heavy Cardboard, desi mi-a confirmat ca nu voi fi foarte incantat de jocuri doar cu companii si stocuri. Jocul dureaza "doar" 5 runde, dar daca la inceput fiecare jucator are o companie, doi muncitori, si putini bani si shares, pe sfarsit e foarte probabil sa ai doua-trei companii, plus shares in multe altele detinute de ceilalti jucatori. Pe parcursul jocului vei incerca sa castigi cati mai multi bani, pe care insa vei tinde sa-i reinvestesti in fiecare runda, pentru beneficii pe parcurs si la finalul jocului. Unele companii produc mai multe bunuri, altele mai scumpe, altele sunt mai atragatoare (ceea ce inseamna ca produc si vand inaintea altora). Tot jocul se invarte in jurul acestor companii, si in general va fi un joc cu multi bani (daca joci bine), si in care foarte rar vei vrea (sau putea) sa faci dump unei companii. Jucat online si asincron insa devenea uneori extrem de plictisitor sa tot dau pass in faza de vandut/cumparat shares, iar alt jucator cu bani sa tot cumpere cate un share ieftin. Ai interactiune pozitiva si negativa, ai restrictii care fac jocul thinky, dar pentru mine a fost o mica dezamagire. Dureaza si mult online. Nici nu pot spune ca imi functioneaza foarte bine mintea cand e vorba de investitii si in companiile celorlalti (in care? sa vand shares din alta companie ca sa fac asta? cate? cand?), si nu tin sa aprofundez stilul de joc. Per total, un joc bun, dar nu-i pentru mine. 7 :sy: / 10.

:two: Hybris: Disordered Cosmos (face to face) - Un kickstarter al unor video game designers, care au mai fac jocuri doar pentru ei si prietenii lor (nimic publicat inainte). Mi-a fost putin frica atunci cand am facut pledge (first time publisher, proiect ambitios, pret destul de mare si la transport), si in plus a urmat si pandemia. Dar pana la urma a ajuns jocul, si primul lucru pe care-l pot spune e ca arata incredibil. E overproduced? Hell yeah. Puteau face mai mic boardul principal, puteau sa faca totul cu planse dreptunghiulare, puteau sa puna doar standees (cred ca preferam) si nu miniaturi (ignorati cele mari din poza, sunt din alt joc). Ca gameplay e o imbinare de multe mecanisme: ideea jocului e ca suntem zei greci care vrem sa devenim dominanti, si facem asta prin worker placement cu un pic de bataie cu jocul (in doua locatii) si cu ceilalti jucatori (doar in Mortal World), prin recrutat eroi, dezvoltat tehnologii, upgradeuri, questuri, etc. Suna putin overwhelming la inceput, si ma bucur ca jocul de invatare a fost in doi, dar pe viitor voi incerca sa-l joc in 3 sau 4 pentru mai multa interactiune, sau cu modul Duel care presupune niste reguli suplimentare care te lasa sa blochezi spatii sau sa castigi beneficii daca cineva le activeaza. Mi-a placut ca te poti concentra pe lucruri foarte diferite in joc: eu am mers putin pe tehnologii si mai mult pe quests si pe recrutat eroi, celalalt s-a concentrat pe tehnologii, si scorurile au fost relativ apropiate. Bataliile cu ceilalti jucatori nu sunt foarte punishing: daca vrei sa invadezi pe tura ta o locatie deja folosita de cineva, poti face asta dar trebuie sa fii cam sigur ca o sa castigi, altfel pierzi actiunea; iar cand face cineva deploy la o tehnologie poti face challenge, si daca challengerul castiga doar alege una dintre cele trei recompense ale tehnologies (si nu tot timpul cea mai buna pentru aparator e si cea mai buna pentru atacator); si tot faci deploy tehnologiei chiar daca esti infrant. Sigur am jucat incredibil de ineficient, dar e si normal pentru un joc de asemenea complexitate. Ah, si complexitatea vine din multitudinea de optiuni si de imbinari dintre actiuni, nu din reguli: fiecare actiune in parte e destul de simpla si clara, dar mai trebuie mai multe partide pana sa inteleg cand si ce merita facut. Si mai are o parte mai neobisnuita: doua tipuri de sfarsit, unul la victory points dupa numar fix de runde, altul prin care castiga cine face toate upgradeurile de pe board. (n-am fost nici macar pe aproape...) Un joc foarte ambitios, care a iesit mai bine decat ma asteptam. 9 :sy: / 10.

