Time of Crisis: the Roman empire in turmoil 235-284 AD

Forum rules
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).

Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.
Post Reply
User avatar
danielM
King Meeple
King Meeple
Posts: 1667
Joined: 13 Jun 2012, 15:23
Custom Rank: general de sufragerie

Time of Crisis: the Roman empire in turmoil 235-284 AD

Post: # 80894Post danielM
11 Jul 2017, 17:28

Image
„Rome has grown since its humble beginnings that it is now overwhelmed by its own greatness.” Titus Livius (59 BC – 17 AD)


Time of Crisis: the Roman empire in turmoil 235-284 AD este unul dintre cele mai noi jocuri publicate de GMT, pentru 2-4 jucatori. Actiunea jocului are loc in perioada de declin a Imperiului Roman, caracterizata prin razboaie civile, lupte politice interne si triburile barbare care se gaseau la frontierele imperiului si care faceau incursiuni si invadau teritoriile romane, profitand de situatia data. Fiecare dintre jucatori va juca rolul unei dinastii romane in cautare de glorie, influenta si putere, indiferent de pretul acestora. Jocul combina mai multe elemente, nefiind adresat numai pasionatilor de jocuri de razboi, acesta incadrandu-se in categoria unui joc de strategie cu tematica istorica. Mecanicile principale sunt: hand management, deckbuilding (atipic), area control, diplomatie.

1.Componente :sy: :sy: :sy: :sy: :sy:
Calitatea componentelor fiind o carateristica obisnuita pentru producatorul american, nici de aceasta data nu dezamageste. Dimpotriva, in interiorul cutiei gasim o harta din carton gros, foarte frumos ilustrata asa cum se va vedea in imaginile de mai jos, countere groase si care se desprind fara a lasa colturi, planse pentru jucatori, 100+ carti, zaruri. Harta reprezinta intreaga intindere a imperiului si teritoriile invecinate; teritoriul imperiului este impartit in provinciile istorice, printre care si Tracia. Fiecare astfel de provincie are o capitala, unde pot fi stationate trupele, si trackul de suport politic, foarte important in gestionarea si controlarea provinciilor. Fiecare jucator are un numar de countere, reprezentand: generali, guvernatori si markere pentru crearea unui nou imperiu. De asemenea, mai exista counterele reprezentand populatiile barbare: germanii, nomazii, sasanizii, gotii si francii, counterele reprezentand revoltele civile, legiunile, militiile si imbunatatirile (basilici, limes-uri si amfiteatre). Cartile sunt de doua tipuri: cartile eveniment si cartile de influenta (care sunt din 3 sfere: militar, politic si civil/social).
Image Image
Cutia jocului; counterele.


2.Regulament :sy: :sy: :sy: :sh: :sw:
Frumos ilustrat, putine pagini, contine si cateva ture pentru intelegerea mai buna a jocului. Anumite lucruri pot parea neclare si probabil ca ar fi fost necesar sa fie acoperite mai bine, insa in forumul de pe bgg se gasesc raspunsurile la anumite intrebari care se pot ivi. Dificultatea jocului este de 2.5 conform BGG si sunt de aceeasi parere. Dupa o citire atenta a regulamentului, jocul poate incepe fara probleme, iar o singura tura este suficienta pentru intelegerea mecanicilor jocului.

3.Gameplay :sy: :sy: :sy: :sy: :sh:
La inceputul jocului, incepand cu primul jucator, fiecare isi va alege o provincie pe care o va controla (cu exceptia Italiei, care este controlata la inceput de un guvernator neutru), isi plaseaza un guvernator acolo si un general impreuna cu o legiune si o militie. Provinciile care raman neocupate vor fi controlate de guvernatori neutri. Jocul se incheie atunci cand apare cartea eveniment ”Diocletian” sau cand unul dintre jucatori ajunge la 60 de legacy points si este actualul imparat. Fiecare jucator incepe cu un deck compus din 9 carti (3 carti din sfera militara, 3 din cea politica si 3 din cea civila), din care alege 5, restul de 4 fiind plasate in zona ”available deck”.

