Sobek
Anul lansarii: 2010
Designer: Bruno Cathala
Nr. jucatori: de la 2 la 4
Timp de joc: cca 40 min
Mecanici de joc: Set Collection
Constructia templului dedicat lui Sobek a inceput si o intreaga economie a fost pusa pe picioare. Marfuri de toate genurile sunt aduse de barci (Feluccas) in piata din apropierea templului. Jucatorii vor deveni comercianti ce vor trebui sa cumpere diversele marfuri si, bineinteles, unii dintre ei vor deveni mai corupti decat ceilalti in goana nebuna dupa bogatii. Cel mai bogat la sfarsitul celor 3 runde ale jocului va deveni castigator.
Cutia jocului contine regulamentul (in 3 limbi – jocul este language independent), 1 tabla de joc pentru punctaj, 4 markere de punctaj, 4 tile-uri de coruptie, 12 token-uri de evenimente, 54 de carti cu marfuri (din care 9 cu spatele verde – acestea se impart la inceputul jocului) si 9 carti cu personaje. Insertul jocului este unul dintre cele mai reusite pe care le-am vazut (impreuna cu Tikal II – Gameworks devine incet incet producatorul meu preferat). Singura scapare este faptul ca, odata sleeve-uite, cartile nu mai incap in locasul lor (asta se intampla si la Tikal II). Cu alte cuvinte, insertul devine inutil.
Scopul jucatorilor este de a aduna seturi de carti pe care sa le joace in fata lor pentru puncte. Sunt necesare minim 3 carti pentru a forma un set (un set poate fi format din 2 jokeri si 1 carte de marfuri). Punctajul obtinut pentru un set este: numarul de carti din set * numarul total de scarabei de pe cartile respective. Jocul contine urmatoarele marfuri:
6 carti cu fildes (3 scarabei)
7 carti cu abanos (2 scarabei)
7 carti cu marmura (2 scarabei)
9 carti cu vite (1 scarabeu)
10 carti cu pesti (1 scarabeu)
10 carti cu grau (1 scarabeu)
5 jokeri (amulete)
De exemplu pentru un set de 5 carti din care 1 joker, 2 carti de marmura fara scarabei si 2 carti de marmura fiecare cu 2 scarabei, scorul va fi de 5 carti * 4 scarabei = 20 puncte.
La inceputul jocului, tabla de joc se va aseza in mijloc, cartile de marfuri cu spatele galben se amesteca impreuna cu personajele (spatele portocaliu) si se aseaza la capatul tablei de joc ce prezinta templul lui Sobek. Din acest teanc se vor distribui 9 carti (incepand de la templu) ce constituie primul transport din prima runda a jocului. Pe parcursul unui joc vor fi 6 transporturi in fiecare din cele 3 runde ale unui joc. Cartile de personaj vor fi amplasate cu fata in jos intotdeauna.
Se amesteca cele 12 token-uri de evenimente si se aleg 5, asezate si ele cu fata in jos. Fiecare jucator primeste un marker de punctaj pe care il aseaza pe tabla de joc in pozitia 0,un tile de coruptie pe care il aseaza in fata sa si 2 carti cu marfuri dintre cele cu spatele verde.
Pe tura sa, jucatorul are 3 actiuni posibile din care trebuie sa aleaga una:
sa ia o carte
sa joace un personaj
sa joace un set in fata sa (primii 5 jucatori care fac acest lucru isi aleg unul dintre cele 5 token-uri de evenimente)
Se poate lua orice carte dintre primele 4 carti (cele mai indepartate fata de templu). Pentru prima carte nu exista nici o consecinta, dar de exemplu pentru a 4-a te vei alege cu 3 carti de coruptie (cele pe care le-ai sarit pana la ea). Cel care are cele mai multe carti de coruptie la sfarsitul unei runde va pierde o buna parte din punctajul obtinut in runda respectiva. In general personajele si token-urile de evenimente permit jucatorilor sa incalce putin regulile jocului, ca de exemplu sa scape de carti de coruptie, sa fure carti, sa mai joace o data, sa traga 3 carti, sa reduca mana unui jucator advers la 6 carti, sa castige puncte, sa adauge scarabei la un set existent, sa adauge coruptie unui adversar, samd.
O runda se termina in momentul in care un jucator ia ultima carte a ultimului transport. In acel moment daca cineva mai poate sa joace vreun set il va juca, dar il va aseza rasturnat la 90 de grade (punctajul fiind diferit pentru el). Restul cartilor se vor duce in teancul de coruptie al fiecarui jucator, deci nu este o idee prea buna sa te prinda sfarsitul jocului cu un evantai in mana.
In exemplul ce urmeaza jucatorul respectiv a obtinut 3 carti * 2 scarabei = 6 pcte pentru setul de pesti, 3 carti * 0 scarabei = 0 pcte pentru setul de marmura (a se observa ca si personajele pot fi atasate unui set), 4 carti * 6 scarabei = 24 pcte pentru setul de fildes + 4 pcte (4 scarabei) pentru setul de abanos jucat la sfarsitul rundei. Totalul sau este de 34 puncte dar, din pacate, el are si 7 carti de coruptie, devenind cel mai corupt comerciant. In acest caz el isi va aseza pionul pe spatiul aferent punctajului 34, spatiu ce reprezinta un sarpe. Pentru fiecare 10 puncte obtinute pionul sau va fi deplasat inapoi pana la primul simbol asemanator. In acest caz trebuie dat inapoi de 3 ori (34 puncte) pana la al 3-lea simbol de sarpe, ramanand cu doar 18 puncte.
Intreg setup-ul jocului se reface pentru a doua runda, si mai apoi pentru cea de-a treia runda.
Sobek este extrem de simplu de explicat, se poate juca repede si arata foarte bine. Downtime-ul intre ture este redus, doar cel intre runde este sesizabil, dar nu deranjant. L-am introdus mai multor prieteni si a avut succes de fiecare data. Avand in vedere si dimensiunea redusa a cutiei este unul din jocurile la care apelez foarte des.