Best new game - ianuarie 2020

Forum rules
Va rugam sa postati in aceasta sectiune doar articole tip review sau articole cu impresiile voastre despre un anumit joc (articole ce pot fi apoi bineinteles discutate in cadrul topicurilor respective).

Pentru discutiile generale necentrate pe ideea de "review" va invitam in forumul Discutii generale.
User avatar
MandrulDuce
King Meeple
King Meeple
Posts: 1138
Joined: 26 May 2010, 23:01
Custom Rank: Dungeon Master

Re: Best new game - ianuarie 2020

Post: # 106460Post MandrulDuce
03 Feb 2020, 22:00

@Corwin:
Space track-ul este doar pentru a scapa de cartile "nabadaioase". 90% din timp nu ai de ce sa joci carti acolo (si categoric nu 3 la rand). E alluring la primele jocuri dar o data ce il jucati de mai multe ori veti vedea ca e mult mai importanta influenta data de OP value (chit ca declansezi evenimentele adversarului pt care de regula ai un plan de a le mitiga). Cele mai bune carti pt race sunt basically cele care ar putea sa te faca sa te sinucizi declansand bombardeaua atomica si mai sunt probabil cateva cazuri (nu am jucat de multi ani deci am memoria cam rusty). Mai erau ceva carti ce erau bine de jucat cam prin tura 3 ca sa scapi de ele ca poate vin in tura 6-7 cand sunt mult mai putin eficiente decat la inceput de joc.

Iar la coup este vorba pur de risk management. Poti reusi un coup si cu zaruri de 1-2. Nu vei pune tu influenta strong acolo, insa nici nu trebuie sa te bazezi pe asta.

My point: Joaca-l de mai multe ori ca probabil vei ajunge la aceeasi concluzie ca si mine. Foarte foarte putine jocuri sunt asa stranse incat sa se decida la noroc. Majoritatea jocurilor in care norocul e parte vitala in victorie sunt intre jucatori noi care fac f multe greseli :D

Ca paralela: Si la Battlestar Galactica cu tot build-up-ul cu toate mitigarile si play-urile strategice am avut un joc (Chiar printre primele) care efectiv s-a terminat cu un die roll 1d8. Pe 7 sau 8 castigau humans la restul castigau cylonii. Un scenariu ce in foarte multe plays ulterioare pur si simplu nu a aparut.

Never play cat and mouse games if you're a mouse.
Life, like all games, becomes fun when one realizes it's just a game!

User avatar
rabesandratana
King Meeple
King Meeple
Posts: 1300
Joined: 29 Jun 2017, 13:05
Location: Bucuresti

Re: Best new game - ianuarie 2020

Post: # 106461Post rabesandratana
03 Feb 2020, 22:05

Experienta nereușită cu COB se intensifica atunci când ai pe cineva care e daltonist și trebuie sa ii explici la fiecare pas ce nuanță bejuluie sau galbejita au pus aia acolo. Practic eu sunt mereu atent și la mine și la celalalt ce face, sa nu încurce culorile și jocurile de genul asta devin frustrante pt toată lumea de la masa.

De asta și spun ca niște simple denumiri ale clădirilor ar fi rezolvat o mare parte din ceea ce ma supăra la acest joc. Bine ca jocul de cărți COB a rezolvat toate problemele noastre și chiar e bun. Cred ca intervine și lipsa răbdării vis a vis de jocurile care sunt prost produse. Când ai alte 100 care îți plac, de ce sa îți mai pierzi timpul cu unul bun ce e drept, dar prost produs și nefuncțional din pct nostru de vedere. Cred și eu ca dacă ne-am face timp sa îl jucam des o luna de zile, am distinge și memora acele clădiri. But I got no time for this shit. Asa ca tragi linie și treci la următorul joc perfect funcțional din orice pct de vedere.

Posibil sa plece la Math Trade sau dacă o sa am timp o sa fac niște stickere pt tile-uri și o sa pun poze pe forum, sa arat ca se poate ceea ce as fi vrut eu de la joc și atunci îl păstrez. Timpul va decide.

User avatar
DanielIndru
King Meeple
King Meeple
Posts: 7065
Joined: 20 Dec 2010, 09:32
Custom Rank: Going Cardboard
Location: Timisoara
Contact:

Re: Best new game - ianuarie 2020

Post: # 106479Post DanielIndru
04 Feb 2020, 11:20

Trismegistus: The Ultimate Formula (2019)

Tare mi-as fi dorit sa-mi placa jocul asta, pentru ca pe hartie avea toate atuurile:
- dice drafting.
- heavy Euro.
- Daniele Tascini.
- tema unica.
In realitate, insa, m-am lovit de un sistem de drafting foarte restrictiv, mecanici ce genereaza o complexitate cam prea mare si AP cam prea pronuntat, iar implementarea temei a adus niste alegeri cromatice si functionale destul de dubioase.
Unde mai pui ca adaugarea de jucatori peste un minim de 2 nu face decat sa creasca durata partidei, fara a aduce vreun beneficiu sau interactiune semnificativa.
Un sentiment similar am avut si cand am jucat Cooper Island, un alt heavy Euro unde fiecare mica alegere conteaza, fiecare decizie trebuie cantarita, fiecare greseala costa victoria. Apreciez acest stil de a face game design, dar nu ma simt intotdeauna in forma maxima pentru a fi pregatit de tranta cu mecanici ce nu iarta. Plus ca Lacerda o face mai bine.
Nota 6


Glen More II: Chronicles (2019) si Egizia: Shifting Sands (2019)

Le pun impreuna pentru ca:
- ambele sunt reimplementari de jocuri mai vechi, dupa care nu m-am dat in vant, dar care mi-au placut.
- seamana destul de mult, in sensul ca tot alegi actiuni sau tiles dintr-un sir si apoi te folosesti de ele mai devreme sau mai tarziu, iar la final de runda si la final de joc exista niste sesiuni de scoring.
- le-am jucat unul dupa altul in aceeasi seara.
Glen More arata mult mai bine decat originalul, Egizia mai putin.
Glen More a primit mult mai multe modificari in reguli si prin adaugarea extensiilor, Egizia mai degraba a fost regandit pentru a echilibra anumite sectiuni de plansa si strategii. Iar alegerile grafice nu sunt tocmai inspirate si nici goodies de pe Kickstarter nu sunt flashy, unele dintre ele chiar absolut inutile (muncitorii taiati non-rotund).
Glen More are o prezenta impunatoare prin dimensiunea cutiei si calitatea componentelor, Egizia e cam de acum 10 ani.
Dar ambele sunt jocuri bune ce nu m-ar deranja sa le mai joc, insa prezenta lor in colectia ce se doreste a fi relativ mica nu e necesara.
Nota 7


Terramara (2019)

Premisa de baza e aceeasi ca in mai toate jocurile de acest gen: obtii niste resurse, le transformi in altele, pe care le convertesti in puncte de victorie.
Stratul de mijloc contine un worker placement oarecum generic, pe o plansa ce se modifica previzibil si constant de la o runda la alta. Unele actiuni dispar, altele evolueaza, altele sunt inlocuite de posibilitati de a face puncte.
Poleiala de deasupra e o tema ce nu prea se simte (suntem triburi ce aduna resurse, le transforma, si apoi confectionam artefacte - dar in acelasi timp mai avem mici conflicte, ne dezvoltam cultural si ne deplasam intr-un spatiu destul de limitat), dar nici nu deranjeaza. Sigur ca putea fi altceva.
Pachetul e insa unul coerent, bine inchegat, si formeaza un joc unde trebuie sa fii tot timpul atent la ce fac ceilalti. Locurile de actiune sunt foarte limitate si aprig disputate, abilitatile asimetrice ale jucatorilor sunt diferite si iti ofera o directie strategica, chiar si modul de reducere a plansei pentru mai putin de 4 jucatori mi s-a parut bine implementat.
Micul dichis cu trimiterea pionilor oriunde pe plansa si recuperea lor candva in viitor e "dragut" si "interesant", dar in practica nu prea tine. De cateva ori am selectat actiuni din runda urmatoare, dar niciodata nu am mers prea departe. Muncitorii sunt o resursa pretioasa, jocul e scurt si nu iti permiti sa ii tii blocati prea mult timp.
All things considered, e un joc bun si mi-ar placea sa il mai explorez. Insa nu atat de bun incat sa justifice un loc in colectie in acest moment.
Nota 7


Rhino Hero: Super Battle (2017)

Daca ai un copil de 4+ si buget pentru putine jocuri, asta e musai sa fie unul dintre ele.
Pentru ca vei face constructii fabuloase ce se vor prabusi in mod spectaculos.
Pentru ca ai lupte la nivelul 7 intre super eroi si doar unul poate sa ramana acolo.
Pentru ca arata bine, se joaca usor si copiii se dau in vant dupa el.
Iar pentru cei care ati jucat originalul, Rhino Hero fata de Rhino Hero: Super Battle e ca Patchwork fata de A Feast for Odin.
Cam trasa de par comparatia, dar nu e departe de realitate.
Shut up and spend your money.
Nota 7 (Damian sigur i-a dat 10)


Enchanters (2016) si Enchanters: Overlords (2018)

Primul joc din serie cu prima iteratie de graphic layout e... cam mizerabil.
Faci un draft simplu, stack cu niste carti, aduni niste stats. Probabil i-as fi dat nota 6 si nici nu m-ar fi interesat extensiile.
Noroc ca am cumparat dintr-o data ambele jocuri, cu noul aspect grafic.
Overlords vine cu niste lucruri ce schimba complet experienta:
- abilitati asimetrice pentru jucatori.
- un Overlord ce pune bete in roate si reprezinta un alt punct de atractie fata de monstri si dragoni.
- more of the same pentru sate si factiuni.
- un deck pentru rani si unul pentru events, daca te coafeaza ideea de "random stuff happening".
- un mod de joc solo si coop contra Overlods ganditi special pentru asta.
Primele trei puncte din lista au salvat jocul, al patrulea mi-e indiferent (desi ar putea ajuta rejucabilitatii pe termen lung), al cincilea nu e pentru mine, desi l-am testat.
In concluzie: un joc de draft destul de simplu, ce se joaca repede si ofera nenumarate combinatii si combos.
Nota 7


Marco Polo II: In the Service of the Khan (2019)