Image

:three: Imperial Steam (face to face) - Am vazut previewuri si comentarii legate de joc, dar aveam asteptari relativ mici de la el, si nici videoul de reguli nu m-a impresionat. Insa cand am inceput sa-l joc... Asta face Agricola sa para un sandbox in care faci ce vrei, asa e de tight! 😆 Incepi cu un tren micut, in care abia ai loc de resurse, cu niste muncitori nu foarte experimentati, cu niste bani din care trebuie sa cheltui jumate sau mai mult pe un bid initial pentru player order care-ti si asigura posibilitatea sa cumperi mai multi muncitori, si cu doua actiuni in prima runda; si te intrebi cum o sa faci de toate in jocul asta? De toate inseamna sa construiesti o retea care sa-ti permita sa ajungi in orase in care poti livra bunuri pe bani sau puncte, sau in altele care-ti dau acces la locuri de construit uzine care vin cu bunurile pe care le livrezi sau le folosesti pentru construit sine. Pe langa asta mai adauga un sistem de "shares" si investitori (de fapt niste imprumuturi carora le poti creste valoarea) care are un mecanism la prima vedere foarte dur: fiecare investitor folosit pentru a face un imprumut iti scade la final 10% din scor. Te-ai imprumutat de 3 ori? Ai -30% la scorul final. De 10 ori? Poate mai bine joci alt joc. 😛 Banii sunt puncte in jocul asta, dar unele surse puncteaza doar pe final, deci merita sa le privesti diferit. Pe parcurs mai primesti actiuni (cate una pe runda pana ajungi la 5), si incepi sa intelegi ca poti face mai multe, dar... Daca alegi de doua sau mai multe ori aceeasi actiune intr-o runda, pierzi influenta, care e folosita sa determine player order, accesul la muncitori, si o parte de scoring final. Jocul se poate termina in doua feluri: dupa 8 runde, sau in runda in care cineva a ajuns la Trieste (un oras in partea opusa a hartii fata de locul comun de pornire). Si mai are o smecherie: daca ajunge oricine in Trieste, puncteaza pentru toti niste contracte pe care le poti lua pe parcurs pentru investitori. Si daca nu esti conectat, esti obligat sa folosesti contra cost rutele altora pentru a te conecta la Trieste, chiar daca e pentru a lua puncte negative pe un contract neindeplinit. Daca nu a ajuns nimeni la Trieste pana in runda 8? Contractele, chiar si indeplinite, valoreaza 0. Acum, noi am jucat ca niste cizme, tot dandu-ne seama de optiuni mai bune pe masura ce inaintam in joc, si am terminat in runda 8 (in care am ajuns si la Trieste), dar cu siguranta poti ajunge acolo in runda 7, posibil 6, si poate cu sacrificii mari (dar nu neaparat meritate) in runda 5. Daca tu ti-ai facut niste contracte mai mici, si ii prinzi pe ceilalti cu contracte nefacute... Asta e. 😄 Dupa ce am terminat partida am inceput imediat sa discutam despre ce puteam face mai bine, sau caror optiuni nu le-am inteles valoarea pana tarziu in joc. Mai ca am fi reinceput o partida. Abia asteptam sa-l rejucam (urmeaza duminica asta, in 3). Deci daca iti plac jocurile economice foarte tight cu harta, e jocul perfect pentru tine! L-as asemana mai degraba cu Brass decat cu un train sau stock game. Deocamdata 9 :sy: / 10, posibil sa urce la 10.