Cartile fiind de fapt mecanismul principal al jocului, voi face o paranteza pentru a le explica. Asa cum spuneam, avem 3 sfere de influenta. Fiecare dintre aceste sfere are 4 tipuri de carti: cele de inceput, de 1 punct, iar apoi alte 3 tipuri, de 2, 3 si 4 puncte + un eveniment pe fiecare dintre acestea, mai putin pe cele de inceput. Cartile se cumpara la finalul turei, in functie de provinciile detinute, astfel cartile de 3 sau 4 puncte de influenta nu se pot cumpara pana cand un jucator nu isi consolideaza suportul politic si controleaza mai multe provincii. Cartile cumparate merg in discard pile, iar cand nu mai sunt carti in available pile, toate cartile din discard merg in available, jucatorul alegandu-si la fiecare final de tura cu ce carti din available pile isi va ”umple” mana. Atunci cand joci o carte, poti juca atat eventul, cat si punctele cartii. Pe tura fiecaruia, jucatorii joaca cate carti doresc (din cele 5 disponibile), folosind punctele respective astfel:
Cartile militare (punctele rosii de influenta) iti permit:
- sa recrutezi un general si sa il pui pe plansa proprie, in zona ”available leaders”
- sa adaugi o legiune la o armata existenta
- sa creezi o noua armata, plasand un general recrutat intr-o provincie controlata
- sa reintregesti o legiune slabita
- sa muti o armata
- sa initiezi o lupta
- sa inabusesti o revolta pierzand un punct de popularitate/suport politic


Cartile civile (sau de gloata, cum le-am spus noi) iti permit:
- sa maresti popularitatea unui guvernator intr-o provincie
- sa recrutezi o militie in capitala unei provincii controlate
- sa organizezi jocuri, eliminand astfel o multime revoltata (paine si circ)


Cartile politice iti ofera urmatoarele actiuni:
- recrutezi un guvernator si il plasezi in zona ”available leaders”
- plasezi un guvernator intr-o provincie controlata de un alt jucator sau de un guvernator neutru
- retragi un guvernator, plasandu-l in zona ”available leaders”

Printre evenimentele de pe carti, amintesc:
cele militare: plasarea unui castru (cartea de 2p), flancarea inamicului - iti permite un reroll (3p) si garda pretoriana - cu punctele militare necesare si putin noroc, poti asasina imparatul si ii poti lua locul(4p)
cele civile: plasarea unui chestor intr-o provincie (cartea de 2p), plasarea unei multimi revoltate intr-o provincie controlata de un alt jucator (cartea de 3p), pretendentul - in anumite conditii, ii permite unui jucator sa isi creeze propriul imperiu, rupandu-se de Roma(cartea de 4p)
cele politice: tribut - triburile barbare dintr-o provincie devin inactive (cartea de 2p), recrutarea unei unitati barbare in propria armata (cartea de 3p), damnatio memoriae - cu pretul unor revolte care se vor isca in provinciile controlate de jucatorul care declaseaza acest eveniment, imparatul anterior va pierde puncte de legacy(cartea de 4p)
Image
Harta dupa 2 ture de joc
Fiecare tura are urmatoarele faze:
Upkeep: chestorii si castrele jucatorului a carui tura este sunt scoase din joc.
Crisis: se da cu zarurile, in functie de rezultat, anumite triburi pot invada sau se activeaza o carte eveniment.
Actiunile jucatorului: folosind cartile disponibile, jucatorii activeaza eventuri si folosesc punctele de pe carti pentru a recruta, cuceri, plasa guvernatori etc.
Support check: provinciile care contin unitati de barbari pierd din suportul politic, imparatul pierde din suport in Italia daca se afla in joc un imparat rival sau un pretendent (care poate aparea de pe cartile eveniment)
Gain legacy: in functie de provinciile detinute si de cladirile de pe acestea, se primesc puncte legacy. in plus, imparatul si/sau pretendetul vor primi puncte in plus.
Buy/trash cards: in functie de suportul politic si de provinciile controlate, jucatorul isi cumpara carti noi de influenta, din sfera/sferele dorite si poate elimina carti considerate slabe (cele de 1p in special).
End of turn: multimile care nu au fost inabusite cresc in intensitate, triburile inactive din provinciile controlate devin active, jucatorul trage carti din available pile pana la 5.
Image
Jucatorul galben, avand un suport de +3 in provinciile controlate s-a autoproclamat pretendent creandu-si un nou imperiu si rupandu-l de Roma, lucru care l-a obligat pe actualul imparat (jucatorul rosu) sa porneasca impotriva lui, fiecare tura in care pretendetul exista scazand din suportul politic si popularitatea actualului imparat
Concluzii
Un joc de strategie/razboi, cu o tema antica prezenta in joc, diplomatie si luarea deciziilor in functie de situatia existenta. In primele ture ale jocului, lucrurile sunt simple: provincii neutre sunt destule, astfel ca fiecare dintre dinastiile insetate de putere isi poate mari teritoriul. Diplomatia joaca un rol important: la inceput, teriroriile pot fi impartite astfel; odata ce jocul avanseaza, se pot crea ”aliante” in functie de interese sau pot fi provocate actiuni impotriva jucatorului care incepe sa se detaseze (un aspect care nu va placea oricui, insa care este prezent in jocurile de acest gen si care isi are rostul atat istoric cat si strategic). Un exemplu de o actiune indirecta, insa prin care am castigat o oarecare siguranta ca nu voi fi atacat de catre un alt jucator a fost atunci cand jucand o carte care imi permitea sa intorc pe partea inactiva unitatile barbare dintr-o provincie, am facut acest lucru in provincia unui jucator vecin, care se confrunta cu o invazie din partea a doua triburi; prin asta mi-am asigurat un oarecare pact de neagresiune si m-am putut concentra pe alte zone. Toate sferele sunt importante, fiecare avand rolul ei. In momentul in care ti-ai consolidat pozitia si detii mai multe provincii, poti face pasul cel mare si sa incerci sa devii imparat. Acest lucru te va face tinta celorlalti, insa iti va aduce multe puncte legacy si daca ai o forta militara pregatita sa iti mentina puterea, situatia este mai facila. Triburile barbare, care isi vor pregati invaziile vor fi un ghimpe in coasta jucatorilor, acestia avand un dusman comun, insa vor fi situatii in care iti va conveni prezenta barbarilor in provinciile celorlalti jucatori sau prezenta unui imparat rival, care atata vreme cat nu va fi eliminat, va scadea din suportul actualului imparat. Cartile pe care le alegi vor juca un rol major in strategia pe care o adopti, si probabil ca este bine sa ai un echilibru in actiuni si sa nu mergi intr-o singura directie: indiferent de numarul armatelor, daca nu ai suport politic sau civil, nu faci mare lucru; si invers.
Prima partida a durat aproximativ 3+ ore, am jucat in 4 (numar pe care il consider cel mai bun pentru acest joc) si tuturor le-a placut jocul si asteptam urmatoarea partida. Jocul este o provocare si situatiile care pot aparea sunt diverse. I-am dat nota 9 si are sanse sa ajunga la 10.