Nu pot zice in acest moment care joc imi place mai mult, originalul sau acesta.
Ca si in cazul Terra Mystica / Gaia Project, noua versiune aduce in focus micile lipsuri ale primei iteratii:
- cartile de calatorie dezechilibrate.
- forma statica a tabelului de resurse.
- dificultatea de a te deplasa pe plansa.
Dar primul joc are o extensie ce il deschide si ii variaza optiunile. Dar al doilea e mai incitant datorita variabilitatii de la o runda la alta.
Dar in primul e mai simplu sa obtii contracte. Dar in al doilea e mai "banoasa" calatoria si trebuie sa o planifici cu mult mai mare atentie.
Mai e de explorat aici. Deocamdata, le pastrez pe amandoua.
Nota 8


It's A Wonderful World: Heritage Edition (2019)

As zice ca jocul de baza e destul de limitat. Dupa 10 partide o sa vezi cam tot ce e de vazut, o sa ai sansa sa explorezi toate strategiile de castig, o sa intelegi cum trebuie sa-ti organizezi optim motorul de produs resurse.
Noroc ca in versiunea Heritage exista 2 campanii a cate 6 scenarii fiecare, din care vei juca intotdeauna doar 5.
Si nu sunt legacy, deci te vei putea intoarce la ele sa le joci din nou.
Am terminat prima campanie si mi-a placut mult. Fiecare partida se desfasoara cu mici adaugiri fata de setul de reguli original, si la finalul ei primesti cate un mic boost sub forma unei abilitati pe care o duci cu tine in toate celelalte scenarii. Astfel ca in scenariul 5 aveam 4 astfel de abilitati in jurul cartii natiune. Cool stuff!
Cireasa de pe tort se manifesta sub forma a 20 de carti care se adauga deck-ului central, 5 undeva pe la mijlocul campaniei si alte 15 la final.
Am inceput si a doua campanie si am fost extrem de surprins la finalul primului scenariu... dar va las sa descoperiti singuri despre ce e vorba.
Pe ansamblu:
- un pachet extrem de aratos.
- rejucabil datorita campaniilor si adaugarii de carti in deck-ul central.
- un candidat la top 5 cele mai bune jocuri din 2019, dar numai in versiunea Heritage, si clar ca e jocul lunii.
Nota 9

User avatar
thenede
King Meeple
King Meeple
Posts: 578
Joined: 24 Aug 2012, 15:11

Re: Best new game - ianuarie 2020

Post: # 106483Post thenede
04 Feb 2020, 13:21

rabesandratana wrote:
03 Feb 2020, 22:05
Experienta nereușită cu COB se intensifica atunci când ai pe cineva care e daltonist și trebuie sa ii explici la fiecare pas ce nuanță bejuluie sau galbejita au pus aia acolo. Practic eu sunt mereu atent și la mine și la celalalt ce face, sa nu încurce culorile și jocurile de genul asta devin frustrante pt toată lumea de la masa.
Reaminteste-mi, de ce cumperi/joci tu jocuri Alea sau care au grafica lui Harald Lieske?

Scrisesem un intreg discurs, despre cromatica, preferinte, costuri etc...dar in final e experienta ta, una reusita din ce imi dau seama dupa jocurile repetate si lipsa de mentiuni despre gameplay.

User avatar
rabesandratana
King Meeple
King Meeple
Posts: 1300
Joined: 29 Jun 2017, 13:05
Location: Bucuresti

Re: Best new game - ianuarie 2020

Post: # 106491Post rabesandratana
04 Feb 2020, 14:19

thenede wrote:
04 Feb 2020, 13:21
rabesandratana wrote:
03 Feb 2020, 22:05
Experienta nereușită cu COB se intensifica atunci când ai pe cineva care e daltonist și trebuie sa ii explici la fiecare pas ce nuanță bejuluie sau galbejita au pus aia acolo. Practic eu sunt mereu atent și la mine și la celalalt ce face, sa nu încurce culorile și jocurile de genul asta devin frustrante pt toată lumea de la masa.
Reaminteste-mi, de ce cumperi/joci tu jocuri Alea sau care au grafica lui Harald Lieske?

Scrisesem un intreg discurs, despre cromatica, preferinte, costuri etc...dar in final e experienta ta, una reusita din ce imi dau seama dupa jocurile repetate si lipsa de mentiuni despre gameplay.
Nu am cum sa le evit, chiar daca sunt constient de calitate/productie/culori/grafica, care sunt de un nivel slab. "Alea" publica multe jocuri bune. Pacat ca nu reusesc alti publisheri germani sa le ia fata si sa lucreze cu Feld si alti designeri buni. Uite, de exemplu in 2018, Feld a colaborat cu germanii de la Huch la Forum Trajanum si a iesit o productie de calitate, totu` corespunzator, grafica buna, carton de cea mai buna calitate si pret o idee mai mare fata de ceea ce cere Alea pentru mizeria facuta cu Carpe Diem in acelasi an. Toata lumea vorbeste aici doar de costuri, ca cica nu se poate, ca ar fi prea scump daca ar trece si Alea la alt nivel de calitate, dar vad ca Huch sau Pegasus cam contrazic asta. 30 sau 40 lei in plus nu e o avere daca dai in plus pe ceva corect facut.

Si acum m-ai facut curios sa vad cate jocuri am pastrat si notat peste 8 de la Alea si ar fi cam asa:
Puerto Rico si Bora Bora notate ambele peste 9, High Society, Glen More, La Isla (care arata oribil, dar e bun) notate cu peste 8,5 Carpe Diem, Burgundy card game notate peste 8 si COB care posibil sa ramana dupa ce-l "repar" eu cu stickere, ca nu am ce comenta negativ de gameplay in afara ca e putin repetitiv.

Nu intra niciunu in top 30 jocuri preferate dar in top 50 am cateva de la Alea care chiar imi plac mult de tot. Asa ca galbejite, urate si cum or mai fi ele, tot o sa mai cumpar pentru ca am certitudinea ca scot multe jocuri mai bune decat alti publisheri germani. Dar de strigat in gura mare ca isi bat joc de produsul final, tot o s-o fac atunci cand o sa fie cazul. Daca as fi neamt, i-as bombarda cu mail-uri legate de productia proasta, ca ar fi usor sa ajung la urechile lor, dar asa, imi strig si eu nemultumirile p`aici pe forum, stiind totusi ca nu rezolv nimic.

Sunt multe alte jocuri uratele pe lumea asta, dar care sunt functionale si nu ma deranjeaza absolut deloc grafica si le joc cu mare placere. Gen Hansa Teutonica sau La Granja. N-ar castiga niciun concurs de frumusete, dar la gameplay, jos palaria pentru ele.

DukeMJ
Teen Meeple
Teen Meeple
Posts: 69
Joined: 04 Oct 2018, 17:42

Re: Best new game - ianuarie 2020

Post: # 106506Post DukeMJ
04 Feb 2020, 16:37

A fost o lună foarte productivă și pentru mine:

1. Egizia: Shifting Sands
Când am jucat pentru prima oară acest joc, varianta lui clasică, în august 2018, am rămas plăcut surprins si impresionat. Varianta modernizată nu schimbă mecanisme majore ale jocului, ci doar anumite moduri de punctare, ordinea anumitor locații de-a lungul Nilului etc. Aceste schimbări de dragul diversității nu sunt deloc rele, însă prefer modul clasic, care din fericire, este inclus în varianta kickstarter a jocului. Jocul a durat 2 ore în 4 jucători, însă te simți tot timpul antrenat în joc, datorită mecanicii de bază a unei runde: ai 8 corăbii la dispoziție, fiecare jucător așezând câte unul, dar întotdeauna în aval față de nava plasată de el anterior; poate sări înainte cât vrea, dar niciodată înapoi. E o tensiune fantastică și ai decizii interesante la fiecare pas, de genul: oare să sar în față x pași, căci îmi trebuie cartea respectivă neapărat, sau nu? Sau merită saltul imens în față, doar ca să fiu primul într-o locație de construcție, dar renunț la o carte care-mi garantează că îmi pot hrăni toți muncitorii runda asta? Excelent, cu siguranță o să încerc să-l joc cât mai des.
:sy: 9/10

2. Abomination: The Heir of Frankenstein
Una din jocurile cele mai tematice pe care le-am jucat în ultima vreme. De la faptul că părțile corpului se descompun, și astfel devin din ce în ce mai inadecvate pentru scopul reanimării, că poți întârzia procesul ăsta cu ajutorul cuburilor de gheață cumpărate de la piață, care însă se topesc în două ture, că folosești butelii Leyden pt. a încerca reanimarea, care însă după aia trebuie reîncărcate, că diferite acțiuni îți modifică atribute diferite ale personajului tău (umanitate, expertiză, reputație) etc. chiar până la faptul că elementele cele mai aleatorii din joc (evenimentele, zarurile), își găsesc locul în joc în punctele cele mai tematice: tematic are sens, că nu există execuții chiar în fiecare zi; are sens, că nu toate încercările de reanimare sunt încoronate cu succes. Existența a 2 tipuri de "muncitori", cercetători si asistenți, și a bump track-ului (poți înlocui în anumite locații muncitorii altor jucători, contra cost - acțiune disponibilă jucătorilor ca și grup maxim 3 ori pe rundă), deși nu sunt idei noi, împrospătează un pic aspectul de worker placement a jocului. La fel, ideea banală de a mări numărul de muncitori disponibili se integrează foarte bine tematic cu ideea de reputație: când îți crește reputația, cercetătorii sunt dornici să lucreze cu tine, când scade, pleacă.
Într-adevăr, jocul e destul de repetitiv, sentiment exacerbat de durata destul de mare a unei partide: în 4 a durat 2h 50 min. Repetitivitatea, posibilitatea apariției blestemului zarurilor (ce a căzut pe capul unuia dintre jucători în cazul nostru) și durata, face ca să nu recomand acest joc în ciuda tematicii bine implementate, decât cu mai puțini jucători, și jucând varianta scurtată a jocului (există una oficială, creată de designerul jocului). Strict cu varianta asta din urmă sunt dispus să mai încerc.
:sy: 6/10 (cu posibilitatea de a crește puțin cu varianta scurtată)

3. A Fistful of Meeples
Un joc care... nu prea știe ce este. Deciziile tactice care au la bază mecanismul mancala: care grup de meeples vrei să distribui, în ce direcție, și ce tip de locuitor al acestui orășel vrei să lași în care clădire, respectiv deciziile strategice: care clădire vreau s-o cumpăr și/sau s-o dezvolt sunt într-un contrast (prea mare, pentru mine) cu aspectul foarte aleatoriu a duelului și a faptului că resursele se extrag dintr-un sac. E o dihotomie deranjantă, un amestec de mecanisme nereușit. Pentru nișa de "joc ușurel între 30 de min. și o oră" - în 4 persoane, durata a fost de 45 min. - există jocuri mult mai antrenante și/sau amuzante. Aș fi greu de convins să-l joc a doua oară.
:sy: 5/10