Image

:four: Stationfall (face to face) - Dupa multe cautari, am gasit in sfarsit un joc cu feeling de Battlestar Galactica. Ce e mai ciudat? Ca jocul e free for all, nu pe echipe; cred ca are si ceva varianta pe echipe (daca o gasesc in regulile structurate absolut oribil). Ce-l aseamana insa sunt rolurile secrete: aici fiecare jucator primeste la inceputul jocului doua identitati secrete, alege una care sa-l reprezinte si cealalta sa-i dea niste puncte limitate, si apoi toata lumea poate interactiona cu oricare dintre personajele de pe harta (in numar mai mare decat 2x nr de jucatori), cat timp cineva nu face reveal cartii de identitate. "Harta" e o statie spatiala, care, cum spune numele jocului, e pe cale sa cada in atmosfera, si pe care o corporatie nu tocmai etica face experimente ciudate. Personajele din joc sunt de o gramada de feluri: roboti de securitate, cimpanzei care pot sa se catere prin conducte, clone care vor ca presa sa afle de existenta lor, inspectori veniti sa constate neregulile de pe statie, etc. O tona de personaje, care mai de care mai diferite. Si ce poti face cu ele? Poti sa afli informatii compromitatoare, sa dai cuiva in cap (il incapacitezi; sa omori un personaj e posibil, dar foarte rar), sa te plimbi cu servieta cu informatii sperand sa le trimiti presei, sa pregatesti escape pods, sa dai drumul misteriosului proiect X, sa declansezi auto-distrugerea statiei etc. Jocul te incurajeaza sa nu actionezi tot timpul cu acelasi personaj: daca activezi un personaj care are deja un jeton de activare (al tau de runda trecuta, sau al altcuiva) faci o singura actiune; daca activezi un personaj "gol", faci doua. Dar pentru a activa pe cineva trebuie sa pui cuburi de influenta, cel putin la fel de multe ca cei care au deja cuburi pe el. Si acele cuburi sunt limitate, si desi poti folosi cateva peste "capacitatea" personajului tau, acestea iti aduc puncte negative la sfarsit. Intr-un joc in care castigi cu 11 puncte la 7 de ex, conteaza. Poti sa te si descoperi, caz in care doar tu mai poti activa acel personaj, dar ceilalti vor cauta sa-ti impiedice conditiille de punctare acum ca stiu care sunt. Acestea nu sunt tot timpul legate de a scapa oamenii de pe statie; daca esti un robot de securitate nu prea vrei sa plece lumea cu lucrurile shiny aduse prin variate metode pe statie! Tot jocul e o nebunie de decizii interesante, unde nu ai habar cel putin la inceput cine ce personaj e si ce vrea sa faca, si unde fiecare decizie e super importanta, chiar si cand e sa faci forfeit unei ture intregi doar ca sa iti iei un cub de influenta inapoi! A fost o placere sa-l joc in 5, si abia astept sa-l mai joc, in minim 4 as zice, pentru a avea destul haos. Cel putin in primele partide e un fel de party game pentru iubitorii de jocuri tematice complexe; sunt sigur ca daca il joc de mai multe ori voi intelege din ce in ce mai bine ce actiuni sunt mai utile, cum sa-mi maschez personajul, si cum sa-mi dau seama mai bine de intentiile celorlalti. Dar e deja pentru mine un joc de nota 10 :sy: / 10.

Image

---

Jocul lunii: Stationfall! 👑🛰
BGG: Colectie | Jucate | Vreau sa incerc | Wishlist
Joc online pe Yucata și Board Game Arena.

User avatar
mendocino
Wizard Meeple
Wizard Meeple
Posts: 329
Joined: 16 Jun 2013, 09:13
Location: Cluj

Re: Best new game - Martie 2023

Post: # 134449Post mendocino
01 Apr 2023, 22:25

Din 16jocuri noi puse pe masă în luna martie, topul celor mai bune din punctul meu de vedere este după cum urmează:
:sy: #1 :sy: 1941: Race To Moscow
:sy: #2 :sy: Mantis Falls
:sy: #3 :sy: Banish the Snakes
#4 : Power Plants
#5 : Hamlet
#6 : Tiny Epic Dungeons
#7 : Akropolis
#8 : Creature Comforts
#9 : Evergreen
#10 : Clank! Catacombs

Post Reply

Return to “Review-uri si impresii”