Sursa foto: BGG si arhiva personala.

User avatar
26octombrie
King Meeple
King Meeple
Posts: 4162
Joined: 30 Aug 2012, 15:24
Custom Rank: Awesome Silly Bard

Re: Time of Crisis: the Roman empire in turmoil 235-284 AD

Post: # 80899Post 26octombrie
11 Jul 2017, 21:18

nu-i un joc pe care sa-l iau, pentru ca n-as avea cu cine sa-l joc, insa la prima nationala ma inscriu, daca vii cu el :D Suna frumos!

User avatar
danielM
King Meeple
King Meeple
Posts: 1667
Joined: 13 Jun 2012, 15:23
Custom Rank: general de sufragerie

Re: Time of Crisis: the Roman empire in turmoil 235-284 AD

Post: # 80901Post danielM
11 Jul 2017, 23:12

26octombrie wrote:nu-i un joc pe care sa-l iau, pentru ca n-as avea cu cine sa-l joc, insa la prima nationala ma inscriu, daca vii cu el :D Suna frumos!
Sigur, sper sa ne adunam de prin toamna si il aduc :)

criss

Re: Time of Crisis: the Roman empire in turmoil 235-284 AD

Post: # 80914Post criss
12 Jul 2017, 13:12

Frumos review, care mi-a intarit convingerea ca nu e genul meu de joc. Cred ca nu-mi voi mai cumpara alte jocuri de strategie cu carti de joc - clasicele Hannibal, Paths of Glory, TS sau No Reatreat imi ajung, cred, multi ani. Prefer insa jocurile de tactica pentru ca la jocurile de strategie rejucabilitatea scade o data cu invatarea utilizarii cartilor de joc.

User avatar
danielM
King Meeple
King Meeple
Posts: 1667
Joined: 13 Jun 2012, 15:23
Custom Rank: general de sufragerie

Re: Time of Crisis: the Roman empire in turmoil 235-284 AD

Post: # 80926Post danielM
12 Jul 2017, 23:03

E bine daca te poti opri.. si eu am cam reusit sa ajung la o colectie cu titluri care cam acopera toate genurile de interes si in acest moment nu mai am niciun joc in wishlist pentru ca am redus si din eurogameurile de care eram interesat, considerand ca am destule care au mecanici asemănătoare. De cealalta parte, la wargames, am vreo 10 in asteptare la P500, reprinturi sau jocuri noi. Oricat incerc sa ma abtin, cam o achizitie pe luna cel putin tot am facut. Revenind la time of crisis, eventurile de pe carti sunt doar 9 in total, importante sunt punctele de influenta de pe carti si cum le folosesti. Jocul e bun, in afara de sistemul atipic de deckbuilding si hand management nu poti spune ca este inovator, insa reuseste sa imbine elemente care te tin in joc si te provoaca sa te adaptezi situatiei si sa fructifici oportunitatile care apar.

Post Reply

Return to “Review-uri si impresii”