4. Babylonia
Un joc abstract de la Knizia, care are unele asemănări cu o creație mai veche de-a lui, Tigris & Euphrates: piesele rotunde din lemn, lupta pt. controlul templelor, chiar și tematica foarte subțire. E însă considerabil mai simplu, și în consecință mai scurt. În 4 persoane, durata jocului a fost de 38 de minute. E interesant faptul că, în momentul în care ai controlul unui ziggurat (controlul unei localități sau a unui ziggurat se decide în momentul plasării ultimului disc datorită căreia acesta devine încercuit complet; controlul acesta nu se pierde), poți să-ți alegi o carte bonus. O carte poate fi de genul care îți dă o abilitate, modifică o posibilitate de punctare, etc. De ex. există o abilitate prin care hexagoanele neocupate dintr-o zonă a hărții îți leagă două grupuri de discuri, aflate într-o parte și alta, ce altfel ar fi considerate grupuri distincte. Un foarte mare atuu al jocului este că se învață extrem de ușor și repede. Calitatea producției suferă la două aspecte. În primul rând, suportul creat de ei pentru a ține drept și ascunse discurile proprii, e aproape inutilizabil - foarte des, pur și simplu luam piesele în mână. În al doilea rând, fundalul hărții face un pic dificilă diferențierea între zonele de uscat și apă, cu toate că astea din urmă sunt marcate și cu un semn (la rândul lor, mai grele de observat). Interesant și rapid, un joc care necesită efort mai puțin decât T&E, dar în consecință, oferă satisfacții mai puține. O să-l rejoc.
:sy: 7/10

5. Humboldt's Great Voyage
Un alt joc care are la bază mecanismul de mancala, și la care tematica e doar la suprafață. Rapid (40 de minute în 4 jucători) și ușor de învățat, dar un joc la care la sfârșit am rămas ... neîmplinit, punându-mi întrebarea: asta a fost tot? Impresia mea era că jocul s-a terminat mult prea subit, fără a mă putea mândri cu mari realizări. Ai 4 nave în fața ta, pe care aduni încărcătură - cu număr și restricții variabile - , parcurgând trasee predefinite, folosind mecanismul mancala; când o corabie e plină, se punctează. Pe lângă decizia ce o implică mancala, mai ai de luat o decizie importantă: dacă merită sau nu să punctezi o corabie înainte ca zona de bonus a acesteia să fie completată. De această zonă de bonus se leagă partea cea mai interesantă a jocului: fiecare navă are o condiție, care odată îndeplinită, îți oferă un personaj. Un exemplu: dacă există un disc verde plus unul roșu pe nava respectivă în momentul punctării, poți să-ți alegi ori un token verde, ori unul roșu. Discurile respective le dobândești în tura altor jucători: fiecare jucător, după ce cel activ își execută acțiunea, poate să aleagă pe rând un disc de pe orice locație care era pe ruta jucătorului activ, și conține cel puțin 4 discuri. Deci zona asta de bonus nu numai că introduce un nou aspect strategic și desigur, o nouă oportunitate de punctare, dar mai crucial, face ca să nu fii un spectator când e rândul altui jucător. Mă așteptam la ceva mai mult, dar l-aș mai juca.
:sy: 7/10

6. Ishtar: Gardens of Babylon
Un joc strategic și frumos de Bruno Cathala, unul pe care-l așteptam cu nerăbdare. Are o tematică superficială, dar suficientă. Este interesantă lupta pt. controlul izvoarelor, jonglând cu interdicțiile că nu poți unii cu tile-uri două izvoare, nu pot exista doi grădinari într-o grădină, etc. dar totuși să controlezi izvorul, având grădina ceea mai mare în zona acoperită ce atinge izvorul respectiv. Interesant și faptul că multe dintre posibilitățile de punctare ți le deblochezi tu, folosind cristalele adunate. De ex. la un moment dat poate merită sa abandonezi lupta pentru unul sau mai multe izvoare, sau să-ți cheltui cristalele pe copaci și să deblochezi abilitatea prin care poți să-ți punctezi cristalele adunate. Îmi place aspectul de a-ți dezvolta propriul player board, și criterii de punctaj alternative. Jocul e rapid (53 de min. în 4 persoane), tabla de joc modulară. Variabilitatea, durata, deciziile de impact fac ca acest joc să fie întotdeauna binevenit pe masă.
:sy: 8/10

7. Bora Bora
Îmi pare rău că au trecut atâția ani fără să-l joc. Iarăși un joc cu o tematică care nu prea contează, dar cu mecanisme bine puse la punct, și decizii semnificative la fiecare pas. Jocul are 6 runde, fiecare rundă se desfășoară în felul următor: toți jucătorii dau cu cele 3 zaruri proprii, apoi pe rând folosesc câte un zar activând și executând un tip de acțiune. După aceea fiecare jucător activează abilitatea unui bărbat și a unei femei care se află în satul lui, și se trece la faza finală a rundei, ceea de bonus: se punctează punctele de prestigiu adunate și se decide noua ordine de joc, se punctează preoții, are loc o fază de piață, când fiecare jucător poate să cumpere câte o bijuterie, iar la final, poate să finalizeze o sarcină/misiune. Jocul oferă multe oportunități de conflict între jucători, începând chiar din punctul în care trebuie plasat un zar pt. a selecta o acțiune: nu se poate selecta o acțiune dacă are deja zar(uri) pe el, decât dacă dispui de un zar cu o valoare strict mai mică decât zarurile respective. Cu cât mai mare e valoarea zarului, cu atât mai puternică e acțiunea executată, pe de altă parte, un zar de 1, cu toate că slab, e și un blocaj (în mare parte) pt. ceilalți jucători. Există o hartă unde se duce o luptă pt. controlul resurselor, o luptă pt. ordinea din joc, pt. majoritatea în preoțime, etc. Există cărți care reprezintă capriciile zeilor, care pot fi dobândite și utilizate pt. a încălca aproape orice regulă din joc. Un joc captivant, plin de satisfacții. A durat 2 ore în 3 persoane, dar cred că la a doua partidă se va reduce la 1.5 ore... și cu siguranță va fi o a doua partidă... și a treia... etc.
:sy: 8/10

8. Escape Plan
Producție Vital "Executive Action" Lacerda, deci aveam niște așteptări. Prea mari. Tematica nu mă atrăgea deloc, dar cum sunt dovadă și unele opinii enumerate mai sus în postul ăsta, tematica puternică nu e nici un must-have, nici o garanție ca un joc să-mi placă. În Escape Plan, în decursul a 3 zile, trebuie să aduni cât mai mulți bani și să evadezi din oraș printr-o locație care la începutul jocului nu se știe exact. Dacă nu reușești să evadezi, punctajul nici nu-ți este calculat; dintre cei evadați, cel care a adunat cel mai mulți bani câștigă. Sunt bani care se pot obține (și cheltui) în timpul jocului, și sunt bani care se calculează doar la punctajul final. În fiecare zi ai minim 3 ture(acțiuni), dar poți să ai chiar și 4-5, însă pt. a executa o acțiune în plus te costă un disc de acțiune, ceea ce nu e trivial de obținut. La începutul jocului fiecare jucător primește o carte pe care o ține în secret, pe care arată ce locații pe hartă (businesses) trebuie vizitate pt. a scoate banii investiți de acolo. Locațiile alea sunt marcate în momentul vizitei de către jucător cu un cub, iar la finalul jocului se adună banii conform locațiilor marcate de fiecare jucător. Pt. a atinge acest obiectiv, și a evita poliția, jucătorii pot să recurgă la angajarea unor personaje, achiziționarea unor piese de echipament, etc. Își pot suplimenta veniturile finale prin dobândirea cutiilor de valori. Toate astea se desfășoară hoinărind pe o hartă care se formează de-a lungul jocului - tileuri fiind adăugate la hartă la începutul fiecărei zile - ținându-ți în frâu notorietatea. Explicația jocului a luat mult timp comparativ cu durata jocului (2h 10 min. în 3 persoane). Jocul îți pune la dispoziție multe instrumente pt. a-ți duce la bun sfârșit planul de evadare, dar modul în care jocul te forțează să urmezi cu încăpățânare un traseu, fiind nevoit să vizitezi locațiile și să apelezi la cutii de valore ca să ai șanse de câștig, mi s-a părut... limitativ. Un On Mars mi se pare grandios, Kanban, de amploare, iar asta, neînsemnat. Un joc în care faci ceea ce trebuie să faci... și atât. Mai am jocuri de încercat de la Lacerda, la asta nu cred că mă voi reîntoarce.
:sy: 6/10

9. Planet
Am cumpărat jocul mai mult pt. ideea de bază și aspectul interesant. Fiecare jucător pornește cu o planetă goală, un dodecahedru pe care în decursul a 12 ture, plasează cu ajutorul magneților, câte un hexagon. De la începutul celei de-a treia runde, niște cărți cu animale sunt câștigate de jucătorul care satisface în măsura ceea mai mare condiția de pe carte. De ex. ca balena să vină să trăiască pe planeta ta, trebuie să ai cele mai multe regiuni oceanice; pt. scorpion, ceea mai mare regiune deșertică, care nu e învecinat cu regiune arctică, ș.a.m.d. Fiecare jucător primește la începutul jocului o carte de "habitat natural" care trebuie ținut în secret, care afișează un tip de regiune. La sfârșitul jocului se punctează cartea respectivă conform numărului de zone de pe planetă care corespund acelei tip de regiuni, și cărțile cu animale (1 punct dacă animalul respectiv are un habitat care corespunde celei de pe cartea secretă, 2 puncte altfel). Distractiv, scurt (28 de minute în 4 jucători), foarte ușor de explicat. La un moment dat toți învârteam în mână aceea planetă ca niște campioni în soluționarea cubului Rubik. :) E un joc mult prea simplu, dar o să-l mai joc probabil cu grupul potrivit.
:sy: 7/10

