Disclaimer: Cu toate ca imi place de mor jocul, djdano a vrut sa il vada criticat si spanzurat in moduri cat mai sadice. Daca aveti probleme cu inima sau prostata, nu cititi mai departe. Si sa nu uit ceva foarte important: acest text este un pamflet si trebuieste tratat ca atare.
- from http://www.boardgamegeek.com/image/445850
Box Cover
Experienta: ~7 jocuri
Cuvinte cheie: Brain burning, mare, complex, colorat
Regulile se gasesc in review-ul asta facut cu mare migala, ele avand vreo 2 pagini A4 in fapt.
Bun, deci te-ai hotarat sa iti iei un alt joc cu trenulete ca Ticket to Ride s-a cam trecut in grupul tau si ai o manie cu trenulete. Sau poate trenuletele nu sunt fetisul tau, dar te intrebi ce o fi cu jocurile lui Martin Wallace de le tot lauda tasurinchi. Aici intru eu in scena/topic ca sa incerc sa va iluminez pentru a nu va pierde timpul cu aceasta distragere ludica de la alte lucruri mai serioase.
Deci te-ai uitat frumos pe reviewuri, ai salivat la poze si esti gata-gata sa il cumperi. STOP! Inainte sa faci greseala asta, gandeste-te ca nu ar trebui sa il cumperi daca:
- ai o masa mica. Acuma, stiu ca marimea nu e importanta veti zice, dar cand harta este imensitatea din RotW, marimea chiar conteaza. Daca vezi harta in poze si daca iti imaginezi langa ea si carti, bani, sina pusa pe masa si alte asemenea minunatii, e clar ca marimea este o problema. Pe de alta parte, poti sa joci pe harta mica cu 2-3 jucatori si sa nu simti, dar pentru 4 sau mai multi, trebuie si o investitie serioasa intr-o masa pentru RotW. Mai jos o comparatie pentru scara:
- from http://www.boardgamegeek.com/image/580229
Harta Mexic vs harta TTR vs harta Eastern US
- nu iti place sa incingi neuronu. Jocul asta nu va fi unul de interactivitate sociala, de caterinca sau de glume mai mult sau mai putin inspirate. Jocul asta va face neuronii fiecaruia dintre jucatori sa organizeze o olimpiada ca vechii greci, urmand ca cel care iese ultimul dintre ei sa fie aruncat in groapa leilor a la SPARTAAAAAA! Adica e intens. Exista ceva noroc, dar este prea putin important si in 9 din 10 cazuri va castiga cel care sta si rumega pozitia mai bine/mult sau se adapteaza mai bine la ce fac ceilalti. Drept dovada, eu am castigat de fix 2 ori: cand i-am invatat pe ceilalti. In restul de cazuri reusesc un mediocru loc 2 care nu va fi tinut minte niciodata.
- from http://www.boardgamegeek.com/image/709144
Vi se pare ca zambeste cineva in poza asta sau ca perforeaza masa cu puterea gandului?
- strategia nu e punctul tau forte. RotW nu merge jucat cu ideea de hai sa fac acum 2 puncte de income ca ma descurc eu tura viitoare. Trebuie strategie pe termen lung in momentul constructiei si o adaptare continua in functie de ceilalti jucatori si misculatiile lor pe masa. La treaba asta ajuta si rolul secret, dar daca esti ca mine si ai prefera sa anihilezi 2 cuburi tura asta pt 4 income vs sa le pastrezi pentru inca 3 ture, vei juca ca mine de bine si exista sanse sa fii frustrat de faptul ca nu castigi niciodata.
- pretul este o problema. Gandeste-te o clipa! Sigur, primesti multe trenulete de plastic, o gramada de carti, multe tile-uri de sine, 2 harti dintre care una gigaenormica si reguli de 2 pagini, dar merita? Adica ai putea sa iei Steam direct care este o versiune teoretic mai noua si mai buna la un pret mult mai mic. Ce e drept, nu am de unde sti daca e mai buna versiunea Steam, dar daca e mai recenta... De aratat, arata bine, doar cu pucurile alea pentru jucatori am o problema, favorizand locomotivele din RotW.
- spatiul pentru depozitare este limitat. Cu riscul de a o lua pe aratura, trebuie sa mentionez ca este una dintre cele mai bizare dimensiuni de cutii. Nu este dimensiunea clasica de 30x30, nici macar dublu 60x30 ca sa stiu ca intra undeva. Este suficient de mare cat sa vrea o parte de raft sau un raft intreg singura si daca se adauga si extensiile de harti, sa isi dubleze grosimea, nu ca nu ar fi deja grasuta cutia. Macar e compartimentata decent..
- nu iti plac jocurile care dureaza mult. Contrar celor 2 pagini de reguli, complexitatea este mare si jocul dureaza mult. Daca ai norocul sa ai niste oameni paralizato-analizatori, un joc in 5 poate tine 4+ ore lejer. In 2-3 se poate rezolva in 90-120 de minute daca toata lumea este pe faza. Oricum, daca se va juca RotW, clar va fi felul principal.
- from http://www.boardgamegeek.com/image/870191
Observati zambetele fortate dupa 2 ore de joc
- se termina inainte de a incepe. Asta este una dintre problemele care le am eu personal cu jocul. Tocmai cand te-ai dezvoltat nitel si incepi sa intinzi aripile ferate asupra hartii, jocul se termina. Atunci cand ai bani, ai putere, ai teluri marete, cuburi de transportat, sine de construit si puncte de strans, se declanseaza finalul si plang toti cei de la masa intr-un hohot asemanator unui cor de bocitoare. Este efectiv trist ca nu apuci sa realizezi un monopol gen CFR si sa incasezi bani pentru toate cuburile alea mici de pe masa. Exista oare cursuri pentru din astia care vor sa domine lumea?
Concluzie: Cam astea sunt toate punctele negative ale jocului. Daca mai sunt, inseamna ca au fost prea mici/putine pentru a fi bagate in seama de ochiul meu atotcritic. Per total, jocul este foarte reusit si este un joc mediu economic superb atat ca gameplay, cat si ca realizare prin componente. Daca nu ai apasat la inceput tragaciul sa il iei, apasa acum cu amandoua degetele. Apasa-l! Apasa-l! Apaaaaaaasaaaaaaa-l!