10. Res Arcana
Un joc de înfruntare între magicieni, în care scopul e să fii primul care ajunge la 10 puncte de victorie. Am jucat împreună cu extensia, în 2 persoane, varianta de draft. Fiecare rundă începe cu o fază de producție, după care jucătorii fac câte o acțiune, până ce amândoi zic pas, apoi se verifică dacă cineva a atins cele 10 puncte necesare pt. izbândă, și dacă nu, se începe o rundă nouă. Fiecare jucător își alege un magician din 2 disponibile lui la începutul jocului. Cărțile au diverse abilități: ce trebuie activate, care sunt active tot timpul, oportunități de punctaj, etc. O abundență de posibilități de combo. Majoritatea punctelor se câștigă revendicând monumente sau așa-numite places of power, sau jucând cărți (artefacte) din mână. Cel care face pas primul într-o rundă nu numai că va fi primul jucător în runda următoare, dar acel token valorează 1 punct în sine. Extensia introduce conceptul de scrolls, de care nu m-aș lipsi nici în partidele următoare. Am rămas plăcut surprins de joc, și de limitările impuse. Nu joci cu un deck imens, construit ori în prealabil ori în cursul jocului, ci cu 8 cărți. N-o să ai 30 de cărți în fața ta, cu combinații nemărginite, ce fac ca adversarul să adoarmă pe tura ta... Jocul necesită precizie și un plan serios. Dacă reușesc cumva să fac rost de el, împreună cu extensia, cu siguranță o să-l joc de multe ori, și aproape sigur că în 2. Limita maximă de jucători e 4 în jocul de bază, și 5 cu extensia, dar considerând că în doi durata a fost de 1h 14 min, aș fi reticent să joc în altă configurație decât în 2.
:sy: 8/10

11. Arena: The Contest
Un joc de arena combat cu zaruri al cărui subtilități vor fi pentru totdeauna învăluite în mister pentru mine. O producție imensă, atât ca și număr de componente, cât și mărimea unor componente... un elder dragon, care împreună cu cutia, e mare cât întregi serii de jocuri. :shock: La începutul jocului fiecare jucător își alege 3 luptători, își alege 2(parcă) acțiuni eroice, și stabilește ordinea de activare a luptătorilor. Jocul se termină când echipa adversă e nimicită. Luptătorii au un atac de bază, 2 atacuri primare, 2 atacuri speciale(utilizabile doar o dată într-un joc). Jucătorii își activează luptătorii alternativ, câte unul, conform ordinii de activare. Doi luptători consecutivi în ordinea de activare a unui jucător nu pot folosi atacuri speciale. Lăsând la o parte faptul că poți fi un Ahile pe steroizi și tot poți pierde lupta împotriva unui melc orb și paraplegic, din cauza zarurilor, contează foarte mult sinergia dintre luptători, și acțiunile eroice folosite la momentul oportun. Am avut norocul să-mi aleg o combinație foarte puternică de luptători... un vampir foarte mobil cu un celestial armor permanent dat de un arhanghel. În 2 desigur, jocul a luat 1h 42 de minute, mult prea lung. A fost mai distractiv decât mă așteptam, dar asta se datorează mai mult vampirului cu aură de înger. :lol: Zarurile și durata îl plasează destul de jos lista jocurilor pe care le-aș juca și a doua oară, dar recunosc că descoperirea unei combinații puternice de abilități e un sentiment plăcut.
:sy: 6/10

12. Battle Line: Medieval
Am jucat varianta Schotten Totten, deci e discutabil dacă e un joc nou pt. mine. Cu siguranță, e o ediție mult mai frumoasă, cavalerii și soldații arată foarte bine. E un joc în doi, în care două armate se înfruntă în câte 9 formațiuni, scopul fiind de a dobândi stindarde, încercând să câștige ori 5 din cele 9, ori 3 alăturate. Jucătorii trag cărți dintr-un pachet comun, asemănător cărților de poker, fiecare carte având un număr și o suită. Aceste cărți vor fi plasate una câte una în dreptul unuia dintre cele 9 formațiuni, iar apartenența unui stindard se decide în momentul în care în ambele părți este un set de 3 cărți (regulile asemănătoare pokerului se aplică la decizia de care combinație este mai bună), sau dacă poți dovedi că ai o combinație care nu poate fi surclasată de oponent. Există un al doilea pachet de cărți speciale din care se poate trage o carte în locul pachetului normal, însă diferența între numărul cărților speciale jucate de către cei doi jucători niciodată nu poate depăși 1. Este un joc captivant de echilibrare, deducție, totul în jur de 30 de min. (partida noastră a durat 27 de minute). Nu va fi printre preferatele mele, dar înțeleg de ce a avut atâtea variante și reprinturi, și n-aș refuza niciodată un joc.
:sy: 7/10

13. Steam Works
Un joc în care trebuie să construiești dispozitive care îți generează puncte, resurse, etc. odată ce le activezi. Fiecare dispozitiv are la bază o sursă, care poate fi una mecanică, electrică sau cu aburi. Restul componentelor pot fi legate la sursă, și între ele, doar dacă au elemente de conexiune comune (de ex. un component ce are doar un fir electric ca și conector nu poate fi legat la o sursă de aburi ce are o țeavă). Mașinile construite se activează plasând muncitori pe sursă, care pun în funcțiune cele 4 componente atașate ortogonal la ea. E tentant să-ți construiești mașinării cât mai optime, dar dacă e tentant pt. tine, este tentant și pentru adversari; și ei îți pot folosi mașinăriile, plasând muncitorii lor pe sursa ta și adunând beneficiile. Primești un token cu ocazia asta care îți asigură un punct în plus la final, dar acest token este luat dintr-un pool finit, care dacă se epuizează, se declanșează sfârșitul jocului (este unul dintre elementele declanșatoare posibile). Fiecare jucător are un personaj cu condiție diferită de start, dar cu 4 acțiuni (worker placement spots) posibile pe planșa de personaj (pt. a cumpăra noi componente, extinde dispozitiv, etc.). Are elementele sale interesante, dar poate fi prea confrontațional și restrictiv câteodată. Am jucat în 4 persoane, în 1h 44 de minute, și cu destul de mult analysis-paralysis. Există opțiuni mai plăcute, nu cred că revin pt. al doilea joc.
:sy: 6/10

14. The Prodigals Club
Un joc care are la bază un concept interesant: să fii cel mai risipitor dintre jucători, să-ți iroseși moștenirea în cel mai efectiv mod posibil, încercând să scapi de cele mai multe dintre bunurile materiale, să ajungi un paria în lumea politică, și să cazi cât mai mult în ochii altora. Cele 3 zone sunt urmărite separat, iar la finalul jocului, se ia pt. fiecare jucător opțiunea cea mai nefavorabilă dpdv. al jocului dintre cele trei, se compară, și jucătorul care a reușit să cadă cât mai jos, câștigă. Îmbină elemente de tableau-building, de hand management, de tile-laying etc. într-o manieră destul de plăcută, dar la o durată considerabilă (2h 21 min. în 4 jucători). L-aș mai rejuca, în mai puține jucători.
:sy: 7/10

15. Rum & Pirates
Într-un joc de Stefan Feld foarte "nefeldian", te miști pe străduțe labirintice, încercând să aduni cât mai multe comori, deci puncte, cu gloata ta de pirați. În tura sa, jucătorul merge dintr-o intersecție în alta învecinată, pe un drum neocupat; drumul are un anumit număr de secțiuni, care reprezintă costul drumului în pirați, pe care trebuie să-i plasezi pe drumul respectiv. Se execută acțiunea din intersecția respectivă, iar dacă vrei să-ți continui drumul, trebuie să ai bani la dispoziție, și desigur suficienți pirați. Dacă nu, îți aștepți tura următoare. Dacă în tura ta zici pas, pirații rămași se mută pe navă. După ce toți jucătorii au zis pas, pe corabie se iscă o bătaie între pirați pt. ocuparea celui mai bun loc de dormit. :) Ca majoritatea întâmplărilor în joc, rezultatul se decide dând cu zarul. Jocul a durat 1h 20 de minute în 4 persoane, dar îți trebuie toleranță ridicată pt. zaruri. De ex. un tip de intersecție ce se poate activa este taverna. Fiecare tavernă are o culoare, și pot fi vizibile de ex. 3 comori asociate cu culoarea respectivă, de valoarea 3,4 și 5. Dacă o tavernă e activată, în afară de jucătorul activ, toți jucătorii au posibilitatea de a interveni, și de a încerca să acapareze comorile respective, plătind 1 monedă. Comorile pot fi câștigate dând cu zarul, și având o valoare cel puțin cât valoarea comorii. Se face asta alternativ, până ce toate comorile sunt atribuite. S-a întâmplat, și nu o dată, ceva de genul că jucătorul A să facă trigger la o tavernă, se implica B, comorile fiind de valoarea 3, 4, 5. Rezultatul? A: 2 B: 4 A: 1 B: 3 A: 4 B: 5... adică jucătorul care a intervenit, care e out-of-turn, câștigând toate comorile. A fost un joc distractiv, dar datorită elementului aleatoriu, nu insist neapărat să-l mai joc.
:sy: 6/10

16. On Mars
Un joc de Vital Lacerda, producție foarte arătoasă, un joc solid dpdv. al mecanismelor și o tematică care se integrează bine cu mecanismele respective. Ne-a luat ceva timp să-l învățăm, am făcut și un reset în jur de 15 minute după start, căci am observat o regulă interpretată greșit. Toate componentele arată excepțional. Din păcate nu copia mea am jucat, despre care nu e nici o știre. Am jucat în 4, 2h 35 de minute, și a fost foarte plăcut. Sunt foarte multe detalii de care trebuie ținut cont, dar cu siguranță al doilea joc o să decurgă mai lin. E foarte interesant cum zonele de worker placement sunt împărțite în două, suprafața planetei, respectiv stațiunea spațială, și îți sunt accesibile doar acțiunile în zona în care ești, iar dacă vrei să te transferi, trebuie să aștepți naveta, sau să-ți folosești propria navă. Durează ceva până ce treci prin toate regulile jocului, dar merită. Cu siguranță jocul meu preferat de Lacerda până acum, deși asta nu zice foarte multe, fiindcă jocurile sale cele mai cotate încă nu le-am jucat. Sper să-l apuc să-l joc cât mai des.
:sy: 9/10

17. T.I.M.E. Stories: Expedition - Endurance
Prima mea experiență cu un joc din familia T.I.M.E. Stories. Structura de bază oferă un cadru și mecanisme în care se integrează fiecare scenariu, poveste, mister. Jucătorii, aflați în pielea unor personaje (aflate în pielea altor personaje:) ) au o misiune de îndeplinit. Există o hartă care îți oferă acces la diverse locații, pe care le explorezi, încercând să deslușești misterul, având timp finit la dispoziție. Pe alocuri întâlnești încercări, teste de abilități, de care încerci să treci cu ajutorul zarurilor. Nu am rămas foarte impresionat de mecanisme, sau de acest scenariu. Prefer ghicitorile din Unlock față de cele din acest joc, sau povestea și misterul din Sherlock Holmes Consulting Detective, și nu agreez zarurile într-un joc care ar trebui să fie axat pe poveste și mister, mai ales că ajungi relativ ușor în situația să reiei de la început scenariul. Totuși, din cauza că am jucat foarte puțin și cu jocurile cu care îl compar, și fiind conștient de faptul că scenariile pot diferi considerabil calitativ, o să mai joc și alte scenarii. Mi-a trezit și interesul pt. noua serie, Revolution, și primul scenariu, Hadal Project. Durata jocului a fost de 2h 16min, care, considerând că din 4 jucători am fost 3 începători, și că am avut cel puțin un reset, mi se pare acceptabil.
:sy: 7/10

18. Unlock! Exotic Adventures
Jocul este clar bazat pe escape rooms, dar e mai mult de atât. Pornind de la prima încăpere, ți se deschide o lume și o poveste în fața ta, pe care trebuie s-o explorezi, și să-ți duci la bun sfârșit misiunea, preferabil în decursul unei ore. Trebuie să găsești coduri, să combini obiecte, să treci de mini-joculețe, mini-puzzles pe device, pt. a progresa. Toate scenariile incluse erau interesante, toate aveau cel puțin un element ingenios care nu era în celelalte, toate aveau puzzleuri ușoare, grele, de tot felul. Poveștile clar nu se ridică la nivelul unui Sherlock Holmes de ex., dar nici nu simțeam că ar fi doar de fațadă. Mi-a plăcut foarte mult, cu siguranță o să joc și restul.
:sy: 9/10

19. It's a Wonderful World
Un joc mult așteptat de mine. Se explică și învață foarte ușor, partidele sunt relativ scurte (a durat 1 oră cu 3 jucători). Un joc are 4 runde, fiecare rundă având o fază de drafting, urmată de una de planificare și una de producție. Draftingul se face cu 7 cărți, ordinea în care dai mai departe cărțile se schimbă de la rundă la rundă. Odată ce draftingul e complet, se trece la planificare, care înseamnă a decide din cele 7 cărți care o să fie în construcție, și care reciclate. Fiecare carte are un cost care poate fi o combinație între cele 5 resurse de bază și 3 speciale. Aduni pe cărțile aflate în construcție cubulețe care reprezintă resursele respective, și odată ce o carte are toate resursele necesare adunate, este construită și mutată în zona de producție. Faza a treia, ceea de producție trece secvențial prin cele 5 tipuri de resurse de bază, de ex. materiale de construcție vin înaintea energiei. Este deci esențial să-ți planifici cărțile aflate în construcție în așa fel, încât o carte anume să intre în producție înainte să-i vină rândul acelei resurse pe care o produce. Pe lângă resurse, unele cărți asigură punctaj, multiplicatori, etc. la finalul jocului. Jocul este aspectuos, foarte bine aranjat în cutia imensă în care a venit. Îmi place că au adăugat mici boluri pt. fiecare resursă de bază, și material spumos în cutiile care conțin cărțile. N-am apucat să joc încă nici una din cele 2 campanii cu care vine ediția de KS (campaniile ocupă cel puțin jumătate din cutie), dar presupun că o să-l joc. Pe mine însă m-a dezamăgit jocul, calitatea producției și noutatea oferită de acel lanț de producție nu sunt suficiente să-mi alunge senzația că este un joc prea simplist pt. gustul meu. În plus, e vina mea că nu m-am documentat destul, dar mă așteptăm la o tematică mai bine integrată... sau măcar... o tematică.
:sy: 6/10 (sper să crească după ce reușesc să termin cele 2 campanii)

20. 1942 USS Yorktown
Un joc cooperativ micuț de la Looping Games, unde jucătorii, controlând avioane americane, încearcă să scufunde un portavion japonez înainte ca avioanele japoneze să scufunde pe cel american, și înainte să expire timpul avut la dispoziție. Noi ne-am luptat pe parcursul a 37 de minute, și am eșuat. :) Jocul se bazează pe zaruri, folosind aceste zaruri încerci să împiedici avioanele japoneze să formeze un coridor de atac, atacându-le, respectiv atacând portavionul japonez (care trebuie cercetat, poate fi apărat, etc.). Problema este că zarurile sunt neiertătoare. Avioanele proprii au două atribute esențiale: combustibilul aflat la bord, și experiența în luptă. Primul determină cât poate sta în aer înainte să fie nevoit să se întoarcă pe portavion pt. realimentare, iar experiența stabilește numărul de zaruri cu care poți efectua un atac. Khm... există avioane japoneze care necesită un rezultat de 4 zaruri de aceeași valoare. Ai posibilitatea să forțezi atacul, și să cumperi un zar pt. o unitate de combustibil, dar că orice valoare de 1 aruncată te costă automat o unitate de combustibil, și nici nu e un rezultat valid (deci nu poți doborâ un avion cu 4 de 1). La început, fiind un pilot începător, ai doar 3 zaruri la dispoziție. Foarte greu, dar foarte captivant, ne-a ținut în priză toate cele 37 de minute. Recomand, dar trebuie să fii pregătit de eșec.
:sy: 8/10

21. Volcanic Isle
Mendocino a capturat foarte bine esența. Îmi place sistemul de alocare puncte de acțiune și sentimentul de împlinire când reușești să tai o parte a insulei care conține multe componente aducătoare de puncte ale unui oponent :) În afară de componentele de vulcan, care parcă aparțineau unui joc făcut acum 30 de ani, jocul are un aspect plăcut. Unul din puținele jocuri, unde nu poți face o poză frumoasă la final, căci insula s-a cam dus. :) Durata a fost de 52 de minute în 3 persoane. Jocul cu siguranță o să mai vadă masa.
:sy: 7/10

22. Clank!: The Mummy's Curse
Am jucat Clank in Space mai demult, dar nu m-a convins să-l mai joc o dată. Nu am jucat însă niciodată the OG, Clank! Am avut șansa ca un prieten să fie pasionat de acest joc, iar eu, având o oarecare afinitate pt. tematica egipteană (da, da... din cauza mea se tot fac jocuri cu tematică egipteană :P ), am ales acest modul. Nu mă așteptam, dar m-am distrat încercând să-mi elimin cărțile producătoare de clank din deck, să măresc cât mai mult mobilitatea personajului, să cumpăr din market la reducere, ș.a.m.d. Îmi place aspectul de push your luck, care apare și în seria The Adventurers, o serie de jocuri cu o tematică și scop asemănător. Cu toate acestea, nu cred că aș putea să joc același modul de foarte multe ori, devine cam mecanic și repetitiv; însă m-a făcut să vreau să încerc și celelalte module, și mi-a triplat interesul față de varianta legacy. La 1 oră și 26 min. în 3, a fost și de o durată potrivită.
:sy: 8/10

23. The Isle of Cats
A început bine anul, în ceea ce privește livrările de KS. Isle of Cats polyomino la baza lui, cu elemente de drafting, hand management, etc. Jucătorii trebuie sa salveze cât mai multe pisici de pe o insulă, în decursul a 5 zile (runde), înainte să ajungă la insulă ceva great evil. :) Fiecare rundă are structura următoare: în primul rând fiecare jucători primește 20 de pești (resursa din joc). După asta se face o rundă de drafting, în urma căreia fiecare jucător o să aibă 7 cărți. Din aceste 7 cărți se pot păstra oricâte, dar costul trebuie plătit în pește. Pe urmă, dacă ai ales cărți de tip lesson, atunci acestea trebuie jucate. Există 2 tipuri: lecții private, care de fapt sunt obiective, și trebuie să le ții secret (de ex. să ai cele mai multe comori pe corabie, sau ceea mai mare familie de pisici); și lecții publice, care afectează pe toată lumea, de ex. modifică câte puncte negative primește fiecare jucător la sfârșitul jocului pt. fiecare camere neocupată complet. Urmează partea în care trebuie salvate pisicile, fiecare jucător pe rând salvând câte una. Jucătorii sunt limitați de cât pește mai au la dispoziție, respectiv câte coșuri, pt. a-i ține temporar pe pisici. Aceste pisici trebuie plasate pe corabia fiecăruia cât mai optim, ținând cont de obiectivele proprii, de faptul ca ar trebui ocupate toate camerele și toți șobolanii pe navă pt. a evita punctele negative, sau a grupa pisicile în familii de 3 sau mai mult pt. a primi puncte în plus, etc. Sunt și alte cărți, care îți permit să aduni comori rare, să primești pește în plus, și multe altele. Jocul de bază permite 4 jucători, dar cu extensia se poate juca până în 6. Noi am jucat 5 persoane, durata a fost de 1h 51min. Am savurat fiecare minut. Calitatea producției e excepțională, desenele cu pisici și cat-meeples sunt drăguțe... și au făcut cutia jocului dintr-un carton gros, ca pisica să poată sta în ea, cât timp te joci. :D Ce idee.
Un joc pe care pot să-l înscriu liniștit în 10x10 challenge pe anul ăsta.
:sy: 9/10

24. Wreck Raiders
Un joculeț de dice-drafting și worker-placement drăguț. Ideea e că zarurile se aruncă în cutia care a venit jocul, și zarurile sunt grupate conform imaginilor pe care le atinge; imagini ce reprezintă 3 resurse(scoici) disponibile în joc. Când toate zarurile au fost draftuite, se repetă acest proces. Când se ia un zar, se ia și resursa respectivă, și valoarea zarului reprezintă poziția unde poți așeza scafandrii tăi în jurul a 4 epave (pt. comori) sau pe plajă (pt. scoici). Comorile se adună în anumită configurație ca și exponate pt. a le schimba în cărți de expoziție, sau a le aduna în seiful propriu. Când un jucător atinge un anumit număr de cărți adunate (de ex. 4 în cazul a 5 jucători), este declanșat sfârșitul jocului. Scoicile se mai pot folosi pt. puterile lor speciale, sau pt. a cumpăra acvarii, care la rândul lor vor aduce puncte. Durata jocului a fost doar de 1 oră cu 5 jucători. E foarte rapid, ușor de învățat, ușor de pregătit și de adunat jocul. Un filler amuzant. Îmi place și faptul că dacă plasezi scafandrul pe o poziție la o epavă, dacă pozițiile adiacente sunt ocupate, și jucătorii ai căror meeple sunt acolo, primesc câte o comoară. Singurul element un pic frustrant din joc este că trebuie să dai cu zarurile în capacul cutiei, și zarurile nu sar cum trebuie. Oricum, o să-l mai joc.
:sy: 7/10

25. CO2: Second Chance
E un joc complex de Lacerda, așa că, ca și la On Mars, nu o să încerc să-i însumez regulile într-un paragraf. Am jucat varianta cooperativă, în 3, și ne-a luat 2h 32 de minute. Am pierdut la limită, ne-a lipsit o singură acțiune. Este interesant subiectul jocului, calitatea producției, ca de obicei la jocurile lui Lacerda, însă și eu am rămas cu senzația că ar merge mai bine în varianta competitivă. Pur și simplu trebuie să coordonezi mult prea multe aspecte... nu-mi pot imagina cât ar fi durat în 4 persoane, dacă chiar ne-am fi planificat minuțios fiecare pas. În plus, nu am înțeles de ce obiectivele proprii sunt secrete. Pe la finalul jocului ne-am dat seama, că unul din noi trebuia să maximizeze o anumită expertiză... punct în care eu aveam deja 2 maximizate. Sper că o să-l mai joc, în varianta competitivă.
:sy: 6/10 (presimt că o să crească)

26. 1920 Wall Street
Un alt joc din seria 19xx de la Looping Games, de data asta având ca tematică bursa. Cărțile sunt așezate într-un cerc, și pot fi parcurse de meeple-urile jucătorilor. Unde te oprești, poți să cumperi cartea sau cărțile respective (care se înlocuiește instant). Poți plăti bani ca să sari mai mult decât standardul, trebuie să plătești dacă vrei să cumperi cartea unde deja staționează altcineva, etc. Poți să vinzi acțiuni (adică să decartezi cărți) în timpul jocului pt. a avea puțină lichiditate. Poți să decartezi cărți din cerc, prin diverse mecanisme. Este o idee interesantă faptul că, cărțile decartate trebuie să le aloci în momentul decartării în una din 3 zone. Zona în care se adună cărțile cele mai valoroase va afecta punctajul final. De ex. cărțile wild vor fi ignorate complet; sau valoarea celor 4 comodități care se punctează la final, cade la jumătate. Sunt cărți care influențează și în timpul jocului aceste valori, și ideal ar fi ca la finalul jocului să comoditatea pe care o poți puncta, să aibă o valoare cât mai mare; și poți puncta o comoditate doar dacă ai adunat un număr minim de acțiuni. În 3 persoane, jocul a durat 51 de minute. Un joc solid și acesta, și aștept cu nerăbdare să încerc și restul acestei serii de la Looping Games.
:sy: 7/10

27. Star Wars: Imperial Assault
Da, doar acum am apucat să-l joc. Cu un mare avânt, am început campania de bază în 5, am jucat primele 2 misiuni (unul principal și unul secundar), cam în 3 ore. Dintre cei 5 jucători, e incontestabil că nu eu sunt cel mai mare admirator Star Wars, să nu mai zic de dice combat. Totuși, în cursul misiunilor am trăit sentimente de frustrare, speranță, mândrie, etc. Au fost momente destule de oh ffs, dar și de yesssss :), deci trebuie să concluzionez că merită să-l joc; cu siguranță cel puțin campania asta o terminăm.
:sy: 7/10

O lună excelentă, e destul de greu să declar un joc al lunii... poate mâine ar fi altul. În acest moment cred că e Isle of Cats.

DukeMJ
Teen Meeple
Teen Meeple
Posts: 69
Joined: 04 Oct 2018, 17:42

Re: Best new game - ianuarie 2020

Post: # 106509Post DukeMJ
04 Feb 2020, 16:59

rabesandratana wrote:
03 Feb 2020, 16:28
Cateva jocuri foarte bune pentru luna asta si unele care m-au dezamagit, avand asteptari mari de la ele:

Deus - Unii am vazut ca il aseamana cu Elysium, eu insa nu prea am gasit asemanari, in afara ca e tot cu carti si fiecare are cate o abilitate. Joci o carte platind costul in resurse a la 7 Wonders si apoi iti asezi pe plansa modulara o cladire.
Apoi iti activezi abilitatea de pe acea carte: resurse de cumparat la pret de 1 ban, vanzare resurse pt puncte, mutarea soldatilor, etc.
Mai exista si faza de decartare a cartilor care nu iti sunt de folos si cand trebuie sa decizi ce carte pui deasupra celor decartate, pt ca asta dicteaza ce primesti. Daca pui de exemplu pe cea albastra deasupra, iei bani "x" cate alte carti ai decartat, indiferent de ce fel sunt acelea. Nu prea ne-a prins jocul. Cred ca din cauza ca e predispus spre un AP enorm. Stai minute in sir cu cartile alea in mana si citesti si recitesti textul de pe ele, incercand sa iti dai seama ce combo poti face alaturi de cele pe care le ai deja etalate in fata ta. Problema asta se "agraveaza" atunci cand jucatorii incep sa isi umple mana de 10 carti, in loc de cele 5 cu care pornesti. Devine un chin pana ce vine din nou randul tau. Poate pentru unii e o parte buna, faptul ca nu prea se repeta textul de pe carti si din 100 si ceva din cand in cand gasesti dubluri, dar pt noi a fost un punct negativ, pentru ca ne-a facut sa stam mai mult la citit decat sa jucam efectiv jocul.
A plecat deja din colectie. Nota 7 pentru ca totusi mi-a placut ideea jocului, dar AP-ul enorm a distrus orice sansa de a avea o experienta placuta cu el.
Mă interesează de multă vreme acest joc. În câte persoane l-ai jucat? Oare în doi e jucabil, e mai tolerabil?

Sunt de acord cu tine în ceea ce privește Bora Bora. Trebuie să-l includ în colecțe și eu.

Cities: Skylines: da, așa e, în 2 persoane am jucat și am atins înălțimi nebănuite: 26 de puncte. :)

Mersi pt. pontul cu Noblemen.

User avatar
rabesandratana
King Meeple
King Meeple
Posts: 1300
Joined: 29 Jun 2017, 13:05
Location: Bucuresti

Re: Best new game - ianuarie 2020

Post: # 106511Post rabesandratana
04 Feb 2020, 17:17

DukeMJ wrote:
04 Feb 2020, 16:59
rabesandratana wrote:
03 Feb 2020, 16:28
Cateva jocuri foarte bune pentru luna asta si unele care m-au dezamagit, avand asteptari mari de la ele:

Deus - Unii am vazut ca il aseamana cu Elysium, eu insa nu prea am gasit asemanari, in afara ca e tot cu carti si fiecare are cate o abilitate. Joci o carte platind costul in resurse a la 7 Wonders si apoi iti asezi pe plansa modulara o cladire.
Apoi iti activezi abilitatea de pe acea carte: resurse de cumparat la pret de 1 ban, vanzare resurse pt puncte, mutarea soldatilor, etc.
Mai exista si faza de decartare a cartilor care nu iti sunt de folos si cand trebuie sa decizi ce carte pui deasupra celor decartate, pt ca asta dicteaza ce primesti. Daca pui de exemplu pe cea albastra deasupra, iei bani "x" cate alte carti ai decartat, indiferent de ce fel sunt acelea. Nu prea ne-a prins jocul. Cred ca din cauza ca e predispus spre un AP enorm. Stai minute in sir cu cartile alea in mana si citesti si recitesti textul de pe ele, incercand sa iti dai seama ce combo poti face alaturi de cele pe care le ai deja etalate in fata ta. Problema asta se "agraveaza" atunci cand jucatorii incep sa isi umple mana de 10 carti, in loc de cele 5 cu care pornesti. Devine un chin pana ce vine din nou randul tau. Poate pentru unii e o parte buna, faptul ca nu prea se repeta textul de pe carti si din 100 si ceva din cand in cand gasesti dubluri, dar pt noi a fost un punct negativ, pentru ca ne-a facut sa stam mai mult la citit decat sa jucam efectiv jocul.
A plecat deja din colectie. Nota 7 pentru ca totusi mi-a placut ideea jocului, dar AP-ul enorm a distrus orice sansa de a avea o experienta placuta cu el.
Mă interesează de multă vreme acest joc. În câte persoane l-ai jucat? Oare în doi e jucabil, e mai tolerabil?

Sunt de acord cu tine în ceea ce privește Bora Bora. Trebuie să-l includ în colecțe și eu.

Cities: Skylines: da, așa e, în 2 persoane am jucat și am atins înălțimi nebănuite: 26 de puncte. :)

Mersi pt. pontul cu Noblemen.

Deus am jucat doar in 3 persoane si ni s-a parut ca dureaza o vesnicie. Cred ca jocul asta ar merge rapid cu persoane care deja il stiu. Dar la primele jocuri o sa stai sa citesti fiecare carte sa vezi ce iti ofera, apoi incerci sa iti dai seama daca vreo carte din mana merge in combinatie cu ce ai deja etalat si dupa ce ai luat o decizie, trebuie sa vezi daca ai resursele necesare pt a le construi si de cele mai multe ori nu le ai si intervine apoi partea in care trebuie sa te gandesti cum faci rost de acele resurse, ce decartezi, ceea ce iar poate fi greu daca sa zicem 4 din cele 5 carti pe care le ai, iti plac foarte mult si nu ai vrea sa renunti la ele. Si cum fiecare jucator sta si face aceste lucruri, imbatranesti pana ce iti vine randul. Dar, nu mi-a displacut jocul in sine. Mai mult si grafica mi s-a parut buna, chiar daca am gasit recenzii care spuneau ca nu arata prea bine. Cine nu are problema cu AP-ul mare, il poate adauga in colectie.
In 2 jucatori cred ca ar fi cel mai recomandat acest joc, ca sa merga mai rapid turele, dar nu stiu ce sa zic despre lupta asupra oraselor barbare, pentru ca in 2 e posibil ca fiecare sa se duca pe partea sa din harta si interactiunea sa fie foarte mica.

Noblemen pare un joc mediocru, din ce gasesti pe youtube sau daca ii citesti regulamentul si o amestecatura incalcita de actiuni, dar nu stiu de ce, cand incepi sa il joci, totul capata sens si devine captivant. Initial, credeam ca o sa il vand dupa ce o sa joc o partida, dar s-a dovedit a fi prea bun.

DukeMJ
Teen Meeple
Teen Meeple
Posts: 69
Joined: 04 Oct 2018, 17:42

Re: Best new game - ianuarie 2020

Post: # 106512Post DukeMJ
04 Feb 2020, 17:24

DanielIndru wrote:
04 Feb 2020, 11:20
Un sentiment similar am avut si cand am jucat Cooper Island, un alt heavy Euro unde fiecare mica alegere conteaza, fiecare decizie trebuie cantarita, fiecare greseala costa victoria. Apreciez acest stil de a face game design, dar nu ma simt intotdeauna in forma maxima pentru a fi pregatit de tranta cu mecanici ce nu iarta.
Exact motivul pt. care nu mi-l doresc Cooper Island în colecție. Nu mă jucam, mă luptam cu jocul să adun punctulețe pe ici pe colo.
DanielIndru wrote:
04 Feb 2020, 11:20
Terramara (2019)
...chiar si modul de reducere a plansei pentru mai putin de 4 jucatori mi s-a parut bine implementat...
L-am jucat o singură dată, în 3, și tocmai acest aspect nu ne-a plăcut. Deja la setup, anumite locații pe hartă devin inaccesibile, și care vor fi acestea e aleatoriu. Apoi, trebuie așezati explorerii jucătorului neutru, care ocupă alte locații. Asta, combinat cu faptul că în fiecare rundă, puterea militară a AI-ului crește aleatoriu, și că nu poți pune explorerii tăi lângă altele decât dacă puterea ta militară este mai mare, a făcut ca jocul să fie oarecum forțat în anumite direcții. Oricum, nu-mi place din start ideea de a avea un robot în joc. Deci pentru mine asta e un joc strict pt. 4 persoane.
DanielIndru wrote:
04 Feb 2020, 11:20
It's A Wonderful World: Heritage Edition (2019)
Am terminat prima campanie si mi-a placut mult. Fiecare partida se desfasoara cu mici adaugiri fata de setul de reguli original, si la finalul ei primesti cate un mic boost sub forma unei abilitati pe care o duci cu tine in toate celelalte scenarii. Astfel ca in scenariul 5 aveam 4 astfel de abilitati in jurul cartii natiune. Cool stuff!
Cireasa de pe tort se manifesta sub forma a 20 de carti care se adauga deck-ului central, 5 undeva pe la mijlocul campaniei si alte 15 la final.
Am inceput si a doua campanie si am fost extrem de surprins la finalul primului scenariu... dar va las sa descoperiti singuri despre ce e vorba.
Mă bucur foarte mult să citesc asta. Pentru mine jocul a fost o dezamăgire, dar n-am jucat campania. Acum abia aștept.

User avatar
thenede
King Meeple
King Meeple
Posts: 578
Joined: 24 Aug 2012, 15:11

Re: Best new game - ianuarie 2020

Post: # 106520Post thenede
04 Feb 2020, 18:42

DukeMJ wrote:
04 Feb 2020, 16:37

19. It's a Wonderful World
Pe mine însă m-a dezamăgit jocul, calitatea producției și noutatea oferită de acel lanț de producție nu sunt suficiente să-mi alunge senzația că este un joc prea simplist pt. gustul meu. În plus, e vina mea că nu m-am documentat destul, dar mă așteptăm la o tematică mai bine integrată... sau măcar... o tematică.
:sy: 6/10 (sper să crească după ce reușesc să termin cele 2 campanii)
Tot ezit sa ma bag la KS-ul asta, in principu pt ca imi pare cam simplu si pentru ca vine in cutia aia imensa...daca renuntau la mini-cutiile alea si il puneau intr-o cutie mai normala si eventual la un pret decent, m-as fi bagat.

User avatar
AngelEye
King Meeple
King Meeple
Posts: 2064
Joined: 15 Jan 2012, 12:02

Re: Best new game - ianuarie 2020

Post: # 106521Post AngelEye
04 Feb 2020, 18:49

thenede wrote:
04 Feb 2020, 18:42
DukeMJ wrote:
04 Feb 2020, 16:37

19. It's a Wonderful World
Pe mine însă m-a dezamăgit jocul, calitatea producției și noutatea oferită de acel lanț de producție nu sunt suficiente să-mi alunge senzația că este un joc prea simplist pt. gustul meu. În plus, e vina mea că nu m-am documentat destul, dar mă așteptăm la o tematică mai bine integrată... sau măcar... o tematică.
:sy: 6/10 (sper să crească după ce reușesc să termin cele 2 campanii)
Tot ezit sa ma bag la KS-ul asta, in principu pt ca imi pare cam simplu si pentru ca vine in cutia aia imensa...daca renuntau la mini-cutiile alea si il puneau intr-o cutie mai normala si eventual la un pret decent, m-as fi bagat.
Nu am jucat decat jocul de baza de vreo 3 ori si pot sa zic ca si mie mi se pare fenomenal de scump pentru ce ofera dpdv al componentelor insa gameplay-ul este foarte ok si abia astept sa vad campania. All in all nu imi pare rau ca l-am adaugat la colectie, ramane sa vedem daca trece testul timpului insa 90% va ramane de al casei pentru o lunga perioada.

vladV
King Meeple
King Meeple
Posts: 491
Joined: 05 Feb 2013, 11:10

Re: Best new game - ianuarie 2020

Post: # 106522Post vladV
04 Feb 2020, 18:50

thenede wrote:
04 Feb 2020, 18:42

Tot ezit sa ma bag la KS-ul asta, in principu pt ca imi pare cam simplu si pentru ca vine in cutia aia imensa...daca renuntau la mini-cutiile alea si il puneau intr-o cutie mai normala si eventual la un pret decent, m-as fi bagat.
Si mie mi s-a parut destul de light, un fel de Century cu drafting, plus ceva set collection simplu pentru scoring. Nu-i vad nici o mare rejucabilitate. LATER EDIT: am jucat doar jocul de baza.
Last edited by vladV on 04 Feb 2020, 19:06, edited 1 time in total.

User avatar
thenede
King Meeple
King Meeple
Posts: 578
Joined: 24 Aug 2012, 15:11

Re: Best new game - ianuarie 2020

Post: # 106523Post thenede
04 Feb 2020, 18:55

AngelEye wrote:
04 Feb 2020, 18:49

Nu am jucat decat jocul de baza de vreo 3 ori si pot sa zic ca si mie mi se pare fenomenal de scump pentru ce ofera dpdv al componentelor insa gameplay-ul este foarte ok si abia astept sa vad campania. All in all nu imi pare rau ca l-am adaugat la colectie, ramane sa vedem daca trece testul timpului insa 90% va ramane de al casei pentru o lunga perioada.
Nu ai reusit sa intri si in campanii sau nu ai Heritage?
Jocul in mod normal e 30-35 de euro, si e relativ ok pentru categoria lui - intrebarea e: bani si spatiu merita Heritage-ul+Exp?

User avatar
AngelEye
King Meeple
King Meeple
Posts: 2064
Joined: 15 Jan 2012, 12:02

Re: Best new game - ianuarie 2020

Post: # 106525Post AngelEye
04 Feb 2020, 19:37

Am Heritage dar nu am jucat campania inca mai ales ca am vrut sa il invete piciul cel mare bine inainte sa ma bag la campanie

User avatar
ProfessorChaos
King Meeple
King Meeple
Posts: 1339
Joined: 23 Jul 2011, 23:30
Custom Rank: Miniature Painter
Location: Bucuresti

Re: Best new game - ianuarie 2020

Post: # 106554Post ProfessorChaos
05 Feb 2020, 12:47

DukeMJ wrote:
04 Feb 2020, 16:59
rabesandratana wrote:
03 Feb 2020, 16:28
Cateva jocuri foarte bune pentru luna asta si unele care m-au dezamagit, avand asteptari mari de la ele:

Deus - Unii am vazut ca il aseamana cu Elysium, eu insa nu prea am gasit asemanari, in afara ca e tot cu carti si fiecare are cate o abilitate. Joci o carte platind costul in resurse a la 7 Wonders si apoi iti asezi pe plansa modulara o cladire.
Apoi iti activezi abilitatea de pe acea carte: resurse de cumparat la pret de 1 ban, vanzare resurse pt puncte, mutarea soldatilor, etc.
Mai exista si faza de decartare a cartilor care nu iti sunt de folos si cand trebuie sa decizi ce carte pui deasupra celor decartate, pt ca asta dicteaza ce primesti. Daca pui de exemplu pe cea albastra deasupra, iei bani "x" cate alte carti ai decartat, indiferent de ce fel sunt acelea. Nu prea ne-a prins jocul. Cred ca din cauza ca e predispus spre un AP enorm. Stai minute in sir cu cartile alea in mana si citesti si recitesti textul de pe ele, incercand sa iti dai seama ce combo poti face alaturi de cele pe care le ai deja etalate in fata ta. Problema asta se "agraveaza" atunci cand jucatorii incep sa isi umple mana de 10 carti, in loc de cele 5 cu care pornesti. Devine un chin pana ce vine din nou randul tau. Poate pentru unii e o parte buna, faptul ca nu prea se repeta textul de pe carti si din 100 si ceva din cand in cand gasesti dubluri, dar pt noi a fost un punct negativ, pentru ca ne-a facut sa stam mai mult la citit decat sa jucam efectiv jocul.
A plecat deja din colectie. Nota 7 pentru ca totusi mi-a placut ideea jocului, dar AP-ul enorm a distrus orice sansa de a avea o experienta placuta cu el.
Mă interesează de multă vreme acest joc. În câte persoane l-ai jucat? Oare în doi e jucabil, e mai tolerabil?

Sunt de acord cu tine în ceea ce privește Bora Bora. Trebuie să-l includ în colecțe și eu.

Cities: Skylines: da, așa e, în 2 persoane am jucat și am atins înălțimi nebănuite: 26 de puncte. :)

Mersi pt. pontul cu Noblemen.
Eu am jucat Deus in 2 si merge foarte bine. Eu in 2 am tendinta sa ma grabesc sa iau orasele barbare ca sa nu mi le fure oponentul, deci mi se pare ca ajuta interactiunea si scurteaza durata jocului.

Mi-a placut si in 3. De altfel e in top 10 of all time. Deci daca te atrage ti-as recomanda sa-l incerci. Sunt de acord ca timpul creste cu numarul de jucatori - in 4 probabil dureaza prea mult, dar mie mi se pare ok si in 3 ca timp. Eu am jucat si partide prea lungi in 3, dar si partide foarte ok. Depinde de jucatori. De asemenea cred ca AP-ul ar mai scadea cu numarul de partide jucate. Mie daca o carte mi se pare prea intortocheata si n-am chef sa bat capul scap de ea si incerc alta strategie mai clara. De asta imi si place jocul - imi ofera multe lucruri diverse de incercat.
Nothing to prove. I play to have fun.

Colecția mea
Wishlist
De încercat/luat prin trade

User avatar
thenede
King Meeple
King Meeple
Posts: 578
Joined: 24 Aug 2012, 15:11

Re: Best new game - ianuarie 2020

Post: # 107377Post thenede
18 Feb 2020, 19:17

In Ianuarie, cu intarziere:

...and then, we held hands. - un abstract de cuplu in care incercam sa ne coordonam emotiile - mai usor de zis decat de facut. Controlul este destul de limitat si "luck of the draw" prezent. Noi am esuat la prima incercare. 7

Welcome to… Halloween & Christmas Lights Thematic Neighborhoods - am vrut sa incerc si o expansiune, si m-a atras cea de sarbatori. Craciunul nu aduce mare lucru, e in linie cu originalul. Halloween in schimb vine cu ceva oportunitati de scoring interesante - cred ca si mai interesante in mai mult de 2 jucatori. 7.5

Silver & Gold - un pen&paper tetris game, care m-a surprins placut. Tragi carti, desenezi piese pe ele, faci puncte. E un filler, dar ce face face foarte bine. 7.5

Risk: Plants vs. Zombies - 2 in 1 pentru 2 jucatori - o parte a plansei de tower defense, in care unul ataca si unul se apara si o parte de risk/area control. Simpatic, dar un pic cam mult roll to resolve pt noi. Va pleca.

Colony - un engine builder cu zaruri. Net peste Favor of the Pharaoh jucat cu o luna inainte. Problema sta in cartile interactive care nu prea merg la noi; se poate juca fara ele, dar se pierde din variabilitate. Va pleca.

Thunderstone - un deck builder care simuleaza un dungeon RPG. Eroi, iteme, magic, minions to kill. Din punctul meu de vedere unul din cele mai bune deckbuildere jucate pana acum. Nu si din pct de vedere a partenerei de joaca. Cu parere de rau va pleca.

Otys - Ne scufundam abstract dupa resurse folosing un fel de motoras de specialisti. Un exercitiu de optimizare bun; as fi vrut o varietate mai mare de efecte, in special in cazul actiunilor bonus. 8

Santa Maria + American Kingdoms - an medium euro de optimizare, in care folosim piese tetris pentru a connstrui o colonie si a activa diferitele puteri din ea cu ajutorul unor zaruri. Expansiunea vine cu o resursa wild/ cacao, mai multa varietate cam pe toate planurile si 4 module: guverantorul (bun), ajutoarele (asa si-asa); cu ambasadorii si plansa noua care introduce asimetrie nu am jucat. 8+

...si nu in ultimul rand Mac Gerdts, designerul lunii :)

Princes of Machu Pichu - Un joc interesant cu preoti, resurse si virgine. Un fel de pseudo-rondel cu miscari limitate, investitii care se activeaza si pe runda adversarilor. Jocul se poate termina prin victoria incasilor sau a spaniolilor (mai greu spre imposibil). Destul de complicat de sintetizat, dar simplu de jucat. O mentiune: tutorialul sugerat in care esti prezent peste tot, pare a lungi jocul si a strica intr-o oarecare masura experienta; as sugera sa sariti peste tutorial. 8-

Hamburgum & Antverpia - Unul din jocurile care folosesc rondelul ca motor principal, mecanica patentata de Gertds :) Producem, vindem, construim, profitam de oportunitati de scoring. E un joc rapid si satisfacator, dezvoltat cu mai multi jucatori in minte. In 2 jocul merge foarte repede, dar poate deveni agresiv. Extensia Antverpia face jocul ceva mai slab - il transforma parca intr-o varianta mai introductiva/usoara. 8

Transatlantic - Un joc care isi propune sa reinventeze reteta Concordia, si reuseste intr-o buna masura. Harta din Concordia dispare, si este inlocuita de porturi si nave istorice. Jocul are multe plusuri, e mai rapid decat Concordia, are 2 variante de joc cu ceva diferente de complexitate intre ele, cartile par ceva mai over-powered, grafica si componentele sunt mai bune. Problema cea mai mare a lui Transatlantic este Concordia; comparatia cu predecesorul nu ii face bine in special in zona de scoring. Cu regret, va pleca din lipsa de spatiu.

Concordia Venus & Salsa - Concordia este unul din jocurile preferate, desi pana in ianuarie nu am reusit sa il joc in 2. Ca mai toate jocurile lui Gerdts, Concordia e mai bun in mai multi jucatori. Venus nu aduce foarte multe: jocul pe echipe, o zeita noua (miezul extensiei) si harti noi, care se adauga la multele harti deja detinute. Nu in ultimul rand o cutie mai mare in care incap toate aceste harti. Salsa vine cu o resursa universala noua/sare care poate fi utila, harti noi, dar mai important cartile de forum, care pot da un efect imediat sau unul permanent care iti poate schimba semnificativ strategia de joc. Jocul/Extensia lunii - 9

User avatar
emisanSB
King Meeple
King Meeple
Posts: 976
Joined: 02 Apr 2016, 15:40
Custom Rank: Executioner
Location: Sibiu

Re: Best new game - ianuarie 2020

Post: # 107381Post emisanSB
18 Feb 2020, 20:45

O lună plină de Gerdts :)
Mă bucur că nu sunt singurul care apreciază Transatlantic.
Eu însă incerc sa îl țin și în colecție. Chiar daca cele două jocuri seamănă foarte mult, totuși nu chiar totul se rezuma doar la mecanicile de joc.
Îmi plac corăbiile :)

User avatar
VickdaReaper
Super Moderator
Super Moderator
Posts: 3320
Joined: 16 Feb 2010, 18:00
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Best new game - ianuarie 2020

Post: # 107382Post VickdaReaper
18 Feb 2020, 21:18

Abomination: The Heir of Frankenstein

Nu stiu altii cum il percep, dar mie mi-a placut jocul. Nu revolutioneaza cu nimic, dar este suficient de bine inchegat. Povestea probabil o stiti: strangi tot felul de parti corporale de la cadavre, de la "prospaturile" recent decapitate de ghilotina pana la "babaciunile" din cimitir; iar cu toate aceste parti incerci sa creezi un nou monstru precum cel al dr. Frankenstein; dar intre timp incerci sa ai o economie buna, sa iti cresti reputatia de medic si sa incerci nu o iei complet razna si sa iti pierzi umanitatea. Jocul este destul de stramtorat in optiuni si te obliga sa iei decizii destul de inghesuite, care de multe ori iti cer sa faci unele compromisuri. Si peste un joc tipic euro, in care strangi resurse (parti corporale) pe care le convertesti in alte resurse (parti ale monstrului) si puncte, au "insinuat" si o cursa spre victorie, deoarece jocul se termina in 10 ture si atunci castiga cel care l-a ajutat mai mult pe inspector (in termenii jocului, care a ramas mai om). Nu in ultimul rand, are si o parte mica de poveste (interactiunile pe care noi, doctorii, le putem avea cu monstrul original, al lui Frankenstein), in care, in functie de anumite evenimente, esti pus in situatia sa faci alegeri, al caror rezultat poate sa fie mai fericit sau mai putin fericit. Si partea care mi-a placut cel mai mult inca nu v-am zis-o: este poate cel mai tematic joc euro din cate exista, cu mentiunea ca tema si grafica, pe alocuri, este macabra. Iar pentru ca nu toate sunt roze in Parisul secolului XIX, mentionez ca exista o doza importanta de sansa in joc (in special la aducerea la viata a partilor monstrului), care poate deranja, desi exista unele moduri prin care poti sa combati nenorocul zarurilor. De asemenea, unele carti de la Universitate sunt mai bune decat altele, deci si aici se poate suprara cineva.

Una peste alta, mie mi-a placut jocul si ma bucur ca cineva s-a gandit sa imbine atat de bine o tema (macabra) nemaintalnita de mine anterior cu un set de mecanici bine inchegate. Recomand!
Pentru board games sunt fidel cum era Castro pentru Cuba...

Colectie

User avatar
26octombrie
King Meeple
King Meeple
Posts: 4162
Joined: 30 Aug 2012, 15:24
Custom Rank: Awesome Silly Bard

Re: Best new game - ianuarie 2020

Post: # 107680Post 26octombrie
26 Feb 2020, 17:24

Ovidiu, eu cred ca pe voi cel mai rau v-au incurcat printurile alea. Am jucat CoB de peste 200 de ori, cu zeci de oameni,cei mai multi novici, primul euro vazut si n-au avut absolut nicio problema cu iconografia. Daca te mai intereseaza jocul, incearca-l fara roti ajutatoare si in 3 minute internalizezi imaginea cladirilor, parol!
In ce-i priveste pe cei de la Alea, aici totul tine de gusturi. Bora Bora e unul dintre cele mai urate jocuri pe care l-am vazut ever, din punct de vedere cromatic, nu mai nimeream sa-l scot mai repede din casa dupa ce l-am jucat (ca mecanici nu e rau, dar ma dureau ochii). So, dupa cum vezi, nu poti sa-i multumesti pe toti, pe mine nu ma deranjeaza absolut deloc grafica si cromatica de la CoB.

User avatar
rabesandratana
King Meeple
King Meeple
Posts: 1300
Joined: 29 Jun 2017, 13:05
Location: Bucuresti

Re: Best new game - ianuarie 2020

Post: # 107681Post rabesandratana
26 Feb 2020, 17:30

26octombrie wrote:
26 Feb 2020, 17:24
Ovidiu, eu cred ca pe voi cel mai rau v-au incurcat printurile alea. Am jucat CoB de peste 200 de ori, cu zeci de oameni,cei mai multi novici, primul euro vazut si n-au avut absolut nicio problema cu iconografia. Daca te mai intereseaza jocul, incearca-l fara roti ajutatoare si in 3 minute internalizezi imaginea cladirilor, parol!
In ce-i priveste pe cei de la Alea, aici totul tine de gusturi. Bora Bora e unul dintre cele mai urate jocuri pe care l-am vazut ever, din punct de vedere cromatic, nu mai nimeream sa-l scot mai repede din casa dupa ce l-am jucat (ca mecanici nu e rau, dar ma dureau ochii). So, dupa cum vezi, nu poti sa-i multumesti pe toti, pe mine nu ma deranjeaza absolut deloc grafica si cromatica de la CoB.
L-am mai jucat luna asta inca o data si cat de cat am mai inceput sa invatam cladirile, dar daca luam o pauza, sigur o sa uitam toate abilitatile lor. Iar de grafica, singurul plus, e ca e mai buna decat la editia noua. Dar TREBUIE sa il pastrez in colectie ca e un joc prea bun si prea ieftin ca sa scap de el, cu toate ca editia card games a cam reusit sa ne intre mai tare la suflet. Dar spre deosebire de Trajan si Lorenzo, COB a scapat de "securea" numita "Vanzare!" si are un loc asigurat pe raft.

Post Reply

Return to “Review-uri si impresii”